HTML

Forintblog

"A pénz a hatodik érzék. Muszáj, hogy legyen az embernek, különben nem tudja a másik ötöt sem igazán használni." – W. S. Maugham

Portfolio Blogger

Hírek

Linkblog

2008.12.08. 12:17 buksz

Hülyének néz a BKV!

Óriási ötlettel állt elő a BKV: lehessen sms-ben is jegyet vásárolni. Vagy WAP-on keresztül. Hurrá! Megint egy több milliárd forintos, ámde teljesen felesleges beruházás. Pénzkidobás. Vagy éppen lenyúlás?



Mellékes, hogy mi mindent tud majd az sms jegy, hány órát lehet vele közlekedni és a hasonló népetetések. Az ötlet tipikus példája annak, hogy miért tartunk ott, ahol tartunk, hogy miért csak a forint van veszélyben, míg a szlovák és a cseh korona elleni gonosz spekulációs támadásról senki sem tart.

Na de miért is kell nekünk az sms jegy? Ki is fogja ezt használni? Naponta 10-20 ember? A nyakunkat rá, hogy maga a beruházás költsége nem marad 10 milliárd forint alatt, hiszen nem csak a vásárlást és elszámolást, hanem az ellenőrizhetőséget is meg kell valósítani. Ergo a beruházás teljesen felesleges. Kivéve persze, ha a tender kiírása majd jól testre szabott lesz.

Az igazi röhej azonban a WAP-os jegyvásárlás: 2008 végén van még olyan élő ember, akinek az agyában egyáltalán felmerül, hogy WAP-on lehessen BKV jegyet venni. Talán nem véletlen, hogy a parkolójegyet és az autópálya matricát sms-ben lehet megvenni. Nem baj, a BKV jegyet majd WAP-on kell!

A milliárdos sms (vagy WAP) beruházás természetesen csak nekünk, magyaroknak kell, mert van mobilunk, és azt mindenképpen használni is akarjuk. Hogy lehet az, hogy bármely nyugat-európai országba látogatunk, az sms jegyeknél sokkal egyszerűbb, hatékonyabb és sokkal olcsóbb beruházásokat valósítanak meg ehelyett, hogy az ablakon kidobnának egy bála pénzt.

A teljesség igénye nélkül álljon itt csak néhány olyan példa, amit már évtizedekkel ezelőtt illet volna megvalósítani Magyarországon is ahelyett, hogy minden évben milliárdokat öntünk az adófizetők pénzéből a BKV feneketlen gyomrába:

-    belépő kapuk elhelyezése a metró lejárókba: a londoni pre-paid bérletet talán sokan ismerik;
-    a jegyárusító automaták korszerűsítése annak érdekében, hogy bankjegyekkel, netalántán bankkártyával is lehessen fizetni;
-    a jegyárusítás hatékonyabbá tétele: a kígyózó sorok és a nagyobb címletből visszaadni képtelen Mariskák valószínűleg mindenki számára ismertek. De ne csüggedjünk! A hihetetlenül korszerű WAP majd ezen is segít!
 

 

91 komment

Címkék: politika gazdaság bkv pénz költségvetés forint


A bejegyzés trackback címe:

https://forint.blog.hu/api/trackback/id/tr45810879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eurydice 2008.12.08. 13:49:02

sajnos nem vagyok tisztában azzal, hogy hogyan ellenőrzik az sms-jegyemet az ellenőrök, kicsavarják a kezemből a mobilt?
:)

Joe-ból is megárt a shock !!! (törölt) · http://www.tuzelestechnika.net/ 2008.12.08. 13:50:22

király!
valahol olvastam, hogy majd 500 lesz a wap vagy sms jegy!
Ezek tényleg barmok
így is 9 ropiért utazhatunk széteső buszokon majd januártól!!!
sirály4
kocsog tolvaj banda
egyszer tennének vmit a közlekedésért is, jó lenne, talán majd 2236-ban, talán

Gera 2008.12.08. 13:52:24

Akinek sok cseh koronája van, sürgősen adja el, mert Prágában is van SMS jegy.

Mostly Harmless 2008.12.08. 13:53:00

az összes utolsó szutyok kerületi kábeltévé tud emeltdíjas sms szavazást csinálni, úgyhogy nem hiszem hogy olyan "sokmilliárdos" beruházás lenne.
egyszerűbb és olcsóbb bevezetni, mint az össze bkv járművön kicserélni a lyukasztót időnyomtatósra, aztán karbantartani őket, hogy olvasható is legyen rajtuk a nyomtatás. mert most ahol van, ott sem az.

ladislaus 2008.12.08. 13:55:45

ez egy kiskapu a blicceloknek. mikor latom hogy fellepnek akkor fogom a mobilt es csatlakozom. ha keri, akkor a szeme elott veszem meg wap-on, de mit csinal ha epp akkor meg nincs megveve? Hisz mit mond? felszalas utan ervenyesitse jegyet. akkor meg? Sima ugy es a blicceles esetere es in case of emergency.
Ongolt lo igy a bkv.

jozicsenko 2008.12.08. 13:58:19

Mostly Harmless 2008.12.08. 13:53:00 : igen, de ugye a szutyok kábeltv nem tartják el Demszky pereputtyát

kell ám a pénz a horvát üdülőkre!

Joe-ból is megárt a shock !!! (törölt) · http://www.tuzelestechnika.net/ 2008.12.08. 13:58:42

Mostly Harmless 2008.12.08. 13:53:00

figyu, nálunk ez is több mlliárd lesz, figyeld meg
itthon egy weblap elkészítése több száz guriga, ha állami szervezetnek kell, tudom ez fővárosi cég nem állami, éppen ezért lesz a normál ár ötszöröse és nem a tízszerese
sztem, remélem tévedek
viszont ötszáz ft-ért? egy jegy? muhahaha
ezért a színvonalas szolgáltatásért?
valószínű sokan veszik majd!!!

EMP 2008.12.08. 13:59:56

Ezek komolyan hulyek. Ahelyett hogy az ebbe beleolt milliardokbol epitenenek egy normalisan mukodo/mukodtetheto kapu rendszert mondjuk a metrora es sporolnanak azon, hogy tobb a bevetel/kevesebb a bliccelo, fejlesztenek WAP rendszert...

