HTML

Forintblog

"A pénz a hatodik érzék. Muszáj, hogy legyen az embernek, különben nem tudja a másik ötöt sem igazán használni." – W. S. Maugham

Portfolio Blogger

Hírek

Linkblog

2010.07.18. 01:12 stoppard

Két férfi, egy eset

"- Nincs déja vu-je, Mrs. Lancaster?
- Öööö... máris megnézem a konyhában."

(Idétlen időkig)
 

 

Tegnap hazautazott "az IMF meg az EU", megelégelve a kormány és a nemzetközi szervek közötti álláspontok áthidalhatatlan különbségét. "Ne csinálj nagyobb hiányt", "ne csinálj lex Járait", "ne izmozz a jegybankkal" - túl sok ez egy olyan kormányzati erőnek, amelyik szemlátomást azt hiszi, hogy a közgazdaságtan törvényei is kétharmadosak.

 

Csak hogy lássuk, mennyire nem újkeletű ez, iderakok két nyilatkozatot (persze a szövegösszefüggeikből csúnyán kiragadva):

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter, 2010. július 17., az IMF és az EU távozására reagálva:

"A magyar kormány az IMF és az EU küldöttségével folytatott tárgyalásai során őszintén és nyíltan feltárta az első félévi elhibázott költségvetési gazdálkodásból fakadó súlyos problémákat. Az IMF és az EU küldöttségei mindezek alapján elismeréssel méltatták az új kormánynak a korábbi hibák kiigazítása érdekében tett tekintélyes lépéseit, amelyek a bankadó, a végkielégítéseket terhelő különadó és a költségvetési szférában érvényes fizetési korlátozás bevezetésével növelték az állam bevételeit..."

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, 2005. december 6., a Fitch hitelminősítő intézet magyarországi leminősítésére reagálva:

"Az, hogy kedden a legnagyobb európai hitelminősítő rontott Magyarország besorolásán, azt jelenti, hogy Magyarország további ösztökélést és bátorítást kapott a kormány által megkezdett változtatások átfogóbb és mélyebb bevezetéséhez... a Fitch értékelése is elismeri, hogy a magyar gazdaság stabil... a kormány komoly intézkedéseket foganatosított, például a fémhulladék-hasznosítóknál az inverz áfarendszer bevezetése."

 

620 komment · 9 trackback

Címkék: költségvetés imf gazdasagpolitika portfolioblogger


A bejegyzés trackback címe:

https://forint.blog.hu/api/trackback/id/tr622158165

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: IMF-tárgyalások: most cirkusz, később talán kenyér 2010.07.18. 15:37:38

Nem az a kérdés, hogy kemény csávók vagyunk-e a Valutaalappal szemben, hanem hogy mikor és hogyan teljesítjük a követeléseit.Mert ugye keménykedni, azt lehet. A tárgyalások megszakítása bizonyára népszerű lesz a választók nagy része számára: olyan tökö...

Trackback: Se veled, se nélküled - Az EU-IMF-Magyarország szerelmi háromszög 2010.07.18. 13:31:14

Magyarországnak szüksége van az IMF készenléti hitelre, ez tény. Nem a pénzre van szükség, hiszen a piacról kedvezőbb feltételekkel juthattunk eddig forráshoz. Az IMF bizalmi tőkét biztosított nekünk, amire alapozva gyakorlatilag kockázat nélkü...

Trackback: Se veled, se nélküled - Az EU-IMF-Magyarország szerelmi háromszög 2010.07.18. 13:25:23

Magyarországnak szüksége van az IMF készenléti hitelre, ez tény. Nem a pénzre van szükség, hiszen a piacról kedvezőbb feltételekkel juthattunk eddig forráshoz. Az IMF bizalmi tőkét biztosított nekünk, amire alapozva gyakorlatilag kockázat nélkü...

Trackback: Tökéletes az egyetértés Matolcsy és az IMF között 2010.07.18. 12:42:20

Észak-Korea az idei focivébén 2-1-re kikapott Brazíliától. Az állami tévécsatorna azonban - a kritikus pillanatokban ügyes vágásokkal operálva - arról számolt be, hogy a Kedves Vezér hős fiai 1-0-ás győzelemet arattak a kardcsörtető imperialisták felet...

Trackback: Párhuzamos életrajzok 2010.07.18. 12:16:36

Van itt egy nehéz kérdés:Miért jobb fej gyerek Járai Zsiga, mint Simor Bandi? Mert jobb fej, ez nem vitás, a Járai Zsiga-féle cégnek nem kell beköhögni pár milliárdot. Ennyire még Csányi Sanyi sem jó fej, sőt még az izraeli karvalytőke sem, pedig ő már...

Trackback: Bankadó: a demokrácia ára 2010.07.18. 10:39:02

Azért adóztatják meg a bankokat, amiért a bankrabló is bankokat rabol: mert ott van a pénz. Közgadaságilag ez egy rossz, politikailag viszont jó, népszerű ötlet. (Fotó: Daniel Hambury/EPA) Terjed a bankadó szerte a világban. Néhány éven belül nem na...

Trackback: Ezt most elkurtad, Viktor! 2010.07.18. 09:22:55

Ma délután megszakadtak a tárgyalások az IMF-fel és az EU-val.  Már hetekkel ezelőtt említettem, hogy Orbán jobban teszi, ha tudatosítja magában: a kétharmad csak az ország határain belül ad többletjogokat. De ezek nem hallgatnak rám. :) Kitalál...

Trackback: Fidesz: európai vagy balkáni politika? 2010.07.18. 09:16:55

A balkáni és az európai politika közti különbség sokszor csak egy gesztus vagy egy félmondat. Azonban a legtöbb magyar politikusnak ezek sokszor teljesen feleslegesnek tűnnek. (Fotó: Burger Barna/orbanviktor.hu) Még két hónapja sincs kormányon a Fid...

Trackback: Aki fizet, az petyegtet 2010.07.18. 09:02:30

Előbb-utóbb most már csak visszavesznek a nagy mellényből a fiúk, mielőtt hatalmas zakó nem lesz belőle. Előbb-utóbb csak rájönnek, hogy azt a nemzeti együttműködéses maszlagot meg a fedezetlen ígérgetést, azt komoly publikum már nem veszi be. Azzal le...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aszekelyek 2010.07.18. 16:37:31

@loláb: NE viccelj, azoknak soha nem lehet igazuk, mert nem lehet. ha igen , akkor sem.Volt szó erről már egyébként, kénytelenek is voltak elismerni, hogy 7,5 az a 3,8.CSak itt nyomatják, hogy bezzegők...

similarthings 2010.07.18. 16:46:28

Nem értem mit kell ezen veszekedni. Ez tényleg olyan mintha az ember egy kereskedelmi bankban valami hitelt venne fel. Nem működik ez másképpen itt sem.

Mi pénzt akarunk bizonyos dolgaink finanszírozására, ők meg erre feltételeket szabnak.

Ha a kereskedelmi bank a hitelfelvétel ellenében - azon túl hogy mi fizetünk neki kamatot a törlesztésünkkel - bele akar szólni a kicsi életünkbe, jogunkban áll azt mondani hogy "menj a fenébe, mi hitelt akarunk tőled felvenni, és nem házasságot közni veled".

Azt hiszem ilyen esetben szinte kötelző is nemet mondani.

Az IMF bízzon már meg annyira bennünk hogy magunk döntsük el hogy hogyan szeretnénk gazdálkodni.

Az atyáskodó pénzügyi politikának sohasem volt jó vége (én nem emlékszem történelemből ilyen példára).

Tehát szükségszerű nemet mondani az ilyen politikára, ehhez nem kell sem jobbosnak sem balosnak lenni.

Ez nagyon egyszerű közgazdaságtan. És 99.9%-ban működik is.

Természetesen ennek a következménye a pillanatnyi likviditásunk - "hitelünk" -romlása.

De a pozíciónkon nem csak hitelfelvétellel lehet javítani.

Attól tartok hogy jelenlegi rossz és hiteltelen pozíciónkat nem a jelenlegi vezetés okozta, bármennyire nem is értek egyet egy sor más (nem pénzügyi) intézkedésükkel.

Tehát a jelenlegi kormányt okolni a rossz gazdasági helyzetért nagyfokú demagógia (ajánlom a demagógia szó értelmező szótár vagy wiki szerinti tanulmányozását).

Azt SENKI (kivéve néhány köztörvényes bűnözőt) nem vitatja hogy az elmúlt nyolc év rossz döntéssorozatai, korrupt politikája okozta a jelenlegi helyzetet.

A jelenlegi helyzet nem orvosolható a régi megoldásokkal. Statisztikai valószínűség számítási alapokon is sokkal nagyobb az esélye annak hogy most csináljuk jól a dolgokat, mégha pillanatnyilag másképpen is néz ki.

