HTML

Forintblog

"A pénz a hatodik érzék. Muszáj, hogy legyen az embernek, különben nem tudja a másik ötöt sem igazán használni." – W. S. Maugham

Portfolio Blogger

Hírek

Linkblog

2010.05.03. 14:24 venyus

Hülyeségeket lehet beszélni díjmentesen

2013-tól ingyenes lenne a budapesti tömegközlekedés a Budapest polgára kártya tulajdonosai számára – hangzott el a szombati majálison Horváth Csaba szocialista főpolgármester-helyettestől az ígéret. A BKV-nál kieső jegyárbevételt az autósok számára bevezetendő dugódíj jórészt fedezné – indokolt a politikus. Mindez felfogható az őszi önkormányzati választásokra szóló kampányígéretként is, amelynek gazdasági racionalitása, átgondoltsága a nullához közelít.

A budapesti dugódíjból a szocialisták által remélt 50 milliárd forintnyi éves bevétel több ok miatt is megalapozatlan, de elég, ha csak kettőre gondolunk: sem az nincs rögzítve, hogy mely területekre (Nagykörúttól, vagy a Hungária körúttól befelé eső területekre) vonatkozna a díjszabás, sem az, hogy mennyi lenne a tényleges díj. Ehhez képest kész tényként számol vele Horváth és így szerinte nem okozna komoly problémát, ha a BKV elesne az éves jegyárbevételtől (amely idei évre 51 milliárd forint, amelyet az állam kiegészít 17 milliárd forinttal a diák- és nyugdíjas bérletek árának támogatásaként).
 
Ha már a BKV pénzügyi helyzeténél tartunk, nem árt tudni, hogy 2009 végén 90 milliárd forintnyi adósságállománya volt (ebből 70 milliárd forintnyi bankhitel, 20 milliárdnyi szállítói tartozás), amelyből idén várhatóan 25 milliárdot törleszt a cég (újabb hitelekből). A közlekedési cég idén már segítségre szorult: a távozó kormány és a főváros gyorsan tető alá hozott még egy 23 milliárd forintos idei többlettámogatási keretet (készpénz+állami garancia), amelyért cserébe a Fővárosi Közgyűlés majd csak az inflációval megegyező mértékben emelheti évente a BKV jegyek árait. A tavaszi megállapodással a BKV pénzügyi helyzete valamelyest stabilizálódott, de a közel 100 milliárd forintos adósságállomány rendezéséről szó nincs.
 
Amennyiben a rövidesen megalakuló Orbán-kormány ezt, vagy ennek egy részét valóban át is vállalja (az állam adósságává válik BKV-adósságból), a Nemzetközi Valutaalap és az Európai Bizottság nyomása miatt akkor sem valószínű, hogy engedne bármilyen olyan konstrukciót életbe léptetni majd, ami a rossz finanszírozási struktúrák tovább élését és így az adósság újratermelését támogatná.
 
Már a fentiek miatt is elmondható, hogy a dugódíjból fedezendő ingyenes budapesti tömegközlekedés ígérete átgondolatlan és a politikai erőviszonyok miatt Horváthék által eleve nem végrehajtható. Nem ártana azonban még az alábbiakba is belegondolnia annak, aki ilyen nagyívű ígéretet nagy nyilvánosság előtt megfogalmaz:
 
- amennyiben sikerülne is egy jó koncepció mellett bevezetni a dugódíjat, ezzel az autósokat tömegesen a BKV igénybe vételére kényszeríteni, akkor a buszok-trolik-villamosok műszaki állapota és száma bírná-e a többletterhelést? Ha nem, honnan lenne előre többlet finanszírozása a BKV-nak a járatbővítésre? (Örökzöld: mikorra készül-e végre a 4-es metró?)
 
- hogyan bővítené a parkolókapacitást a külvárosokban (illetve a díjfizetési övezet határán) a főváros? Most a kevés P+R parkoló, illetve a tömegközlekedés minősége miatt az autósokat a magas belvárosi parkolási díjak sem riasztják el.
 
- mi lesz a belvárosi parkolási díjakkal a dugódíj kapcsán? (Duplán fizet, aki behajt a belvárosba?)
 

- a dugódíjat eddig jellemzően fejlett európai fővárosokban (pl. London, Stockholm) vezették be, így nincs irányadó tapasztalat a Budapesthez (közlekedésileg, gazdaságilag) hasonló fejlettségű fővárosokról.