Tenyleg, ezt hogy ellenorzik majd?
Es ki a franc hasznal manapsag WAPot? Evekkel ezelotti lejart lemez.. Kb 2000-2003 ota.

Nem ertem miert van meg mindig 30 eves jegyellenorzesi rendszer a bkv-n. Londonban kapuk mindenhol a metron, udvarias(!!!) szemelyzet a kapuk mellett akik foglalkoznak veled ha esetleg nem mukodik a kartyad, meg elorelatoan ki is nyitjak neked a nagy kapukat es beengednek ingyen(!!!) ha nagy csomaggal/gyerekkocsival kozlekedsz..
A buszok tobbsegen csak az elso ajtot hasznalhatod felszallasra es a jegyet be kell mutatni a sofornek.
Es mukodik minden flottul. Pedig kb 2-3x annyiba kerul...
Soha egy bunko ellenorrel nem talalkoztam az utobbi 4 evben.

citrix 2008.12.08. 13:59:59

Szerintem jó ötlet az SMS jegyváltás:gyors,praktikus,kéznél van.Lásd Pozsonyban.Nálunk kicsit túlárazták az urak a magyar fizetőképes kínálatot:500 Ft-ért madár,aki jegyet vesz.Ha maradnánk a tótok példájánál (és önmérsékleténél),a 210Ft reális lenne 1 órára.Miért,hogy a szlovákok mindent olcsóbban megoldanak mint mi,és mégsem lóg fejük felett az államcsőd?Ja,hogy ott nincs 27000 képviselő,nincs kismillió kisebbségi önkormányzat,nem tartanak szoc.segélyen egy teljes etnikumot,nincs burjánzó közigazgatás,rokkantnyugdíjasok siserehada és sorolhatnám.

Avraham NetJézus (törölt) · http://tinyurl.com/a-zsido-valosag 2008.12.08. 14:00:04

Eurydice:

Ahogy mondod. Mutatnod kell majd a mobilodon hogy te fizettél, cserébe a békávés ork egy "F*szom se kíváncsi mit kamuzol" felkiáltással kitépi a kezedből és még örülhetsz is, ha nem b*sz le egyet neked szemhéjra.

is 2008.12.08. 14:01:41

de jó is lenne, ha a posztíró hangulatkeltés helyett a felhasznált adatoknak utánamenne! eddig:
- van Prágában is
- van SMS parkolójegy, és annak van megtérülési, kihasználtsági stb. statisztikája
- meg lehet kérdezni a BKV-t, hogy erre mennyit szánnak

mindezek nélkül viszont megmutatta ezt a blog is, hogy képes a jó kis magyar felhördülésre, anyázásra, a tények teljes figyelmen kívül hagyásával.

Joe-ból is megárt a shock !!! (törölt) · http://www.tuzelestechnika.net/ 2008.12.08. 14:02:04

egyébként nem is lenne ezzel gond
én csak attól tartok, hogy ez is tényleg sokszorosába fog kerülni a valós kivitelezés árának
mivel nekik csak így éri meg!!!
sztem ezzel nem mondok újdonságot

fokaorr 2008.12.08. 14:03:42

es ki fogja mutogatni/odaadni a "joarcu" ellenoroknek a mobiljat?

a legtobb "ellenor" ugy nez ki, hogy a hazunk kornyekerol is elzavarnam

mellesleg tenyleg tul van arazva

Rwindx 2008.12.08. 14:18:03

Az 500Ft nincs annyira túl árazva, mint amennyire annak tűnik.
Ugyanis akinek át kell szállnia egyszer, annak már megéri. A BKV vonaljegy már eddig is hihetetlen drága volt. Az 500Ft-s az olcsóbb. hosszabb távon.

A WAP-os viszont tényleg baromság. Ki használ wapot, ami már akkor halott technológia volt amikor megjelent? Gondolom weben nem lehet majd venni...

Az hogy ez sok milliárdos költség lesz az tuti.

Eurydice 2008.12.08. 14:21:06

Igen, felhördülnek az emberek a blogon, mert más véleményük van, mint a döntéshozóknak, akiket a szolgáltatással együtt mi tartunk fenn az adóforintokból.
És semmi kifogásom az sms-jegy ellen, de elég lenne akkor ilyeneket kitalálni, ha tökéletes lenne a BKV jelenlegi szolgáltatása.
De tegye fel a kezét az, aki elégedett...

mqqq 2008.12.08. 14:21:35

OKOSOK!

Amellett, hogy szívből gyűlölöm a BKV-t (főleg a vezetést), az SMS jegy fasza ötlet! (A wap tényleg halott ötlet) Igen, 500 Ft lesz, de ezért hétköznap egy órát, hétvégén másfelet utazhatsz. Azért ahhoz nagyon tanyán kell lakni, hogy ennyi idő alatt ne érj el valahova, na meg össze lehet hasonlítani mondjuk a taxikkal, ahol csak az alapdíj 300 Ft.

Az üzemeltetés egyszerű, az ellenőrnek megmutatod a kapott smst, amely tartalmaz egy biztonsági kódot, ez alapján ellenőrzik, hogy valódi-e. Nyilván nem lehet azt megcsinálni, hogy ha látod felszállni az ellenőröket, gyorsan veszel egyet, mivel a jegy-sms csak 3 perc késleltetéssel érkezik meg.

A post többi részéhez: valóban tervben van a beléptető kapuk kialakítása, több éve (haha), de azért az jóval drágább mint a fillérekbe kerülő sms jegy.

A legtöbb automata meg elfogad papírpénzt (már ha tényleg elfogadja), és egyre több bankkártyát is. Ha nincs ilyen szerkezet bennük, akkor az azért van, mert a helyiek kilopnák belőle azt is.

winston01 2008.12.08. 14:29:36

"fillérekbe kerülő sms jegy"

Fogadjunk?