Természetesen meg van az esélye annak hogy ugyanúgy rossz gazdasági helyzetet eredményez ez a politika. De annak mindig megvan a valamekkora esélye.

fzoli77 2010.07.18. 16:47:51

@aszekelyek:
"Mi fizetjük, már mindannyian, hogy okosgyerek gyurcsány és bajnai és vere olyan faszán volt kicsi, hogy ekkora hitelbe taszítottak mindenkit."

Izé, logikai buktató.
Hogy gyurcsány, bajnai és veres kicsi volt, akkor ha nagyok vagyunk akkor jó lesz és nem lesz hitel? Vagy mi?

Holnap szólok a fönöknek, hogy kevés a fizetésem, biztos a két szép szememért, meghát a sonyurú sorsomat mérlegelve emelni fogja a fizetésemet, eddig is csak azért nem tette meg, mert nem mertem nagy lenni.

Vagy lehet hogy előbb leteszek valamit az asztalra és ésszel harcolok ki valamit?

Ja hogy ehhez nekem is dolgoznom kell, és nem elég a fönök anyját szidni, meg nézni az X5-jét? Pedig nem ezt igérte a pályaválasztási tanácsadó?

Miért van mindenki szereptévesztésben? Mert "valami" hülye politikai proféta azt igérte, hogy jobb lesz holnap? Vazz, hát ez a dolga. Neked, meg mindenkinek másnak meg az lenne, hogy jól gondold meg, hogy kinek mit hiszel el!

Ha tényleg azt hiszitek, hogy valaha is volt olyan történelmi hely/kor, ahol nem magadnak kellett kikaparni a gesztenyét akkor szereptévesztésben vagytok. Csak a választási joggal mindenki másnak a helyzetén a hiszekenységeddel hátrányba hozod valójában a többséget.
De nembaj, ha nagyunk leszünk, lesz ingyenkenyér, meg ingyenáram, meg inegyengáz, aki megérdemli, és nem értelenkedik annyit mint én:)

rosztovgrof 2010.07.18. 16:50:17

@similarthings: "Az IMF bízzon már meg annyira bennünk hogy magunk döntsük el hogy hogyan szeretnénk gazdálkodni".
Végül is minden alapunk meg van erre a bizalomra....vagy talán még sem

Nyers Fa 2010.07.18. 16:51:35

@Gyárfás: Szerintem nem is rossz a százalékunk, többel vagyunk bent mint a gonosz izrael, ezért többet is vehetünk ki. Úgy néztem a jegybankok állnak mögötte.

similarthings 2010.07.18. 16:57:45

@rosztovgrof: Kénytelen megbízni, vagy különben miért vagyunk EU tag, miért nem vagyunk Afganisztánnal vagy más hasonló országokkal egy sorban?

Azért ez mégsem a Közel-kelet, de még csak a Balkán sem.

A nem megbízás üzenete nekem emiatt álságos. Leginkább ezzel akar nyomást gyakorolni. Természetes hogy ezt teszi, míg meg teljesen természetesen mondjunk neki nemet.

Az a nem természetes, ha minden követelésre azonnal behajlunk. Az nem a két fél javára szolgáló üzletkötés, hanem csak az egyiké.

Nehogy már azt higgyjük hogy kizárólag segíteni akar az IMF, ahol a banki farkasok legagyafúrtabbjai a vezetők. Én nem hiszem azt hogy egy ilyen farkasból bármikor is bárány lenne.

Egy ilyen pénzügyi farkassal szemben pont ilyen politikát kell alkalmazni. És lehet velük üzletet kötni, csak nagyon oda kell figyelni mit és hogyan csinálunk.

Ugyanez volt a helyzet az EU csatlakozáskor is. Mi úgy rontottuk el hogy csak el lehet. MINDENT aláírtunk, holott az egy kétoldalú nyilatkozat lett volna, nem egyoldalú diktátum.

Ne kövessük el ezeket a hibákat, illetva elkövettük, ahol tudunk korrigáljunk.

Ez egy rendkívül racionális álláspont. Az ellenkezője az irracionális.

rosztovgrof 2010.07.18. 17:04:41

@similarthings: régi bölcs mondás: a bizalom alapja a szoros elszámolás. Szerintem az adós ne a hitelezőt leckéztesse, tetszettek volna nem elaódosodni!

similarthings 2010.07.18. 17:06:45

A baj inkább ott van hogy a szélsőséges oldal van ideológiai okok miatt (tehát véletlenül) ezen a raciomális állásponton. A gondolkozó, nem szélsőséges emberek emiatt ez ellen az álláspont ellen már csak emiatt is gyanakvóbbak tudnak lenni. És egymást befolyásolva (baráti körök, akik hasonló nézeteket vallanak) nagyon könnyen a rossz oldalra kerülhetnek.

Számomra ennek a folyamatnak tökéletes gyakorlati bizonyítása a 2006-os választás volt.

Szóval azon az alapon nem vethetünk el semmit sem, csak mert valamelyik szélsőséges, esetleg diktatúrával kacérkodó párt tűzte a zászlajára. Nyilván adott esetben sokat elárul elemzés nélkül is a dolgokról, de ész nélkül akkor sem vetheti el ezeket.

Ugyanez a probléma pl. a az ún. "cigánybűnözés" problémánál is. De szerintem lehetne még találni.

Nayon nem szeretem az oldalakon való vagy ideológiai alapokon történő politizálást. Mert bármelyik oldal - akár teljesen véletlenül is - lehet helyes állásponton.

similarthings 2010.07.18. 17:11:19

@rosztovgrof: Ismétlem: ha valaki hitelfelvételnél túllép egy bizonyos határon, az már nem hitelező-adós kapcsolat, hanem valamivel több.

És amennyivel több, annyival több kárt tud az egyik fél a másiknak okozni. És mivel nem hiszek a "jószívű bankárbácsi" mítoszában, emiatt ha pozíciót engedünk az IMF-nek, meg kell fizetnünk később kamatostól az árát.

Ugyanígy ha te hitelt veszel fel, és ész nélkül teszed a kereskedelmi bank bizony be fogja hajtani mégakkor is ha tisztességtelen, törvénytelen.

Ha észreveszed hogy - igaz később - hogy ilyen alkut kötöttél, akkor legalább kíséreld meg a hibádat kijavítani. Nem lehetetlen az sem.

rosztovgrof 2010.07.18. 17:17:16

@similarthings: valóban több, az összes többi hitelező jövőbeni viszonya hazánkhoz ettől függ. Ez a viszony beárazódik minden hitelfelvételünknél, és erre sajnos a jövőben is rá vagyunk szorulva, tetszik, nem tetszik

similarthings 2010.07.18. 17:27:06

Biztos vagyok abban, hogy holnap és az elkövetkező néhány hónapban nagyon sokan több törlesztőt fizetnek majd. De hosszú távon mégis ez a kifizetődőbb.

Mondom, én még olyan sikeres kézi vezérlésű vagy másik állam által atyáskodó pénzügyi poltikáról nem hallottam, amiért az utókora hálás lett volna annak a bizonyos "atyának".

És ez a legfőbb érv, hogy nyugodtan nemet mondjunk. Ha az IMF teátráláisan kivonul, hát tegye. Már ennek is van többféle értelmezése. Mondjuk az egyik az hogy nyomást akar gyakorolni ránk. Ha nem volna érdeke, akkor egészen másképp tenné ezt.

Igen fontos érdeke fűződik ahhoz hogy mi felvegyük a hitelt - és itt most nem kell összeeküvés elméletben gondolkozni - neki is MOST ugyanolyan fontos (ha nem fontosabb) hogy stabil maradjon ez a térség mint nekünk. Később már neki ez a stabil piacoknál nem lesz fontos - kövér a tehén, tehát nem baj ha többet tejel.

Ugyanis az IMF most túl sokat invesztált a térségbe, nem engedheti hogy megboruljon. Most van nekünk is lehetőségünk hogy az elhibázott döntésekből adódó hátrányból faragjunk egy kicsit. Az IMF-et nem érdekli hogy korábban mi milyen elbénázott döntéseket csináltunk - akár velel szemben, az ő javára is. Mégha teljesen rabszolgává aláztak minket akkor is pont ugyanígy politizálna.