18 komment

Címkék: bkv portfolioblogger


A bejegyzés trackback címe:

https://forint.blog.hu/api/trackback/id/tr51971238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

neutro 2010.05.03. 14:50:47

Valóban átgondolatlan az ötlet, illetve információhiányos.
Ezek szerint minden budapesti, akinek lesz ez a kártyája és ingyen használhatja a BKV-t, cserébe dugódíjat fog fizetni, ha van járműve, és azt forgalmi akadályként használja a városban valahol parkolva? (mert ugye az valahol nonszensz, hogy ingyen parkol és ingyen utazik)
És az ilyen vidéki suttyó, mint én is, aki naponta ingázik Bp-re (mert még így is olcsóbb, mint egy BKV bérlet és a távolsági bérlet együtt véve), fizethet az összes tömegközlekedésért, vagy a "dugó"-ért?
Nem vagyok egy alkotmányjogász, de ez tartok tőle, hogy alkotmányos kérdéseket (pl. diszkrimináció - ugye, ha nem vagy pesti, akkor nem is vagy ember...) is felvet.
Dugódíjat pedig fizessük meg a pezsgőnél és a bornál!
Isten-Isten!

is 2010.05.03. 15:02:44

egyszer le kellene írni ezt a dugódíjat is, mert sokan nem tudják: itt kb. a Nagykörúton belüli részre történő behajtásról van szó, tehát behajtási díjnak kellene nevezni. a Lágymányosi, Petőfi, Margit és Árpád hídon lehet ingyen átmenni a Dunán, esetleg a szabadság hídhoz is valahogy hozzá lehetne jutni. tehát ingázónak alapból ez nem pluszköltség, hacsak nem ott dolgozik.

neutro 2010.05.03. 15:14:32

Ez szimpatikus lenne, ha tényleg csak azokon a területeken kellene megfizetni a dugódíjat. Ellenben ez esetben szkeptikus vagyok, hogy ebből tényleg összejön évi 50 Mrd HUF?

kispista 2010.05.03. 15:28:00

@is:
A hungárián belül lenne fizetős övezet, a budai alsó rakpart kivételével.
A tanulmány szerint a nagykörúton belüli dugódíj kevésbé érné el hatását.

georg 48 2010.05.03. 16:17:37

Nincs mit tenni. Ez a szerencsétlen MSzp nem fog tudni megújulni! Hiába hangoztatják, nem fog menni. Ilyen emberekkel nem!
Nem tanultak az elmúlt nyolc évből.
Nem basztak rá eléggé?! Az egyik kurva nagyokat igérget, a másik elvtársaimoz, megáll az ember esze!

panteon 2010.05.03. 16:28:42

Az a leghülyébb aki egy kicsit is hisz nekik. Mondjuk 19% tökhülye még létezik...

cliffbarnes 2010.05.03. 16:48:03

@panteon:
hát ez az, nem tudom az a 19% mire gondol...

Batávia 2010.05.03. 16:49:57

@neutro: Teljesen egyetértek, csak arról nincs szó, hogy diszkriminatív az egész a vidékiekkel szemben. Ez valahogy senkinek nem esett le. Akkor én, mint vidéki fizessek, mert én azokhoz tartozom akik kevesebb GDP állítanak elő + kevesebb szja-t fizetnek. Teljes nonszensz.

www.BiSzex.hu · http://bisex.hu 2010.05.03. 16:53:02

és egy audi A8-al jár, nem BKV-val

a katona fehérben 2010.05.03. 17:23:10

@panteon: Igen, egész csodálatos lenne, ha mind a 100% ugyanoda szavazna.