"A legtöbb automata meg elfogad papírpénzt"

Láttál már BKV-jegyautomatát?

ladislaus 2008.12.08. 14:30:21

Nyilván nem lehet azt megcsinálni, hogy ha látod felszállni az ellenőröket, gyorsan veszel egyet, mivel a jegy-sms csak 3 perc késleltetéssel érkezik meg.

akkor leallok vele vitatkozni. Probaljon megutni. homlokaba tolom az orsovenyet!

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2008.12.08. 14:31:45

ladislaus 2008.12.08. 13:55:45 >>>

Néhány perces késleltetéssel jön majd meg a jegy, éppen azért, hogy ne tudd akkor megvenni, amikor jön az ellenőr.

Joe-ból is megárt a shock !!! (törölt) · http://www.tuzelestechnika.net/ 2008.12.08. 14:32:48

mqqq 2008.12.08. 14:21:35
tényleg olcsóbb mint a kapu, viszont a kapuval jelentősen lehetne csökkenteni a bliccelők számát lés az ellenőröket át lehetne irányítani más jársatokra is, így hosszútávon a profitot termelni
mint már mondtam nem az ötlet, mármint az sms-es változat a rossz!!!! az már máshol is bevált!
Hanem a gáz az lehet, hogy a valós bekerülési összeg hányszorosát fogják kiszámlázni?????? mármint a megvaósítás bekerülési összegének hányszorosát?

ladislaus 2008.12.08. 14:35:58

BKV figyelő · bkvfigyelo.blog.hu 2008.12.08. 14:31:45 ladislaus 2008.12.08. 13:55:45 >>>

Néhány perces késleltetéssel jön majd meg a jegy, éppen azért, hogy ne tudd akkor megvenni, amikor jön az ellenőr.

Mi garantalja hogy 3 perc nem lesz 4-5-6... perc?

neurotikk! (törölt) 2008.12.08. 14:39:12

... mellesleg 500 Ft/ora jegyar az sved viszonylatban is draga. Hatmeg Abszurdisztanban. Ez a legdragabb, keszpenzbn a sofortol vett jegyar. Van ahol fel, van ahol egy orara. Chipkartyasan olcsobb egy menet.
Mondanam, hogy udvozlendo, utolsokent csatlakozunk a nem vonaljegyet, de idoszakra ervenyes jegyet arusitok nepes taborahoz, na de ez mar megint egy elb.tt amator - hadd ne mondjam direkt rosszindulatu es hanyag, pazarlo - megoldas igy.
Szanalmas ez az egesz.

mqqq 2008.12.08. 14:40:04

winston01, láttam. A frekventált belvárosi helyeken, ahol a legtöbb ember használja őket, elfogadja a kártyát, bankjegyet. A külvárost meg a gettót leszarom, oda csak pénzkidobás ilyet betenni.

mqqq 2008.12.08. 14:42:33

Amúgy, persze hogy a kapuk lennének az igazi megoldások. DE ne felejtsük el, hogy az csak a metróknál hatékony és nem csak abból áll Bp, simán átmennek a bliccelők már járatokra. Chipkártyás cucc tervben van, amit a metrókapuk is ismernek majd meg a felszíni járművek is, de ez nagy beruházás és nem biztos hogy pont a válság alatt kell beleugrani. Arról nem is beszélve, hogy majd OTT igazán lehet lopni jó sokat hála az n+1 alvállalkozónak meg a korrupt vezetésnek.

neurotikk! (törölt) 2008.12.08. 14:45:19

... amugy a blog tenyleg egyre inkabb egy nyavajgasgyujtemeny mar, felhordulni es hangulatkelteni tud mint sokminden magyar. Tudom, hogy van min, na de minek rajatszani. : )
Hallattam szavamat, lehet figyelmen kivul hagyni.

Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2008.12.08. 14:46:43

Egy kezemen meg tudom számolni, hogy az elmúlt 11 évben, amióta van mobilom, hány percet wapoltam.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.12.08. 14:48:02

nekem tetszik.
Ha 500, legyen 500. Az esetek kilencvenkilenc százalékában kocsival járok (ingázom vidékre), ha néha fel kell ülnöm tömegközlekedésre szinte sosem végállomáson kell, vagy nincs apróm, vagy zárva a jegypénztár, a gyûjtôjegyet persze otthonhagytam.

Jelenlegi helyzetben inkább gyaloglok, hogy elkerüljem a megszégyenítést, legalábbis az elsô jegyárusító helyig.

Annak, aki napi szinten használja, úgyis bérlete van, aki meg egyszer-egyszer, annak is van alternatíva, ha olcsóbban szeretné, vagy ha kényelmesen, akkor ennyi az ára.

Szerintem ha kevesen használják úgyis vagy megszüntetik, vagy leviszik az árát. A megszüntetésért persze kifizetnek egy tíz-harminc millió közötti tanácsadói díjat, az árcsokkentésért harminc-ötven közöttit, de midnenképpen megoldják. :)

nyistapista 2008.12.08. 14:48:27

Egy frászt nincs túlárazva. Berlinben (januártól) 2,30-ért veszel két órás jegyet. Jelenlegi árfolyamon a pesti, egy óráig érvényes jegy 1,90-be kerülne + sms ára. És bár nem vagyok az a zsigerből BKV-fikázó, de én ilyen jegyet biztos nem veszek, inkább gyalogolok. Egyszerűen durva, de Németország fővárosa lassan olcsóbb lesz, mint Magyarországé.

mqqq 2008.12.08. 14:50:14

Nyilván senki nem hobbiból fog ilyen jegyet venni, hanem mert a szükség ráviszi. Ld szomorutojas hozzászólása.

2008.12.08. 14:54:09

Kocsis István nyilván éppúgy ért az informatikához, mint a közlekedéshez meg az atomenergiához.

mqqq 2008.12.08. 14:56:01

Igazából mindegy ki ül a trágyadomb tetején, a legtöbb döntést az egyes területek vezetői hozzák meg, ők teszik el a csúszópénzek nagy részét, őket meg úgyse ismeritek.

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.12.08. 14:56:38

"A buszok tobbsegen csak az elso ajtot hasznalhatod felszallasra es a jegyet be kell mutatni a sofornek."