Akkor legyen már eszünk és legyen merszünk a saját feltételeinkhez is ragaszkodni. Mert előny csak abból származhat, az IMF egyoldalú diktátumából nem.

aszora 2010.07.18. 17:32:45

A jegybank függetlensége már akkor megszűnt, amikor Gyurcsány et. a mondetária tanácsot kormányerőkkel feltöltötte, úgyhogy nem értem, miről is beszélnek :)
Nagyobb hiányról meg szó sincs, mivel az adatok szerint a bevételek elmaradtak a várttól (és egyelőre új adótörvényk még nem léptek életbe a kormáynváltás óta), egyértelmű, hogy az idei költségvetés el lett kalkulálva.
Egy 4,5 %-os hiány elfogadtaása ez IMF-el és az EU val max ennek a ténynek az elfogadtatását jelentette volna, nem pedig "lazítást", mivel a ktv már eleve elég laza volt :)
Na erre azt mondják hogy nem, ok, akkor majd a bankadó és költségcsökkentés tartja a hiányt, ha viszont ez sikerül, akkor az IMF-nek nem lesz alapja panaszra, és nem tehet semmit, mert a megállapodást a magyar állam teljesítette, így nem ágálhat pl. a bankadó ellen se, amit pedig nagyon szeretne :)
Tartani kell a hiányt, és akor az IMF (ami nem egy jótékonysági szervezet, ezt az 5%-os éves euró kamat is mutatja) elmehet a sunyiba.
Különben meg a magyar hiány az egyik legalacsonyabb az eu-ban, úgyhogy kilóg a lóláb, és hiába fenyegetőznek, mert kiváncsi leszek arra, hogy jövőre az eu-ban melyik tagálamok nme tudják majd teljesíteni a 3%-ot (de vannak tippjeim), pedig már nagyon fenyegetőzenek a támogatások megvonásával.
Úgyhogy borítékolom, hogy az eu jövőre kompletten nevetségessé és hiteltelenné teszi magát.

similarthings 2010.07.18. 17:40:32

Arról nem is beszélve, hogy jelen pillanatban a világ összes állama a saját érdekét védi.

Mi sem tehetünk másképp.

aszora 2010.07.18. 17:48:10

@similarthings:
Na erről van szó.
A gyengébek kedvéért azért szögezzük le még egyszer hogy az adóbevételek elmaradását a várttól semmiképpen nem okozhatta az új kormány, pl. amájusi jövedelemadót a _TAVALYI_ jövedelem után kellett fizetni, úgyhogy nem világos hogy pl. a tavalyi jövedelem csökkenését hogyan okozhatta volna a kormány :)
Úgyhogy az összes sajtóhír és blog, amilyeik arról beszél, hogy a fidesz "lazítani" szeretett volna. az természetesen hazudik (esetleg csak tudatlansága okán téved, talán ilyen is van), na nem mintha ezen meg kellene lepődni, én konkréttan nem is vártam mást :)

Nyers Fa 2010.07.18. 17:53:53

@aszora: Miért van az, hogy Gyurcsány alatt baj volt a nagy hiány, Orbán alatt meg nem baj?
Eddig vertétek az asztalt, hogy nincs még eurónk, most már nem fontos az euró?
Márpedig ilyen hiánnyal a büdös életben nem lesz!

mizrolist 2010.07.18. 18:06:03

@aszora: igen, a magyar hiány most az egyik legalacsonyabb. De Magyarország 2004 óta folyamatosan túllépte a 3%-ot - vagyis mi vagyunk az egyik legrégebben renitens állam. Ha minket sem fognak szorosan, akkor a többiek előtt lesz a példa, hogy nekik sem fogják megmarkolni a tökeiket.

aszora 2010.07.18. 18:06:53

Szerintem tartani kell a hiányt, az új kormány is ezt vállalta.
Csak álságos a fideszre fogni a lazítást (mint ahogy most te is teszed burkoltan), mikor egyértelmű, hogy az idei költségvetés nem lett jól megtervezve.
És ezt nem én mondom, hanme pl. a költségvetési tanács már tavasszal azt állította, hogy további intézkedések nélkül nme tartható a hiány. Szóval az idei hiányt nem nagyon lehet az új kormány nyakába varrni, ha pedi gtovábbi intézkedések szükségesek, hogy a hiány tartható legyen, akor meg nyugodtan szedjenek be money-t a bankoktól, az IMF meg csöndben maradhat.

aszora 2010.07.18. 18:07:48

@aszora:
Ja bocs, ez Nyers Fa-nak szólt.

eznemisénvagyok 2010.07.18. 18:26:09

@aszora: "mikor egyértelmű, hogy az idei költségvetés nem lett jól megtervezve."

Aha, valóban mondott ilyeneket a Varga. Aztán azt is mondta - amikor a csontvázakról kérdezték - hogy a dossziét Orbán kapja meg, és majd ha akarja, ismerteti azokat a bizonyos csontvázakat.

Gondolom: ha már erre hivatkozol, neked elmondta a Jel, hogy mi van benne. Kiszivárogtatnád? Mert én csak azt hallottam, hogy megkoszorúztak újranyitott vasútvonalakat 7 azaz hét utassal, meg 5 milliárdért tervez középületeket Makovecz, meg 27 helyett 280 az euró egy hónapja, mert egy fideszes tanácselnök hülyeségeket beszélt.

Nos?

aszora 2010.07.18. 18:26:26

@mizrolist:
Én nem tudom hogy mit akar a fidesz kormány. nem vagyok gondolatolvasó.
Azt el tudom képzelni, hogy a nagyobb hiány kilátásba helyezése (amit nem ők okoztak), az csak tárgyalási alap, ha az IMF nem engedi, akkor le kell nyelnie a bankadót.

Ha VALÓBAN növelni szerették volna a hiányt akkor viszont hülyék, mert ennek sem lehetősége sem pedig értelme nincs a jelen helyzetben (szerintem legalábbis).

aszora 2010.07.18. 18:33:30

@eznemisénvagyok:
Ezt nem csak a Varga montda, hanem pl. a költségvetési tanács is még tavasszal :)
Pontosan 1 évvel ezelőtt 274 Ft volt az euró, most meg 281 Ft, szerinted ebből mi következik?

Nyers Fa 2010.07.18. 18:36:55

A bankadóval teljes mértékben egyetértek.
A hiányt tartani kell, ebben lényegtelen ki miatt van. Már három éve szívunk, azt mondom most már csináljuk végig, különben semmi értelme nem volt.

eznemisénvagyok 2010.07.18. 18:38:28

@aszora: Hmm.

Konkrétumakat szeretnék hallani.

Pontosan 1 éve dühöngő válság volt. Most már kilábalás van. De erről kár lenne vitát nyitni. Ugye, annyira nem nézel hülyének senkit, hogy tagadod: Kósa, majd Szíjjártó dumája után drasztikusan esett a forint, amit azóta sem hozott vissza.

Ja, és hogy mi lesz holnap? Majd meglátod.

Szóval, mik azok a csontvázak?

aszora 2010.07.18. 18:48:55

@eznemisénvagyok:
Csontvázakról nem tudok nyilatkozni, én nem is mondtam ilyet :)
Kilábalás pedig még nem nagyon van, legalábis az államadósság növekedése még nem állt meg, talán az idén megáll.
Drasztikus forint esésről nem tudok, csak a CHF erősödött drasztikusan, viszont minden valutához képest.

Kérlek szépen itt található egy interjú a költségvetési tanács egyik tagjával, aki azt mondja, ők már márciusban megmondták, hogy további intézkedés nélkül nem tartható a hiány. MÁRCIUSBAN (még a választások előtt).

www.fn.hu/makro/20100714/alig_versenyeznek_bankok/

eznemisénvagyok 2010.07.18. 18:57:17

@aszora: Figyu, eddigi hsz-eid alapján azt hittem, te egy komoly ember vagy.

Nem tudsz a csontvázakról semmit, de tényként közlöd, hogy a költségvetés el lett baszva.

A világválságból való kilábalást összeveted a magyar államadóssággal.

Komolytalan vagy. Csá!

FotelTroll 2010.07.18. 19:00:34

majd mi jol a sarkunkra allunk 10millios koldusnemzet szarbol osszetakolt koltsegvetes. az IMF meg leterdel es leszopja Orbant meg Szijjartot.

azert, mert ti hulyek vagytok, az IMFben nem tokfejek dolgoznak. az o penzuket koltjuk, ok meg megmondjak mit kene csinalni. nem kernek tul sokat, Bajnaitol sokkal drasztikusabb dolgokat kertek. csak itt most Orban apank a szavazoinak nyal nem pedig az orszagot teszi rendbe. a hianycel-teljesites kotelezo ervenyu. ha nem tetszik, lehet kilepni az EU-bol es eszak-korea szintjere sullyedni. ha jol latom, ti ezt akarjatok. megszoritasok nelkul nem lehet rendbetenni ezt a szarhalmot, akarhogy mantrazza a fidesz meg a nyaladzo szavazoi. ezt monda az IMF is, csak ok ugy, hogy nem egy X-et rajzolnak, hanem euro-milliardokat nyomnak belenk nevetseges kamatokkal. NEKIK nem lehet hablatyolni. ezt a multkor mar eszre kellett volna venni, amikor belengette a nagyoKosa a csodot es a forint elhasalt. holnap megint el fog hasalni, kamatdontes is lesz, de NEKTEK ez is jo. hat akkor tenyleg dogoljetek ehen. az euro-zona az egyetlen eletkepes megoldas a hosszutavu konszolidaciora, de ha arra keptelenek vagyunk, hogy teljesitsuk a felteteleket, a piac (amibol az orszag el) teljesen elveszti a bizalmat bennunk, aztan mehetunk vissza a balettbe ugralni.