Valaki1 (törölt) 2010.05.03. 17:44:57

ÉLJEN VIKTOR A MAGYAROK KIRÁLYA!

epres négercsók 2010.05.03. 18:00:25

Nem akarok itt ismételni senkit, mert ezer dologba lehetne belekötni, de azért én szépen csendben megkérdezném, hogy mi van azzal a rengeteg emberrel, aki vidéki, de Budapestre kényszerült jönni, mert itt volt munka, de a lakcímkártyájában állandó lakcímként a vidéki címe, tartózkodási helyként pedig Budapest van megjelölve?
Fent élek X éve Budapesten, akkor miért esek én más elbírálás alá??
Vagy miért pont 4 éve kell állandó lakcímmel rendelkezni?
Vagy a vidéki diákoknak miért jár "Budapest polgára" kártya, a vidéki munkavállalónak (akinek adóforintjaiból tartják el a BKV-t), miért nem?
Hát ha egy ilyen javaslat nem alkotmányellenes, akkor megeszem a nemlétező kalapom.

epres négercsók 2010.05.03. 18:02:24

@cliffbarnes: Annak a 19%-nak igen nagy hányada nyugdíjas, ergo ingyen utazik amúgy is. Mások meg nem fogják bekajálni ezt a bődületes baromságot, úgyhogy pláne nem sok értelme van :)

ninimimi 2010.05.03. 18:19:43

A híres-hírhedt, 1991-ben dugába dőlt világnagy diktatúra, a Szovjetúnió legnagyobb részén is ingyen volt a tömegközlekedés. Egyszerűen azért, mert úgyis minden az államé volt, a rabszolgákká degradált állampolgároknak meg se ideje, se módja, se értelme nem volt másra használni a tömegközlekedést, mint a robot- és alvóhely közti út megtételére.

De ugyanígy a helyi telefon is ingyen volt, mert nem volt értelme a díjszámlálás okozta a mecerának. Volt telefonja annak, akinek volt elvtársi kapcsolata, telefonálni meg az tudott, aki talált fülkét, túlélte a sorát és még vonalat is kapott.

Micsoda távlatok Horváth elvtárs előtt!

freebiker 2010.05.03. 18:28:48

Én a jómúltkor a dínósétáláson voltam a barátnőmmel és a BKV többe került mint a vonat budapestig. Ezen elgondolkodott már valami fejes? Kissé nonszensz....

neutro 2010.05.04. 12:28:27

Magam részéről szélső balos nézeteket vallok, és ugyanúgy elitélem ezeket az álszent maszop-osokat, mint a többi NEM 19%! (Illetve kiegészíteném, hogy az LMP bázist is hozzá lehet adni a 19%-hoz.)
Szóval az ország 3/4-e (Fidesz-es, Jobbik-os, Munkáspárt-i, és egyéb nem szoclib-os) hányingerrel küszködve olvassa ezeket az igéreteket. Mindenkinek megvan a saját ideológiája, az enyémbe beletartozik az egyenlőség is. És eléggé nem összeegyeztethető vele az, hogy az országot egyes politikai erők csak a közel 2 millió budapestire korlátozzák!
4-es metró HA-HA! Hány megyeszékhelyen van legalább villamos, vagy troli? Na ugye! Vagy hány megyeszékhelyig vezet autópálya?
A "vidéki" Mari néni és Béla bácsi ugyanúgy fizeti a BKV adósságát (IS!!!), mint a pesti Szalainé... :-)
Félre a tréfával, lehet, hogy csak számomra, de úgy tűnik a budapesti városvezetéssel az elmúlt sok év alatt elszaladt a ménes...
Nekem aztán mindegy, hogy a Fidesz, vagy bárki más, de ezt valakiknek meg kell állítaniuk!

neutro 2010.05.04. 12:38:26

@Batávia: És hányan vagyunk, akik több GDP-t állítunk elő vidéki létünkre, mint sok budapesti?
De egy ország fejlesztését nem GDP arányosan kell véghezvinni, mert abból lesznek a nyírségi falvak, ahol teljesen normális, ha megölnek egy tanárt a saját gyermekei szeme láttára.
Pedig azok a cigány kisebbségiek is munkára foghatóak lennének, csupán nincs munka a környéken. Lehet, hogy ott is metrót kellene építeni, és lenne munkájuk...
A 4-es metrónak sem volt rendes hatástanulmánya, úgyhogy akár ez alapján is el lehetne kezdeni építkezni a nyírségben. Habár tartok tőle, hogy mivel az nem Bp., a szoclibesek abból kevesebbet tudnának lenyúlni.

Valaki1-nek pedig üzenem, majd akkor tapsoljon így, ha OV beváltotta az igéretét és elszámoltatja ezeket a tolvajokat! Addig meg csendben szorítsunk a választási igéreteinek mielőbbi sikeres teljesítéséért, miközben folyamatosan kérjük számon azokat!!!