No ilyen tippeket nem kéne adni. Képzeld el pl. a piros hetest délután ötkor a Blahán...

mqqq 2008.12.08. 14:58:29

Volt már ilyen próbálkozás 10-15 éve este 8 után. Olyan jól működött, hogy rövid idő után meg is szüntették.

Lalikiraly 2008.12.08. 15:02:12

Biza kell a Demszky pereputtynak a píz nyaralni... De amúgy tényleg tök jó ötlet, ne vegyen senki bérletet és max a köcsög előtt kell megvenni WAP on :D Bazmeg a wap egy rakás szar... :d Amikor kitalálták használtam nagyjából egy órát me inygenes vót a vodáná azt kész.

nyistapista 2008.12.08. 15:05:10

"Volt már ilyen próbálkozás 10-15 éve este 8 után. Olyan jól működött, hogy rövid idő után meg is szüntették."

Jól működne egy olyan városban, ahol nem buszokkal próbálják megoldani metrónyi/villamosnyi tömegek szállítását. Talán az M4 enyhít majd a "piros hetes" telítettségén.

mqqq 2008.12.08. 15:08:46

newsic, igazából a buszsofőrök szakszervezeti az ilyen dolgokat mindig megfúrják, valamennyire jogosan. Plusz pénzt nem kapnak, közlekedésbiztonsági szempontból meg nem biztos jó, ha ő pöcsöl a jegyeladással. (nem csak az idő miatt, hanem mondjuk stressz stb.) Ahogy te is írtad, gyér forgalmú helyeken, vagy éjszaka működhet, de akkor se pl a belváros frekventált járatain. A nappali megoldásokat inkább hagyjuk ilyen téren...

Koczeka, a pampák királya (törölt) 2008.12.08. 15:12:39

Csak morfondírozok:

Itt lakom a közelben, 100 km-re Pesttől. A busz oda-vissza kb. 3000, ha át kell mennem a főváros másik oldalára, az mondjuk 3-3 BKV-jegy, azaz másik 3000.

Nagy autóm van, sokat fogyaszt, de százon tíz megfogja: oda-vissza 20 liter benzin mostmár kijön 5000-ből, és bár ebben nincs benne az amortizáció, nem várok egy percet se buszra-villamosra, nem gyalogolok fél kilométert egy átszállásért, és nem tocsogok az aluljárókban más szennyében...

Vajon miért csodálkoznak a fővárosiak azon, hogy ilyen őrületes forgalom van ott??? És még arról nem is beszélek, hogy mi van ha ketten megyünk, mert mondjuk a szülét kell felvinni doktorhoz???

És még csak azt sem mondhatom, hogy jól menő vállalkozó vagyok vagy valami nagy jövedelmű funci...

Sms-WAP??? Ugyanmár... Amíg 1 db embernek szinte ugyanannyiba kerül kisautóval a tömegközlekedés, mit vár a BKV?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.12.08. 15:13:40

" belépő kapuk elhelyezése a metró lejárókba"

Speciel ez a gyerekkoromban még működött: bedobtam az egyforintost, és beengedett....

Amúgy az ötlet nem rossz, vannak bevált nyugati példák is (meg cseh), és ismerve a magyarok mobilmániáját, egyáltalán nem életképtelen nálunk sem. Csak persze a kivitelezés az megint, amin elbukik a dolog. Egészen pontosan az árszabáson. Mert lehet mondani, hogy egy órába már belefér 1- vagy két átszállás is, és akkor már olcsóbb a 490 Ft-os sms jegy, mint az igazi, de azért szerintem elég sokan csak felugranak néhány megállóra. Ha lenne egy félórás verzió IS, mondjuk annyiért, amennyibe egy sima jegy kerül, akkor üdvözölném.

Így viszont csak a lenyúlást érzem ki belőle.

nyistapista 2008.12.08. 15:15:36

mqqq, az éjszakai tumultusra megoldás lehetne mondjuk beindítani a metrókat, legalább péntek/szombat este. Ott jobban kordában tartható a tömeg.

mqqq 2008.12.08. 15:17:19

Unter Bahn, jogos amiket írsz, de a benzin nem lesz mindig olcsó. Kb mint egy szinuszfüggvény. Az egész cucc annak van, akinek pont nincs kocsija vagy ritkán jár pesten. És azoknak hasznos, ne mondd, hogy nem. Rengeteg haverom jön suli ügyben vagy állásinterjúra ide és jogosan háborodik fel hogy miért kell 4-5 jegyet vennie több mint ezer forintért amikor csak 30-40 percet utazik. Nekik nagyon jó lesz az sms jegy.

Egyébként meg a pestiek nem csodálkoznak már semmin :) nem kell mindent a vezetésre fogni, a város úthálózata nem erre a kapacitásra lett anno tervezve, bővíteni nem mindenhol lehet, max körülötte elkerülőket csinálni (hjaj, M0-s, ugye...). Pont ezért menekül mindenki agglomerációra, de annak is csak úgy van értelme, ha nem Pesten dolgozol, mert akkor meg a be/hazajárással szopsz jó nagyokat.

mqqq 2008.12.08. 15:18:39

newsic, nem támogatom, órási a költsége. Személyzet+energia... Ugye a nagyvárosi közlekedések sehol nem térülnek meg, főleg nem Budapesten, de az összes eszköz közül a metró a leggazdaságtalanabb...

mqqq 2008.12.08. 15:20:57

Fedor, bizonyos idő alatt nem gazdaságos a rendszer üzemeltetése, meg smst se szívesen szór az ember kis összegű dolgokra.. (hiszen annál rosszabb a szolgátatás ára : sms ára arány)

ozy 2008.12.08. 15:24:25

Praga es Pozsony mar emlitesre kerult, itt tennem hozza, hogy Becsben is van...

QM 2008.12.08. 15:24:49

Ez itten lenni Magyarisztán. Mint az egészségügyben. Megdöglesz mire egy orvost találnak a kórházban, viszont ha túléled, választhatsz két menü közül, estleg még széfed is lesz az ágyadnál.
BKV, igaz hogy szétesnek a buszok, leamortizálodott az egész járműállomány , viszont szolgáltatnak... Előbb-utóbb még postagalambon is kifizetheted a bírságot.