a bankokat, amiben a ti kis szaros penzetek van azt is az IMF mentette meg, hogy ne csak bamuljatok, amikor nem kaptok egy vasat sem. erre adoztassuk meg oket!? hat hol a faszba eltek ti?

eznemisénvagyok 2010.07.18. 19:00:57

@aszora:

Megnéztem a linkedet. Így kezdődik:
----------------------------------------
Nincs árverseny a bankok között a lakossági piacon, ezért a bankadó jó része a mostani körülmények között a lakosságra hárítható, de a felügyelet tehetne ez ellen – mondta az fn.hu-nak Oblath Gábor. A Költségvetési Tanács tagja szerint az idei hiánycél tartható, és az új adócsomag a 2011-es büdzsét sem borítja fel. Interjú.
------------------------------------
És most kicsit kinevetlek. Ugye, érted, miért.

aszora 2010.07.18. 19:05:32

@eznemisénvagyok:
Ha ez jól esik nevess nyugodtan.
De én a helyedben inkább végigolvasnám :)
Az is benne van pl., hogy kvt el lett baszva, szóval nem én találtam ki :)

eznemisénvagyok 2010.07.18. 19:08:47

@aszora: A hiánycél tartható, és a 2011-es büdzsét sem borítja fel (amiről tudható, hogy 3%alatti hiányt vállal)
A bankadó tovább lészen hárítva, ez tudható.

Hol vannak a csontvázak, fideszhaver?

:o))

Közöd??? 2010.07.18. 19:08:52

haha rábaszott a fidesz, tapsikolok örömömben! rövidpóráz a veszettkutya orbánnak az való neki! Hajrá IMF, Hajrá EU!

eznemisénvagyok 2010.07.18. 19:16:23

@Közöd???: Mi basztunk rá, hitellel rendelkező vállalkozások.

A többi stimmel.

jozicsenko 2010.07.18. 19:21:04

@Nyers Fa: na ennek fuss neki mégegyszer

gyurcsányék 2006ban a dübörgő gazdaságról dumáltak, áfát csökkentettek, majd ősszel, a megnyert választásuk után úgy tettek, mintha nem ők kormányoztak volna korábban

és ekközben az imf kussolt, mert nem akart a választásba beleszólni (=nem akarta GyF-éket sz.rba hozni, a kussolással segítették őket): az eredményt láttuk: az első negyedéves (elhallgatott) statisztikákból kiderült volna a baj, az egész éves hiány bizony 10% volt: bődületesen nagy hiány lett

orbánék meg most vették át a boltot és csak annyit tudunk, hogy 3,8% (vagy közben már 3%? olvastam ezt is) fölé nem mehetünk

a vörös köd oszlatása miatt leírom mégegyszer

2006ban a 10% sem volt gond, ma csak 3,8% lehet

nem kettős mérce, ugye? egy pöttyet sem...

aszora 2010.07.18. 19:22:12

@eznemisénvagyok:
Jól van.
Ha valaki csk azt hajlandó látni, amit látni szeretne, akkor nem tudunk miről beszélgetni :)

Béke veled.

FotelTroll 2010.07.18. 19:25:50

eznemisenvagyok: de nem is, itt igazabol az tortent, hogy tortenelmi jelentosegu tettet hajtott vegre a forradalmi istenkormany! beszolt az EU-nak meg az IMF-nek! erre inkabb buszkenek kellene lenned! az meg, hogy ezt mind te fizeted ki, az a sajat reszvallalasod a forradalombol! elore a hitelmentes szebb jovoert! mit nekunk koltsegvetes-hiany amikor mi barmikor elkuldhetjuk kenyerado gazdankat a picsaba! ez priceless!

Aszi 2010.07.18. 19:27:54

@aszora: Hibásan látod a dolgokat. Az adóbevételek a tavalyihoz képest maradtak el, de ez nem volt váratlan, hiszen közben csökkentek az adók. Sajnos mivel a minisztérium nem teszi átláthatóvá a költségvetési folyamatokat, nem közli a részletes adatokat, nem tart normális sajtótájékoztatót, a kérdésekre nem ad korrekt választ, így nem lehet megállapítani, hogy mitől ugrott meg a hiány júniusban.

Azonban az idei hiány várható növekedéséért már az új kormány tette a legtöbbet: társasági adó csökkentése, szárnyvonalak megnyitása, gázártámogatás meghosszabbítása. Ezekkel az intézkedésekkel kb. százmilliárdnyi mínuszt okoztak.

eznemisénvagyok 2010.07.18. 19:30:07

@aszora: Jó kis menekülőút! :o)))

No, mondd szépen, hol lett elbaszva az idei költségvetés, és folytatom veled a terápiát.

Nos, nos, nos? :o)))

eznemisénvagyok 2010.07.18. 19:34:00

@FotelTroll: Nem is lennék az IMF delegáció helyében, az egyszer biztos! Mi lesz, ha ezek hazaérkezvén megtudják, hogy dokktororbán kétharmados?!

Ajjaj! Nagy ciki ez nekik! Az IMF egyszer, s mindenkorra kiírta magát a Nemzeti Együttműködés Rendszeréből!

FotelTroll 2010.07.18. 19:35:12

jozicsenko:
1. a 3.8% es a 10% az nem ugyanaz kispofim mert a 10% az a valos forintbeli hiany, ami 2008, 2009, 2010-ben is kb. ugyanennyi volt (cirka 1300 milliard forint), a 3.8% pedig a GDP aranyaban kiszamolt ertek, ami 2008 ota kb 3.6-4% kozott mozog. de nem baj, legyel okos meg ugassal kettos mercerol.

meg egy aprosag:2006-ban nem volt valsag, meg gorog allamcsod. az EU-nak most erosnek kell mutatkoznia, hogy az EURO stabil maradjon. ezert nem engedhet jottanyit sem a tagallamoktol alvart mutatokbol, mert kulonben azt fogjak hinni a penzpiaci szereplok, hogy nem erdemes bizni az EU-ban. a gorog valsag megtette a hatasat, innentol nekunk mar nincs sok helyunk lavirozni. de nyugodtan mossal ossze ket olyan evet, amik eg es fold kulonbsegekkel birnak minden szempontbol.

faszfej

FotelTroll 2010.07.18. 19:36:35

eznamisenvagyok: hat az tuti az IMF szekhazba nem fogjak kiragasztani :)
viszont lehet, hogy az EU biztonsaga erdekeben leszarnak minket magasrol, es akkor legkozelebb 2014-ben jutunk egy morzsahoz amire konszolidalodik a gorog/spanyol helyzet. akkor pedig lesz nemulass meg orbantakaroggy

aszora 2010.07.18. 19:37:14

@eznemisénvagyok:
Kérlek szépen a tervezésnél lett elbaszva, és ez már márciusban kiderült :)
Ez tény, még akkor is, ha te meg én nem tudjuk pontosan megmondani, hogy hol, mert nem tudjuk a pontos adatokat.
Egyébként nekem vannak tippjeim, egy párat ide írok:

- az AB megsemmisítette az ingatlanadó tv-t, ez mínusz pár tízmilliárd, be volt kalkulálva, ez év elején már kiderül.
- a kvt tartalék egész évre kb. 120 mrd Ft volt tervezve. A rendkívüli időjárás (amiről persze egyik kormány sem tehet) viszont a mg-ban és az árvíz okozta egyéb károkat kb. 100 mrd -ra becsülik, ami majdnem annyi, mint az egész éve kvt tartalék. Ennek persze csak egyrésze jelentkezik kiesésként, mindeestre gyanús, hogy eg yválság ekllős közepén, amikor elég nehéz tervezni, ilyen alacsony tartalékkal kalkulálnak. Ez kb. olyan, intha nekem minden pénzem ki lenne számolva, és lenne mondjuk havi 1000 Ft tartalékom.
Egy váratlan kiadás, és már mínuszban is vagyok...

eznemisénvagyok 2010.07.18. 19:39:39

@FotelTroll: Lesz itt orbántakaroggy hamarabb is. És én ennek nem örülök.

eznemisénvagyok 2010.07.18. 19:41:18

@aszora: Oszt ki is intézte el, hogy a vagyonadó megbukjon?

Tán csak nem ÉN?