Koczeka, a pampák királya (törölt) 2008.12.08. 15:25:17

mqqq 2008.12.08. 15:17:19 :

Én azért írom ezt, mert korábban szívtam a fogamat ha kocsival egyedül kellett felutaznom, én is tömegközlekedtem mindig.

De ha ilyenek a körülmények a tömegközlekedésben, legközelebb nyugodtabb szívvel fogom az autót választani, akkor is ha újra 300 fölé megy a benzinár...

Abban igazad van, hogy nincs mindenkinek kocsija, de akinek van, annak egyszerűen gazdaságtalan tömegközlekednie úgy, hogy közben elég szép összeget fizetget csak azért, hogy otthon álljon az autója.

Azért mondtam, hogy ha ide-oda utazgat az ember Pesten, ÉS amúgy van autója, lehet olcsóbban és/vagy kényelmesebben tudja intézni a dolgait.

Azt nehezen tudom elfogadni, hogy a tömegközlekedés nem képes az egyéni közlekedés költségei alá menni a tarifáival...

nyistapista 2008.12.08. 15:25:26

(sőt, a legtöbb villamost is működtetném éjszaka.)

mqqq 2008.12.08. 15:32:00

Unter Bahn, kb. egy a véleményünk. Akiknek van kocsijuk és otthon tartják, azoknak a munkahelye általában fizeti a bérletet, a benzint viszont nem. A kocsival meg kijárnak a telekre, vásárolni, stb. Én se nagyon ismerek olyan kocsitulajt, aki mellette vesz bérletet és/vagy jegyet.

FL 2008.12.08. 15:34:17

A poszt valóban elég undorító, mert anélkül vagdalkozik, hogy ismerné a tényeket, ez pedig meglehetősen gusztustalan. Először is nem lesz kötelező, akinek nem tetszik, nem fogja használni. "Bírom" az olyanokat, akik olyasmit bírálnak, ami alternatív lehetőség, tehát mindenki eldöntheti, hogy kíván-e élni vele.

A szerző véleményével ellentétben igenis fontos, hogy mit kap az utas a pénzéért. Két átszállással már sokkal jobban megéri, mint most bármilyen jeggyel.

Az SMS megoldás beruházást csak annyiban igényel, amennyibe az ellenőrök mobillal való felszerelése kerül. A hálózatot a szolgáltatók üzemeltetik. Persze ne gondoljon senki 100 ezer Ft-os überfasza mobilcsodákra, elég a legolcsóbb készülék.

A beléptető kapuk ennél több nagyságrenddel drágábbak! A cél persze nem lehet máűs, de ahhoz kicsit több zsé kell, mint amennyibe párszáz telefon kerül.

Arról a tévedésről meg ne is beszéljünk, hogy az automaták nem tudnak papírpénzt és bankkártyát fogadni, mert már most is van jópár, amelyik képes rá.

Ennyit az objektivitásról... :(

daneeka 2008.12.08. 15:34:27

Miért hiszi mindenki azt, hogy a csipkártyás rendszer lenne a legjobb megoldás?
Járt már valaki pl Varsóban?
Semmilyen csipkártya nincs, de mégse a 100éves lyukasztós technológiát használják. A bérleten/jegyen van egy mágnescsík, amire érvényesítéskor rögzítik az érvényességi adatokat, a buszokon/villamosokon pedig a lyukasztókba be kell dugni az érvényesített jegyet, és az villog pirosan vagy zölden aszerint, hogy érvényes-e a jegyed. A metróban a belépőkapuba is a jegyedet kell bedugni, a másik oldalon pedig kivenni. Plusz az ellenőröknél is van kis kézi kütyü, amivel leolvassa az érvényességet. Ez nem csipkártya, ez 80-as évekbeli technológia, ma már pontom pénzekért elérhető. (mellesleg a város közlekedési hálózata is megér egy misét. oda érdekes módon elég 1 metróvonal is)


mqqq
Mondj nekem egy helyet bp-n, ahol a jegyárúsító automata elfogad papírpénzt vagy bankkártyát! Egy ilyen hely nincs a városban.

mqqq 2008.12.08. 15:36:12

daneeka, bocs, de hülyeségekről és egyértelmű tényekről nem vitázom veled.

nyistapista 2008.12.08. 15:40:29

"mellesleg a város közlekedési hálózata is megér egy misét. oda érdekes módon elég 1 metróvonal is"

Oda sem elég egy metróvonal, csak ők még bénábbak, mint a magyarok. A '20-as évektől (!) tervezték az első metróvonalat, amit '95-re sikerült megnyitni. A következő vonalat 2012-re tervezték megnyitni, de már tologatják ők is.

daneeka 2008.12.08. 15:43:54

mqqq
ez vita?
akkor megkérdezem mégegyszer!
HOL VAN BUDAPESTEN OLYAN AUTOMATA, AMI PAPÍRPÉNZT VAGY BANKKÁRTYÁT IS ELFOGAD?

iqUtas 2008.12.08. 15:46:43

BKV-nál a józan paraszti ész és a cselekvő készség hiányzik. Az előbbi a management inkompetenciája, az utóbbi pedig a tulajdonos politikai megfontolása miatt.
Vegyük csak a paraszti észt: ha a legnagyobb költségtétel az üzemanyag, alkalmazottak bére és az amortizáció (ami a használattal arányos), akkor a díjaknak is ezt kellene követnie, nem? Nálunk nem így van, mert ha mondjuk 500 méter buszmegálló távolságot utazol a belvárosban akkor ugyanannyit fizetsz mint ha felszállnál Óbudán az 1es villamosra és lemennél Lágymányosi hídig kb 20km-et (vagy Újpestről Kőbányáig a metróval). Az európai városokhoz hasonlóan miért nincs több zóna? Mondjuk mindegyik zónában x ideig (pl.: a belvárosban 30 percet, a külső nagyobb zónákban 1 órát) egy jeggyel lehetne utazni (vagy bérlettel). Bevezetni sem lenne bonyolult, csak pl 3 féle színű jegyet és bérletet kellene nyomtatni és az ellenőr néni a lyuk helyett a dátumot illetve a jegy színét nézné (pl.: Münchenben kb. így működik). Ha pedig valaki a fél Budapestet át akarja utazni, akkor fizessen többet! Ezzel szemben mit csinál a BKV? Kiterjeszti a jegyet és bérletet Budapest közigazgatási határán belül a Volán buszra és miegyébre. Nem is értem, minek fizessek ezért ha csak a belvárosba járok? A BKV-t még mindig szociális intézményként működik, csak hát épp az ilyen szociális lépésekkel nem azoknak az érdekét védi akik épp rászorulnának...

Vagy vegyük az ellenőrzést. Itt van a kapus rendszer: London New York, vagy Barcelona (ott kipróbáltam). Veszel egy jegyet bedugod, vagy lehúzod a gépen és addig mehetsz egy jeggyel a föld alatt amíg fel nem jössz. Ha jól sejtem a kapukkal az a BKV legnagyobb gondja, hogy nem férnek el a metróban és dugót okozna. Egyébként NYban sincs több hely (sőt kifejezetten szűk a lejáró mindenhol), csak ott több szerelvény jár, mert nem potyáznak (azaz ha a vészkijáraton mész be lehet, de arra egy riasztó állatira berreg). 22-es csapda ez, nincs kapu, nincs jegyeladás, nincs bevétel, és nincs gyakoribb metró szerelvény se. De ha meg is értem a bkv gondját és tényleg nincs hely, akkor amikor lezárták minden nyáron a piros metrót nem lett volna észszerűbb erre is gondolni és kibővíteni? Egyébként meg első lépésként az utazó nyájat kellene megtanítani hogy bizony a kártyát érvényesíteni kell és elől kell felszállni a buszra (ami persze lehetetlen a mondjuk a piros 6-os csúcsidőben), de folyamatosan be lehetne vezetni a csúcsidőkön kívül a kisforgalmú járatokon vagy a végállomásokon alapból, és ha talán többen fizetnek esetleg a sűrűbb járatra is futná...

Ahol meg nincs kapu - németeknél, osztrákoknál - ott valahogy az ellenőr is másképp csinálja. Ritkábban járnak – és nem azért veszik fel őket, hogy minimál bérért ácsorogjanak a metró bejáratnál smuzolva a csajokat - de falkában bárhol(!) megjelenek, automatikusan rendőrrel. Akit pedig elkapnak megbírságolnak, és ha nem fizet pl. nem vehet kedvezményes bérletet (mert az névre szól). De ez még semmi, ugyanis egy idő után a notórius bliccelő bekerül a SCHUFA-ba ami a magyar BAR (Banki adósok nyilvántartási rendszere) megfelelője kint és hitelt sem kap az illető addig amíg nem rendezi a tartozását! Nyugaton nem is bliccelnek, pedig se nem okosabbak se nem tisztességesebbek nálunk csak hát keményebbek a szabályok és betartják. Ja és a tömegközlekedés nem politikáról és szociális juttatásokról szól, hanem arról hogy amiről kell, A-ból eljussak B-be. És nem utolsó sorban a közlekedési vállalt vezetői ezt a célt akarják elérni és nem a politikus főnökeiknek nyalnak.

neurotikk! (törölt) 2008.12.08. 15:47:50

dark future · www.andocsek.hu 2008.12.08. 14:56:38

"No ilyen tippeket nem kéne adni. Képzeld el pl. a piros hetest délután ötkor a Blahán..."

Na most kepzeld el, hogy Londonban csucsidoben tobb emberrel es nagyobb forgalmu vonalon mukodik. Csoda nem?
Persze kevesebb a taho, pedig nem angolokrol van szo (London nem igazan angol varos mar a sok bevandorlo miatt).

nyistapista 2008.12.08. 15:50:06

"Na most kepzeld el, hogy Londonban csucsidoben tobb emberrel es nagyobb forgalmu vonalon mukodik. Csoda nem?"

Mert ott nem a busz a fő közelekedési eszköz, inkább csak kiegészíti a metróvonalakat. A piros hetes meg kvázi egy metróvonalat HELYETTESÍT.

mqqq 2008.12.08. 15:50:17

iqUtas, az amortizáció nem arányos a használattal, közgázból egyes. :) persze, köznyelvi értelemben igen, de számvitelileg semmiképp.

EMP 2008.12.08. 15:50:50

Daneeka:
Igen a magnescsikos jegy valoban elerheto de nem biztos hogy megeri beruhazni egy 10-15 eves technologia mikor van sokkal korszerubb is (chipkartya) ami nem general sok sok tonnanyi veszelyes hulladekot mikoris az egyszer hasznalatos magnescsikos papir jegyeket az utazasat befejezo utas eldobja az utcan...

Amennyiben meg tobbszor hasznalatos muanyag magnes csikos kartyarol beszelunk akkor a chipkartya minimum kompetitiv arat kepes felmutatni. Raadasul tobb adatot is kepes tarolni.

mqqq 2008.12.08. 15:53:10

Egyébként a zónásítás már volt napirenden, csak azzal az a gáz, hogy pont a tehetősebbek fizetnének kevesebbet (akik a belvárosban laknak) és a város széli munkásrétegek (csepel, kőbánya, óbudai lakótelep, rákosszentborzasztó stb) pedig többet a munkába járáshoz. Persze vannak kivételek, de főleg emiatt lett elvetve az ötlet. Az időalapú jegy szerintem nem rossz ötlet, bérletben már igen.

mqqq 2008.12.08. 15:54:52

EMP, ahonnan Daneeka jött, a chipkártya és a bankjegyelfogadó automata nem létezik. :)

mqqq 2008.12.08. 15:58:22

EMP, ahonnan Daneeka jött, a chipkártya és a bankjegyelfogadó automata nem létezik. :)

iqUtas 2008.12.08. 16:00:57

mqqq a szvt szerint gépjárműre lehetséges a futási teljesítmény alapján amortizálás elszámolása, (nem közgázból, hanem számvitelből UV :) . De nem ez a lényeg, szerintem józan paraszti ésszel is belátható hogy egy jármű jobban kopik ha használod, mint amikor a garázsban áll..