FotelTroll 2010.07.18. 19:44:52

idezet

Lassan költségvetést kell készíteni. Lehet húzni-halasztani, hogy ne derüljön ki a valóság az önkormányzati választásokig, de így is, úgy is eljön október vége, amikor már nem lesz menekvés. A kormánynak legkésőbb akkor színt kell vallania

Magyarországnak józan, feszes költségvetésre és reformok sorozatára van szüksége. Nem az IMF és nem Barroso miatt. Hanem azért, mert nincs más mód, hogy erősebbek legyünk. A lényeget illetően nincs más lehetőség, mint visszatérni a 2006-ben elkezdett, és éppen a Fidesz által megtorpedózott reformpolitikához. Belátom, bajban van a kormány, hiszen évek óta azt mondja, hogy van könnyebb út. Gyanítom, mostanában kezdenek rádöbbenni, hogy le fognak lepleződni. Lehet itthon izmozni a kétharmaddal, de a muszklimutogatás semmit nem ér az országhatáron kívül..

Igen, ezek időnként fájdalmasak. Csak egy dolog lenne ennél is fájdalmasabb: ha az ország erőfeszítés helyett továbbra is ködös illúziókban ringatná magát a Fidesz vezetésével. Ez utóbbi kerülne igazán sokba.

idezet vege

ki ert vele egyet?

FotelTroll 2010.07.18. 19:46:47

eznemisenvagyok:
en sem orulok neki, biztam benne, hogy a kenyszer nagy ur alapon MUSZAJ lesz dolgozni, de ahogy latom itt nalunk barmit megtehetnek. lesz meg itt sirasrivas. ket generacio mulva van eselyunk a felemelkedesre. azt meg akinek egy csopp esze van nem varja meg es elhuz nyugatra vagy melegebb eghajlatra. marad a posvany akiknek minden mindig jo mer az aktualis percember megmondta. hat gratulalok, balfaszok

eznemisénvagyok 2010.07.18. 19:55:47

@FotelTroll: "hat gratulalok, balfaszok "

- Gratulálok Drebin! A maga hibájából elöntötték a várost a páviánok!
- No de asszonyom! Demokratikus választások voltak!

(Csupasz Pisztoly 2)

eznemisénvagyok 2010.07.18. 20:01:23

@sidorovich: Nézd meg a holnapit!

Amúgy meg nyugi: holnap a lengyelek is Orbán dr. kedves szülőanyját fogják szidni .... nem alaptalanul. Hallottad már azt a fogalmat, hogy RÉGIÓ?

sidorovich 2010.07.18. 20:04:42

@eznemisénvagyok:

Hallottam. Csak nem azt állítod, hogy a környező uniós és nem uniós országok pénze a magyar forinthoz van igazítva?

eznemisénvagyok 2010.07.18. 20:11:13

@sidorovich: Nem. Egymáshoz. Ha valahol ekúrnak valamit, mindenki szopik. Egy német nem tudja mi a különbség egy magyar és egy lengyel között. "az nem ugyanaz?"

sidorovich 2010.07.18. 20:23:14

@eznemisénvagyok:

Na ne vicceljünk már, itt pénzekről, befektetésekről van szó, nem budapestbukarestről.

eznemisénvagyok 2010.07.18. 20:24:56

@sidorovich:

Jajj, de kezdő vagy!

:o)))))))))))))

Nézd meg a holnap esti árfolyamokat. És nyugodtan hidd el, hogy a JEL miatt van az egész.

Nyers Fa 2010.07.18. 20:31:28

@jozicsenko: De gond volt a 10%-is.
Miért ne lett volna gond, de mert ők ezt csinálták, a Fidesznek is ezt kell? A Fidesz 7%-ot akart, emlékszel?

Nincs játéktér, meg kell érteni végre, ha 3 akkor 3%.

rosztovgrof 2010.07.18. 20:40:14

Szóval kezdjük újra előlről. Az IMF és az EU 2011-re azt várja, hogy strukturális reformok biztosítsák a fenntarthatóságot (illetve a hiánycél tartását), ne a bankok padlásának lesöprése. Nem sajnálom a bankokat, de úgy emlékszem, hogy a válság elleni harc egyik eszköze éppen a bankok likviditásának növelése volt.

aszora 2010.07.18. 20:48:22

@rosztovgrof:
"úgy emlékszem, hogy a válság elleni harc egyik eszköze éppen a bankok likviditásának növelése volt."

Roszzul emlékszel. Az nem nálunk volt, hanem az USA-ban, meg minden olyan helyen ahol a bankok csődközelbe kerültek.

Itt is csak arról megy a vita, hogy az eu i sbajban van, és kell nekik a lóvé (nem nagyon van olyan eurózóna tag, ahol a hiány ne haladná meg a maastrichti 3%-ot), a kormány meg inkább itthon tartaná :)

Szerintem konkrétan ebben az esetben a magyar kormánynak van igaza, itthon kell tartani money-t.

Az MNB 2008-ban szüntette meg egyébként az árfolyamsávot, és közvetlenül a válság előtti 9hónapban 2000 mrd Ft értékű devizahitelt szórtak ki a bankok, azért volt az euró 2008 nyarán 230 is (a CHF pedig 140) (anniyt mint az előző 2 évben összesen!).

Nem véletlenül pikkelnek Simorral, mert összejátszott a külföldi bankokkal, és még gyorsan a válság előtt ideraktak jó sok hitelt, hogy mi is nagyobb résztkapjunk a veszteségből, most akarják kivenni a plusz pénzt, na ezt fúrja eg a fidesz bankadó tervezete.

rosztovgrof 2010.07.18. 20:58:05

@aszora: A feltörekvő piacokról jelentős tőkekiovonás történt a válság miatt, a likviditás szűkülése mindenhol érezteti hatását. Mo.-on is ez az egyik legnagyobb probléma (lásd autóeladások, építőipari visszaesés, lakásárak zuhanása stb.). A devizahitelezés elterjedésében, a forint túlértékeltségében Járainak legalább akkora szerepe volt, mint Simornak.

A bankok megregulázása,sőt szivatása ettől függetlenül kívánatos, a kérdés csak az, hogy ez pótolhatja-e az egyéb elkerülhetetlen lépések megtételét, illetve nem lesz-e kontraproduktív.

aszora 2010.07.18. 21:10:30

@rosztovgrof:
Hát Járai sem volt tökéletes, de ennek viszonylag kevés köze van a jelnlegi helyzethez.
A bankoktól beszedett pénz csökkenti a hiányt, áthárítani meg max részben tudják.

A sok devizahitel felvétel miatt viszont az MNB-nek nem tanulmányokat kellet volna írni, hanem CHF-ben valutatartalékot képezni, pl. éppen 2008-ban, akkor kevésbé erősödött volna a forint, most pedig kevésbé gyengült volna a CHF-hez képest, szóval a pénzügyi kockázatokat a jegybank részben fedezhette volna (ha akarja). Arról nem is beszélve, hogy most jó nagy nyereséggel adhatna el frankot, ami még a hiányt is csökkenthetné (ha befizeti a költségvetésbe).

Nincs szó itt szerintem szivatásról, azt ugye senki nem gondolja komolyan, hogy a küldöldi leánybankok nyeresége annyi, amennyi után itt adót fizetnek.

10 éve még az audi-nak nem kellet Mo-n tányát fizetnie (10 éves adókedvezmény), következésképp az egész audi mindenhol a világon veszteséges volt, kivéve Magyarországon, ahol viszont brutálisan nyereséges :)

Az anyabank mondjuk 2-3%-kal drágábban ad forrást a leánynak (a "kockázatokra hivatkozva"), nem pedig piaci alapon (a hitelkeamt semmillyen piaci referenciakamathoz nincs kötve minden bank önkényesen változtatja, van olyan ember aki 2008-ban vet fel devizahitelt, most pedig 9%-os!! kamatot kérek érte - duplázódott törlesztő), szóval mindenkinek nagyon kell a lóvé és senki nem szégyenlős :)

rosztovgrof 2010.07.18. 21:28:23

@aszora: A monetáris politika bűnei nem két évre nyúlnak vissza. Egyébként a CHF árfolyamát még a svájci jegyban sem tudta érdemben befolyásolni, a közelmúltban be is dobták a törölközőt. Ami a térsasági adóalapok közösségi harmonizálását illeti, az egy másik történet.

kov_vacs 2010.07.18. 21:31:37

Hmm, nem tudom, nem volna-e tanácsos, ha minden középiskolában kötelező lenne állampolgári ismeretek elsajátítása, azon belül minimális gazdasági ismeretek tanulása is.

Emberek,
sajnos a képlet elég eccerű.
Több pénzt költünk el, mint amennyink van.
Kevesebb adót szedünk be, mint amennyit elköltünk.

Két út lehetséges:
vagy kölcsönkérjük a különbözetet,
vagy az egyenleget rendbe hozzuk.