Amit a zónára írtál, teljesen egyetértek, ezért szociális intézmény ma a bkv. Szerintem nem ez lenne a feladata, csak erre hívtam fel a figyelmet.

daneeka 2008.12.08. 16:02:33

mqqq
Ahonnan én jöttem (BP) ott a helyi közlekedési vállalat nem ismeri ezen fogalmakat.

mqqq 2008.12.08. 16:04:52

iqUtas, a helyi közlekedési vállalatok mindenhol jótékonysági intézmények, egy nagyváros sincs, ahol nyereséges, nem is kell annak lennie.

mqqq 2008.12.08. 16:07:54

jaj daneeka, te annyira kitartó vagy. Én pl a Mexikói úthoz közel lakom, ami elég csöves hely, legalábbis az Földalatti végállomásának a környéke mindig tele van velük :D Lent mégis van olyan automata, ami elfogad papírpénzt, bankkártyát. De van az Oktogonon, Deákon, Moszkván, Nyugatin és még sorolhatnám. Valón, belehet hogy Kőbánya Liget téren nincs, de gondolom magad is megtalálod a választ a miértre.

iqUtas 2008.12.08. 16:10:28

Nem arról beszélek, hogy nyereséges legyen és azt hiszem nem is ez van a napirenden a bkv.nél.
Csak tisztázzuk a valóság az hogy csődközeli állapotban van, adóságait nem tudja törleszteni, a gépjármű állomány gyakorlatilag elamortizálódott, fejleszteni képtelen, a management nem nincs jövő képe, a beruházások nem hatékonyak és korrupció gyanúsak és lassan drágább a szolgáltatás mint egy normális európai városban. Szóval a szociális szolgáltatások helyett talán arra kéne fókuszálni, hogy működőképes maradjon a város... vagy tévedek?

iqUtas 2008.12.08. 16:14:30

Ja és ezek szerint még azt sem tudják mi az a teljesítményarányos értékcsökkenési leírás...

cegvezeto.com/index.php?mod=reszletes&id=220

daneeka 2008.12.08. 16:14:37

mqqq
köszi, de nem cola-automatára gondoltam, hanem olyanra, ahol mondjuk bérletet is lehet venni.

NYT · http://pergetes.blog.hu/ 2008.12.08. 16:16:43

Kiváncsi leszek mikor jön az első "Az ork kicsavarta a lezemből és lenyúlta az ájfónomat, miközben a jegyet ellenőrizte" c. poszt...

mqqq 2008.12.08. 16:18:28

daneeka, olyanról beszéltem én is.

daito 2008.12.08. 16:21:39

newsic

Berlinben 2,10-2,80 között veszel jegyet, április óta, attól függően, hogy A, BC, ABC zónásat veszel-e.

De tényleg 2 óra; de nem ez az igazi jóság benne. Hanem a viszonylag tiszta járatok, a kiszámíthatóság (tehát ha az van kiírva, hogy 3 perc múlva jön a metró, akkor az akkor fog jönni; nem pedig újrakezdi 12 perctől a visszaszámlálást), az, hogy minden sarki péknél, újságárusnál tudsz jegyet venni, merthogy náluk automata-számítógép adja; nem mondanak olyat, hogy "most épp elfogyott"; mert azt nyomtat Neked, amit kérsz.

Viszont ott számos metrómegálló aluljáróját nem igazán lehet "lezárni", érezhetően WC-nek használják őket a helyi erők. :-)

S egyébként Berlin számos dologban észrevehetően olcsóbb, mint Budapest (pl. bolti élelmiszer, számítástechnikai eszközök, stb.).

mqqq 2008.12.08. 16:25:11

Egyébként az árakat leszámítva nem szar Budapest tömegközlekedése. Nem csak az európai nagyvárosokhoz lehet hasonlítani, nézzetek körbe a világban. Persze, mindig a jobbhoz kell hasonlítani, ez így van rendjén, de azért a többség (több százezer út van A-ból B-be pesten naponta) eljut a céljába.

daneeka 2008.12.08. 16:26:38

mqqq, ezt örömmel hallom, köszönöm a tájékoztatást! Ha legközelebb bérletet akarok venni bankkártyával majd kipróbálom.

EMP
Igen, van korszerűbb technológia, de nem kellene mindenből a legdrágábbat akarni. Azért nem épül új villamosvonal, mert a metró korszerűbb. Azért nem jár a BKV-vezér tömegközlekedéssel, mert az A6 korszerűbb, stb. Így jó vicc, hogy veszteséges a vállalat.

mqqq 2008.12.08. 16:29:41

daneeka, azt nem mondtam hogy működnek is :D De az se a BKV vagy a Prokokon hibája legtöbbször, hanem a kedves utazóközönségé, akik szexuális vágyaik otthoni kielégítése helyett inkább az automatákat dugdossák tele mindenfélével. Azt mondjuk elismerem, hogy a bankjegyfelismerő egy kalap szar, még akkor is ha működik, de x ft-ból nem lehet a legjobbat belepakolni a gépbe, a BKV ezt rendelte, így se olcsó egy ilyen gép.

iqUtas 2008.12.08. 16:31:48

Igen, Mexicó citiynél kifejezetten jobb a budapesti tömegközlekedése. De talán reálisabb lenne szomszéd EU-s országhoz hasonlítani a jegyárakat, a szolgáltatás és nem utolsó sorban azt is hogy hány korrupció gyanús botrány volt a bkvnál az elmúlt években (pl Kombiók, Volvó buszok, no és a GIGA PROJEKT 4-es Metró) Az utóbbinak lassan egyre jobb esélye lesz az Európa legdrágább metróvonala címre.. hurrá

mqqq 2008.12.08. 16:33:43

Miért lenne reálisabb? Kicsit előbb kezdték a gazdasági fejlődést, mint mi... Akkor más hasonlítsd Pozsonyhoz, Varsóhoz, Bukaresthez, ha mindenképp akarod.