Kölcsönkérni lehet az IMF-től, az EU-tól, meg "bárkitől" (ez az állampapírpiac, ahol még Te is vehetsz közvetve állampapírt, azaz kölcsönadhatod a saját pénzedet az államnak).
A gond az, ha "bárki" nem akar kölcsönadni, azaz állampapírt venni, vagy olyan pofámszakadle uzsorakamattal, amit soha az életbe ki nem izzadunk magunkból.
Az IMF arra volt, hogy a "bárki" kölcsönadjon, mert az összes "bárki" tudta, hogy ha ő nem ad, akkor kapunk az IMF-től.
A baj az, hogy ha az IMF nem adna, akkor "bárki" se nagyon fog, vagy lsd irgalmatlan kamatra.

Másik megoldás, hogy rendezzük az egyenleget.
Annak van két oldala: pénzbeszedés és pénzkiadás.
Sokféle verziója van a rendezésnek, mire nem adunk ki pénzt (pl. a 11-ik és 12-ik havi nyugdíjra) vagy honnan szedünk még be (mégis kéne a vagyonadó?).

Egy ország akkor van sínen,
ha úgy működnek a dolgai, hogy kiszámolható legyen: pár éven belül rendezve lesz az egyenleg, egyre kisebb lesz a különbség a bevétel és a kiadás között.

Összevissza is lehet hirtelen ötletekkel rendezni az aktuális egyenleget, ide tartozik a bankadó, de ettől tartósan nem valószínű, hogy jól fognak alakulni a dolgok.

Az IMF-EU-val most az a baj, hogy ők csak "vész-kölcsönadó" szerepet töltenek be, és azt várják el, hogy az egyenleget rendezzük tartósan.

Ez pedig nem szokott akaródzni a kormányoknak, mert az rövid távon egészen biztosan kiszúrás választópolgárokkal. (Hiába lehetséges, hogy hosszabb távon nem az.)

Az, amit mi az IMF-EU-tól kaptunk, összegszerűen ezeknek az intézményeknek aprópénzecske. Akár hagyhatják is veszni, max bedőlt valami kis cucc, kit érdekel.
Nem az összeg miatt vagyunk fontosak. A kérdés az, hogy miért, kinek és mennyire. (Pl. fontosak lehetünk az utált külfölditulaj bankoknak, akik nem akarják, hogy a lakossági hiteleiket tömegesen ne fizessék vissza az itteni emberek és nem akarják, hogy a leánycég csődbe jusson).

Sajnos, attól félek, nagyon kicsi a zsarolási potenciálunk. Azaz nagyon pici hajszálon múlik, hogy ha nagy a pofánk, akkor hagynak-e minket bukni. (Mert ha az IMF azt mondja, hogy mi nem szoktuk visszafizetni a hiteleinket, akkor "bárki" se fog adni egy vasat se, hogy a 11-ik havi nyugdíjat ki bírjuk fizetni, és akkor nagy sz*rban leszünk.)
Túlságosan kézre állunk, hogy példát lehessen velünk statuálni.

Ne legyen így.

Ha tárgyi tévedés lenne a fentiekben, kérem a _hozzáértőket_, hogy javítsanak ki.

aszora 2010.07.18. 21:35:46

@rosztovgrof:
"Egyébként a CHF árfolyamát még a svájci jegyban sem tudta érdemben befolyásolni"

Hát az eróval szemben nem is, de itt és most nekünk csak a CHF/Forint árfolyam az érdekes, amit középtávon már 3-4 mrd CHF-el is befolyásolhatná a jegybank, ami kb 2,5 mrd euró, az összes devizatartalék 10%-a.

Az adóalap kérdést meg nem nagyon lehet megoldani, ezért merül fel egyre komolyabban a tranzakciós adó, illetve a kkv-k nyereségadójának a csökkentése, mert a multik úgyis eltüntetik a nyereséget így eleve hátrányba kerülnek a kisebb cégek (kivéve ofsór). Illetve a tavalyi céges adócsökkentést az ÁFA növelés kompenzálta (plusz lett volna az ingatlanadó, de az elbukott az AB-n).

Egyébként nem hiszem hogy komoly gond lesz a euró/forint árfolyammal, mert jelentős a külker aktívum, a devizatartalékok pedig a csúcson. Ingadozás meg eddid volt, a frank árfolyamot pedig - eszköz híján - jelenleg nem nagyon tudjuk befolyásolni, úgyhogy az olyan, amilyen.

aszora 2010.07.18. 22:01:11

@kov_vacs:
Nem fog leánybank csődbe jutni, max kevesebb pénzt tudnak kivonni, az egész hiány kérdés részben "könyvelési kérdés".
Pl. azok az országok, ahol nincs magánnyugdíjpénztár (az eu országok többsége ilyen), ott egy 3%-os hiány is rosszabb teljesítmény, mint nálunk a 3,8% mert ez csak könyvelési trükk, az mnyup befizetések az álamnál hiányoznak, az mnyup-ok pedig szintén nagyrészt álamkötvényeket vesznek ennyivel nagyobb a hiány, és az adósság.

Ezért merült fel komolyan, hogy az állam "átveszi" a pénztárakat, akkor gyanis rögtön kiderülne, hogy az államadósság csak 70%, a hiány pedig bőven a maastrichti kritériumon belül van.
Így viszont az adatok nem összehasonlíthatóak más országokéval, miután más a rendszer, és más országokkal ellentétben a nyugdíjkassza egy része a költségvetésen kívül van.

Emiatt viszont nyugodtan álíthatjuk hogy olyan nagyon nem vagyunk zsarolhatók, mint azt némelyek gondolják, mert ha az IMF-EU nagyon keménykedik, akkor maximum mégis államosítják a nyugdíjpénztárakat (amik eddig sosem érték el az állampapírok hozamát - szóval az állam sokat fizet, a nyugdíjas tőkéje mégsem nő megfelelően, mert a költségek elviszik a hozam jelentős részét, szóval mindenki bukik kivéve a pénztár üzemeltető:)).

Más országoban ez eleve az álamon belül van, szóval vigyázni kell ezzel a könyveléssel, mert félrevezetheti az embert, ha nem tudja miről van szó (a különböző irányú propagandák ezt persze ki si használják).

kov_vacs 2010.07.18. 22:16:21

@aszora: ez azt jelenti, hogy amíg a mnyup-ak el nem kezdenek tömegesen nyugdíjat fizetni, addig áll fenn ez a helyzet? (Hiszen ha fizetnek már, akkor az államnak kevesebb lesz a kiadása elvileg.) Egyébként mikor fognak a mnyup-ak nyugdíjakat fizetni? Melyik évtől?

aszora 2010.07.18. 22:27:03

@kov_vacs:
Hát mindenkinek akkor, amikor nyugdíjba megy :)
A gáz csak az hogy a nyudíj (vagy éltjáradék) kiszámításának módja sincs még egyelőre megalkotva, az AB már el is meszelte emiatt a parlamentet, szóval egyelőre nem tudnak fizetni, mert nincs meg a számítási mód :)

Ameddig nő a pénztárak vagyona (több a belépő mint a nyugdíjba vonuló), addig nyilvám emiatt nagyobb a hiány és az álamadósság, más országban ez az adósság "implicit", az költségvetés elnyeli a nyugdíjbefizetéseket, majd a jövőben lesz belőle kiadás.
Úgyhogy igazából az eu-ban egy csomó ország sokkal rosszabbul áll mind adósság, mind hiány tekintatében mint mi, és a demogaráfiai folyamatokat tekintve hosszabb távon komoly bajba fog kerülni néhány ország.

kov_vacs 2010.07.18. 22:30:30

aszora, úgy rémlett, hogy volt egy év, amikor mindenkinek be kellett lépnie mnyup-ba, aki fiatalabb volt mint X éves. Már egyikre se emlékszem, hogy mikor, és a hányéveseknek. Ebből gondoltam, hogy van egy határozott időpont, amikortól "tömeges" lesz a kifizetés.
De ez irtó gáz, hogy nincs meg a kiszámítási mód.

aszora 2010.07.18. 22:44:26

@kov_vacs:
Már meg kellett volna alkotni a parlaentnek, csak ugye a parlament ellen nincs szankció.
Pontosítás: valami törvényt már hoztak ez ügyben, csak az AB alkotmányellenesnek ítélte (a közt elnök kérte a normakontroll-t), 11/A/2010. AB határozat.
Ezért nincs még meg a számítási mód.
A belépés csak a péylakezdőknek volt kötelező, másoknak választaható, de 45 év felett nem nagyon ajánlották, szóval nem tudom hogy mikor megy az első nyugdíjba, ha volt 50 éves, aki átjelentkezett, akkor 2 éven belül.

FotelTroll 2010.07.18. 22:44:38

kov_vacs: tokeletesen latod a dolgokat. a gond, hogy ezt Orban is tudja, de o inkabb berizikozza a peldastatualast, minthogy megszoritson. mer a a szocik bunos modszere. inkabb kitalalta a bankadot ami miatt mindenki teljes joggal horog. ha hetfon nem vesznek vissza az arcbol, a gorog utan mi jovunk

aszora 2010.07.18. 23:06:54

@kov_vacs:
Ja és mivel a tömeges belépés a pályakezdőkre vonatkozott, az igazán tömeges kifizetés még több mint 25 év, addig elvileg nő az állam adósság emiatt.

kov_vacs 2010.07.18. 23:09:57

@aszora: ez frankón szívás. Ez a része akkor tényleg könyvelési történet, amiből nem tudunk jól kijönni. :(

aszora 2010.07.18. 23:11:39

@kov_vacs:
Hát a Bajnai kormány sem véletlenü tett lehetővé a visszalépést tavaly, így 36 mrd-dal (0,14%) csökkentették a 2009-es hiányt :)

aszora 2010.07.18. 23:18:58

@aszora:
De itt van egy másik, inkább szakmai szempontú cikk a manyup-hatásról:

www.fn.hu/makro/20090928/allamositsunk_vagy_megfelemlitsunk

aszora 2010.07.19. 09:54:15

Itt van egz viszonylag koorek elemzés egy közgazdásztól:

portfolio.hu/cikkek.tdp?h=1&k=3&i=136081

A végkövetkeztetésével én konkrétan nem értek teljesen egyet, viszont elég jól összefoglalja a felmerülő kérdéseket.

Hagrid 2010.07.19. 12:37:43

Tegnap még órákig itt izéltük a rezet...Nesztek, a nagy forintzuhanás. Dél elmúlt és már pozitívba fordult a forint az euróval és a frankkal szemben is. A tőzsde esik csak rendesen, de ennyi esés belefér.

mizrolist 2010.07.19. 13:22:27

@Hagrid: péntekhez képest negatívban vagyunk, akárhogy is nézem.

aszora 2010.07.19. 14:31:51

@Hagrid:
Minden csoda max 3 napig tart a tőzsdén is :)

A a múltkor amikor az eu bejelentette a 700 mrd-os csomagot hétvégén, hétfőn nagy volt a üdvrivalgás, "száguldoztak a részvényárfolyamok", mégpedgi pontosan keddig :)

Aztán vége lett a nagy dínom-dánom nak.

Ma már azt is olvastam valahol, hogy a "magyar válság" miatt emelkedik az arany ára :)))

(Közben írországot leminősítették, ez is mai hír).

Amit az IMF EU tárgyalók csinálnak az kimeríti a szélhámosság fogalmát, vegyen fel tőlük hitelt akinek két anyja van :)

Olcsóbb már a hitel a piacon, mint az IMF 5%-os euró hitele, és magyaorszég jobban áll, mint a legtöbb eu ország jelen pillanatban.

Azért hazudoznak mert már nme tudnak mit csinálni.

stoppard · http://forint.blog.hu 2010.07.19. 14:36:20

"Olcsóbb már a hitel a piacon, mint az IMF 5%-os euró hitele, és magyaorszég jobban áll, mint a legtöbb eu ország jelen pillanatban."

majd írd már meg, hol kap olcsóbb hitelt magyarország, kíváncsi vagyok. :)

A pró és kontra érvek pedig annál kicsit összetettebbek, mint hogy "viszonylag alacsony a hiányunk":

www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=136081

stoppard · http://forint.blog.hu 2010.07.19. 14:37:18

@stoppard: ja, bocs, most láttam, hogy belinkelted, akkor nem is értem, miért pont csak egy szempontot ragadsz ki.

jozicsenko 2010.07.19. 14:38:44

@Nyers Fa: igen, amikor Kósa-Szíjjártó belengette a Ft-ot: azóta az a nóta, hogy meglesz a 3.8%, meglesz

csak a bankoknak is részt kell venniük benne

ami már nem ízlik az imf-nek: ők valamiért csak a lakosság sarcolását tudják elképzelni, a bankokét nem

@FotelTroll: anyáddal beszélj ilyen stílusban, persze ha engedi és nem pofoz le, ahogy megérdemled

egyébként adatok, hogy felemeld a fejed:
portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/eurostat_tablak/ecobac/eb070.html

%-os adatok, GDP arányosan: 2006-ban az elöző évhez képest 4%kal nőtt a GDP arányos adósságunk, elötte-utána 1,2 - 1,4 %kal nőtt: nem ragozom, beszédes ez már magában is
ugyanez Ft-ban:
akk.hu/object.c693e119-153c-49bc-bc3d-71f805d83db1.ivy
egy év alatt 1940 MRD Ft-tal nőtt az adósságunk

akár a gdp-hez, akár a költségvetéshez méred az adatokat, bizony súlyosan többet költöttek az elvtársaid, hülyegyerek, mint amennyit most szeretnének

persze a kettősmérce tudatos alkalmazása mellett EZT el lehet nézni, mert Gyurcsány az adófizetőkre terhelt mindent, de mindent - az akkori hiány 10-ét kitevő részt kér Orbán azoktól a bankoktól, akik a legutóbbi hitelfelvételünkkor még pénzt kértek, tőlünk...

és a gondolat, hogy a bankok fizessenek, eléggé merész ötlet, úgy látom...

4 éve az imf b.szott rászólni fletóra, hogy nem úgy van az, most már félidőben erősködnek, főleg mert orbánék a középosztályra építeni akarnak, nem kizsigerelni őket

mizrolist 2010.07.19. 14:54:43

@jozicsenko: Török Gábornál írtam ezt:
"én úgy értelmeztem az elhangzottakat, hogy az IMF-EU problémája az, hogy a 3 évig tartó - vagyis ideiglenes - bankadón kívül semmilyen hosszabb távú elképzelése nincs a gazdasággal kapcsolatban a kormányzatnak; se alapvető kiadáscsökkentés reformokkal és átalakításokkal, se esetleges bevételnövelés. Vagyis az a nagy terv, hogy minden maradjon úgy, ahogy most, csak mellette vegyük le a sápot a bankoktól. Csakhogy ebben az esetben a hiány okaihoz sem nyúlnak, vagyis az gyönyörűen újra fog termelődni..."

No meg a választások óta eddig csak esett a forint árfolyama minden fontosabb valutával szemben, és a CDS-felár is megduplázódott - vagyis most már nagyobb esélyét látják a befektetők Magyarország csődjének, mint Bajnaiék idején. Ez tényleg szép munka volt a kormánytól.

aszora 2010.07.19. 15:00:37

@stoppard:
Azért ragadtam ki ezt az egy szempontot, mert ez a lényeg :)

Különben meg idegesít, ha teljesen hülyének akarnak nézni, IMF-EU egyértelműen hazudik és a "piacot" manipulálja.

Irországot éppen ma minősítették le, az egész eu sokkal nagyobb szarban van, ezek meg itt pattognak, mert itt akarnak beszedni plusz pénz ("piaci kamatemelés"), közben meg már a hiányunk masstrichton belül van, ha figyelembe veszik a manyup-ot is, na erre persze ne hajlandók.

Akkor meg állmosítani kell.
Annak nincs értelme, hogy külön kasszán legyen a nyugdíj, minket meg itt fenyegetni maeg zsarolni próbáljanak csak azért, mert velünk akarják kifizettetni a cechet a drágalátos pénzügyi zsenik :)

Hagrid 2010.07.19. 15:52:30

@aszora: Pontosan.:-) A bux-ot inkább befolyásolja más országok gyengülése, Amerika bénázása stb.

mizrolist 2010.07.19. 15:55:23

@aszora: mert Magyarország 2004 óta egyszer sem hozta a 3%-os hiányt - épp ezért nincs több haladék, ha vállaltuk ezt 2011-re, akkor hozni is kell végre. Nem mellesleg mi leszünk a példa a görögök, a britek, az olaszok stb. előtt, hogy nem lehet az EU-val lacafacázni; ha valamit megkövetelnek, azt nekik is teljesíteni kell. (a britek épp olyan megszorítást fognak bevezetni, amitől nálunk fegyveres forradalom törne ki, akármennyire is helyretenné a gazdaságot - mert Józsibácsi leszarja az államot, csak a saját zsebe érdekli)

Hagrid 2010.07.19. 16:09:44

@mizrolist: Igen, 1% változás sincs, holy + hol -. Kövesd csak nyomon, direkt kíváncsi voltam, mi lesz.

Hagrid 2010.07.19. 16:18:23

@mizrolist: Ha Józsibácsi, 50 év felett csak olyan munkát talál vidéken, amiért bruttó 75-t kap, akkor hova akarod megszorítani őt? Bruttó 60? Mert az a versenyképes jövedelem a munkáltató szemszögéből nézve? Ha annyit keresnél, akkor nem ülnél itt a gép előtt, mert netre sem nagyon futná belőle.

mizrolist 2010.07.19. 16:29:04

@Hagrid: pénteken 280 forint volt az euró. Most épp 291 körül ingadozik. Ez 1%? (a ma reggeli 289 Ft-os nyitáshoz képest tényleg 1%, azt elismerem)

Egyébként 3 hónapja még 60k-t kerestem, és neteztem belőle (sőt, albérletben laktam). Az igaz, hogy meleg ételre nem futotta, de ebbe nem halok bele.