diktatorikus kleptokrácia 2008.12.08. 16:42:55

ne fossatok, nem drága a cucc, s mivel már több helyen is műx, a bökövönél is menne, pöpecül. csak azok a köcsögök, akik már eleve bliccelve közlekednének, nos, azok most kötözködnek. keresitek a rendszer gyenge pontját? teszteljétek a cseheknél, németeknél, hollandoknál. ott nem tapló agyarisztániak (nem) használják, hanem normális helybéliek és látogatók. s nem azt nézik, hogyan kerüljék el a szolgáltatás megfizetését.

iqUtas 2008.12.08. 16:44:05

mqqq oké biztos igazad van, de csak Prágához tudnám hasonlítani, mert ott jártam. Budapest lehet hogy nem jobb mint Varsó vagy Bukarest, de én mégis kicsit többet várnék a bkv vezetésétől. Hát, biztos bennem van a hiba...

mqqq 2008.12.08. 16:47:17

Tényleg benned van a hiba amúgy, ha ezektől többet vársz ;) Peace.

vmaast 2008.12.08. 16:51:12

mqqq, Te is jogos, meg Unter is, pláne hogy évek óta próbálják az autósokat átszoktatni a tömegközlekedésre. Ennyi pénzért, ilyen színvonallal... hihetetlen

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2008.12.08. 16:53:19

Mikor iteleik el hutlen kezesert a BKV jelenlegi es korabbi vezetoit es ultetik be a tomlocbe par evre????

Itt a "diktaturikus" Kinaban Peking polgarmestere ket eve ul a huvoson, mert egy palyazatot egy hozza kozel allo cegnek diszponalta... Na ennyit a kibaszott "demokratikus" Magyarorszagrol...

cyberius 2008.12.08. 17:04:04

AKI EZT A CIKKET IRTA,BIZONYARA MEG SOSEM HASZNALT WAPOT,MERT TUL BONYOLULTNAK TARTJA.
SZERINTEM NAGYON HASZNOS DOLOG ,BAR SZUKSEGES HOZZA NEMI MOBIL TELEFON ISMERET.
EN ANGLIABAN HASZNALOM ES NEKUNK BEVALT,CSAK UDVOZOLNI TUDOM.

mqqq 2008.12.08. 17:23:33

cyberius, igen, mi magyarok hülyék vagyunk a waphoz. :D mi viszont ismerjük a netet és tudjuk hogy bunkóság valamit csupa nagybetűvel írni. Javaslom Te is térj át wapról netre és láss csodát.

MP 2008.12.08. 17:27:41

Szerintem sms-ben kell megoldani mert aki nem tud sms-t küldeni az vegyen jegyet. A másik. Mi van ha majd az ellenőr nem hajlandó visszaadni az ügyfél telefonját. Vagy majd a hamis jegyre azaz sms-re való hivatkozással visszatartja. Talán először a személyi állományt kellene rendbe tenni mert ezek újabb ügyeket fog oldani.

daito 2008.12.08. 18:50:29

S hova próbálják átszoktatni az autósokat?

Mert hát a metrók, 4-6-os, 1-es, stb. villamosok, fontosabb buszok reggel fél 7 és 9 között és délután 4-7 között csurig tömve közlekednek...
Másrészt 2x gyorsabb lehetne a tömegközlekedés, ha nem lenne minden vonalon, minden bokornál megálló (kivéve expresszjáratokat). Mert azt nagyon ritkán mondjuk ki, de azért egy röhej, hogy a 4-6-os vonalon 200m-ként van megálló. S minden szerelvény áll fél-1 percig a megállók előtt, csakmert. A Petőfi-híd budai hídfő és a Corvin mozi között van 800 m is talán, vajon túlélné-e a város, ha nem állna meg a Mester utcánál a villamos? Vagy a Blaha után a Wesselényi utcánál? S ez csak két példa.
Minden kerületben van több olyan buszjárat, ami az összes kocsmánál, iskolánál, hirdetőtáblánál megáll; cserébe 10 km-t megtesz 1 óra alatt.

Az sms-ben fizetés jó dolog lehet; este 9-kor nem kell szenvedned, ha fizetni akarsz; vagy ha nem idevalósi vagy és van szerencséd tudni erről a szolgáltatásról.
Ettől rosszabb nem lesz a tömegközlekedés; talán esély van rá, hogy picit jobb legyen.

De ahhoz, hogy ez a tömegközlekedés megváltozzon, ahhoz itt túl sok embernek, érdeknek, szokásnak kell eltűnnie... Nálam is, nálatok és a többi embernél is.

neurotikk! (törölt) 2008.12.09. 13:51:01

newsic · newsic.blog.hu

"Mert ott nem a busz a fő közelekedési eszköz, inkább csak kiegészíti a metróvonalakat. A piros hetes meg kvázi egy metróvonalat HELYETTESÍT. "

Aha, attol fuggetlenul napi parmillio embert szallit ugyebar, meg ha kiegeszito is. ; ))
Tisztara kong az uressegtol a sok buszvonal. : )) Szinte feltem egyedul mikor a 24-es busszal kellett utaznom delutanonkent. :D
Szoval akkor is tobb mint itthon es megis mukodik rendszer. Mint sok mas helyen.

mizrolist 2008.12.09. 13:51:09

mqqq, legközelebb azért nézd meg közelebbről is azokat az automatákat :) Bérletet nem lehet belőlük venni, és bankkártyával nem lehet fizetni, noha a szoftverbe bele van írva - ugyanis nincs ilyen nyílása az automatának :P

*Ildi* 2008.12.16. 15:02:14

Na álljon meg a menet de komolyan. Miért nem biztonságos buszokra ruházunk be amelyek nem gurulnak el maguktól, vagy nem áznak be esőben? Miért nem korszerűsítünk-szépítünk? Jaaa, hogy azért mert az látványos és látható eredmény, ezért ha valaki jól elsikkasztja egyből feltűnik? Bocs...
süti beállítások módosítása