FotelTroll 2010.07.19. 16:36:52

Délután fél négykor az árfolyam - mely a reggeli gyengülés után 288 forint alá is visszament - átlépte a 290 forintot, 15:40-kor 290,51-nél járt, majd alig 7 perc alatt 291,30 fölé ugrott. A tőzsdén további korrekció zajlott délelőtt óta, a BUX 2,4, az OTP 4,4 százalékos mínuszt mutat.

okoskodjal csak nyugodtan faszkalapkam, attol ez majd elmulik.
a kedvenc fideszed egy honap alatt ketszer dontotte be a forintot. te tusko

FotelTroll 2010.07.19. 16:37:58

ezen kivul a 10. legkockazatosabb orszagga leptunk elo. hurra hurra udvrivalgas. eljen VIKTOR

Hagrid 2010.07.19. 16:49:33

@FotelTroll: Majd gyere egy pofonra ha már elmúltál 18 kismajom. Kedvenced meg neked a Fidesz, hülyegyerek.

Hagrid 2010.07.19. 16:52:44

@mizrolist: a nyitáshoz képest néztem. Azóta nagy zuhanás nem volt, pedig itt 300 feletti forintról kommentelgettek.

A 60 kilo tényleg ennyire elég. Ha már lenne gyereked és nem lenne hajlandó senki sem magasabb fizut adni neked, max. ha felutazol Pestre naponta 3-3 órát, akkor mit adnál nekik enni? Tudom, nem vállalnál, de ha idősebb vagy és már ott vannak s bezár a munkahelyed? Akkor mit? Sokszázezren élnek vidéken így.

mizrolist 2010.07.19. 16:59:45

@Hagrid: nem volt, de a zuhanást sikerült a nyitás pillanatában összeszedni...

A kérdés azért értelmetlen, mert utálom az embereket :)

aszora 2010.07.19. 16:59:49

@mizrolist:

Ha a manyup-okat figyelembe vesszük akkor már tavaly is hoztuk a 3%-ot, ez itt a bibi...
Ezért mondom, hogy hazudik az IMF, és úgysem a hiányról van szó (eddig miért is engedték a nagyobbat?), hanem csak a bankadóról, ez nem tetszik nekik.

A kormány pedig vállalta a hiánycélt, be is kell tartani, és akkor enm tudnak úgysem mit csinálni.

Matolcsy a legutóbbi nyilatkozatában már 2 esetleg 3 éves bankadóról beszélt :)

Semmi értelme engedni az IMF-nek akkor csak még jobban megszívjuk úgyis.

mizrolist 2010.07.19. 17:00:47

@aszora: a 14:54-kor írt kommentemet is olvastad?

Hagrid 2010.07.19. 17:09:04

@mizrolist: "A kérdés azért értelmetlen, mert utálom az embereket :)"

Én is.:D Ettől függetlenül a barátaimnak vidéken nem akarok rosszat, nah. Erről szólt csak az egész.:P

FotelTroll 2010.07.19. 17:42:25

lassan mondom, hogy mindenki megertse:

1.00 EUR = 291.502 HUF

a mocskos gyurcsany, az!

aszora 2010.07.19. 19:27:43

@mizrolist:

Itt vagyok csak most értem haza a munkából.

Megjegyzések:

- a hiány oka többféle volt, egy részét a bajnai kormány már korrigálta (13. nyugdíj pl.)
Az adósságnövekedés másik oka a magánnyugdíjpénztárak, kb évi 1% GDP arányosan jelenleg, vagy még több. Ezzel nincs mit csinálni, ez akkor is van, ha egyébként minden rendben. Persze lehetne azt is előírni, hogy fizessük ki a jelenlegi nyugdíjakat, és még ezen felül tegyünk félre a sját nyugdíjunkra, ez egyenértékű kb. 25% nyugdíjjárulékemeléssel.
A másik pedig a kamatok: ha helyreáll az egyensúly (akár úgy hogy lesz bankadó is), akkor csökkenhetnek az államkötvények kamatai, a masstrichti kritériumot akkor tudjuk tartani, ha az adósság kamatai a gdp 3%-a alat vannak, ez jelenleg kb 710 mdr Ft, ezzel szemben jelenleg kamatokra kb 1000 mrd-ot fietünk. Szóval csökkenteni kell az adósságot.

A CDS felár 2008 október után nőtt jelentősen, most már nme annyi.

Megjegyzem a forint gyengesége is inkább a monetáris politika miatt van, ami nem a kormány dolga, sosem volt még ilyen alacsony jegybanki alapkamat Mo-n, pedig alacsonyabb infláció volt már.
Effektíve alig van reálkamat, persze mindenki arra számít, hogy azért év végéig legalább egy fél %-ot csökken az infláció, na kb. ez lehet a reálkamat.

aszora 2010.07.19. 21:25:48

www.akk.hu/object.f7b0fb1b-2291-425c-8f77-617e0a40366c.ivy

1 éves kincstárjegy kamata 4,5%

Nem nanygon éri meg 5%-os euróhitelt lehívni az IMF-től (amindek még árfolyamkockázata is van), mem is akar a kormány már lehívni a keretből.

Mit csinál erre az IMF: mindent megtesz, hogy felverje a kamatokat, nehogy má a piacról olcsóbban vegyünk! :)

Na ennyit a kamatokról, kockázatokról, eu-ról, IMF-ről, meg a "pénzpiacról".

Hagrid 2010.07.20. 09:37:40

A forint stabilizálódott, erősödik, ahogy a bux is. A sok riogatás és rinyálás 1 napig tartott. Rövid távon marhára fontos ám nekünk, hogy az IMF hitelkeretéért segget nyaljunk neki.

aszora 2010.07.21. 18:21:34

"A magyar miniszterelnök ma egynapos bemutatkozó látogatáson vett részt Berlinben a német kancellár meghívására.

A kétórás tárgyalás után Orbán a sajtónak elmondta, hogy Merkel egyetértett a tervezett magyar bankadóval, ám a német kancellár inkább elővigyázatosságból tett intézkedésnek tartja a válsággal szembeni küzdelemben, míg a magyar kormányfő szerint azonnali lépéseket kellett tenni a költségvetési hiány csökkentésére és a gazdasági növekedés beindítására.

Merkel szerint az EU- és az IMF-küldöttségével felfüggesztett tárgyalásoknak nincs hatása a német-magyar kapcsolatokra. A kancellár kifejezte reményét, hogy Magyarország visszatér a stabilitás útjára, és hozzátette: egyetértés van a 3,8 százalékos hiánycél tartásában.

Ez utóbbival összefüggésben a magyar miniszterelnök emlékeztetett arra, hogy a Nemzetközi Valutaalappal kötött megállapodás októberen lejár. Ezért semmi fajta hosszú távra szóló kérdésről nem volt értelme tárgyalni az IMF-fel - fogalmazott a magyar miniszterelnök."

Megjegyzések:

- Németo. a közelúltban visszautasította Mr Soros és Mr Obama kérését, hogy növelje hiányát, és élínkétésbe kezdjen.
- Az IMF inkább USA barát politikát folytatott eddig is, az adatokat manipulálják, mint azt a válság kitörésekor többen megállapították (az IMF még soha nem hozott nyilvánosságra az USA-ra hátányos, kockázatotkat mutató elemzést)
- Az euró sorsa Németország kezében van

- Rosszindulatú rémhírterjesztés berekesztve, kárörvendő fikázók pofára estek :)

stoppard · http://forint.blog.hu 2010.07.21. 19:37:21

@aszora: olvasgass már egy kicsit az adósságkezelés kérdéseiről, mert ez a mániád így egy jó nagy hülyeség.

kulcsfogalmak: átlagos lejárati idő, forintban denominált papírok iránti kereslet, adósságmegújítási igény 2011-12-ben, forintfinanszírozási helyzetünk 2010-ben, hazárdjáték az adósságmegújításban

aszora 2010.07.21. 19:54:33

@stoppard:
Oksi mi a gond?
Arról én nem tehetek, hogy Orbán beintett az IMF-nek, ezok meg elkezdtek sajtóhadjáratot folytatni, amire rögöt ráugrottak a kárörvendők, tartott mindez kb. 3 napig :)

Bankadó lesz, Simor fizetése is csökken, a jövő évi hiányról való szájkarate pedig halva született koraszülött, nincs is még jövő évi költségvetés :)
süti beállítások módosítása