HTML

Forintblog

"A pénz a hatodik érzék. Muszáj, hogy legyen az embernek, különben nem tudja a másik ötöt sem igazán használni." – W. S. Maugham

Portfolio Blogger

Hírek

Linkblog

2009.02.10. 09:00 on the other hand

Gödör helyett szakadékba?

Az utóbbi időben elkezdődött a politikában és a közírók körében az a furcsa "izmozás", hogy ki tehet inkább a válságról, illetve kinél van a megoldás kulcsa: a kormánynál vagy a jegybanknál. Ennek a borzasztó egysíkú gondolkodásnak szép példája a Népszabadságban hétfőn megjelent írás, amit a szocialista párt egyik platformjának vezetője követett el. Végül is a szerző nem tesz mást, mint szépen, akkurátusan megmagyarázza, miért jó, ha árfolyamválságba vezetjük az országot.

 

Kertész Krisztián érvelése a következő. A válság miatt megugrott a várható költségvetési hiány, ezt azonban nem lehet kormányzati eszközökkel kezelni, mert

(1) az adóemelés és a kiadáscsökkentés visszafogja a keresletet, és ez a válság időszakában "öngyilkosság";

(2) a fentieket nehéz véghezvinni politikailag;

(3) az önkormányzati költségvetés átírása még nehezebb politikailag;

(4) ha a fentiek sikerülnének is, akkor annak hatása amúgy is csak fél év múlva érkezne, ami már borzasztó késő.

Ezzel szemben a jegybank radikális (ámde fokozatos) kamatcsökkentése

(1) leértékelné a forintot, ami fellendítené az exportot;

(2) az így előálló magasabb infláció és a gyorsabb növekedés segítené a költségvetési bevételek bővülését;

(3) az alacsonyabb kamatok önmagukban is kisebb adósságterhet, alacsonyabb hiányt jelentenének;

(4) az inflációs cél teljesüléséhez a gyengébb árfolyam is elegendő lenne;

(5) az sem nagy gond, ha a devizahitelesek törlesztőrészlete emelkedik, hiszen ez a lakosságot a fogyasztása visszafogására ösztönzi, és így a nemzetgazdaság finanszírozási igénye csökken.

Az egész fenti gondolkodás annyira mechanikus, logikai bakugrásoktól hemzsegő, hogy nem csoda, ha a végkövetkeztetése is hibás. (Általában is lehetne gyanakodni: a fiskális politika problémáira nem a monetáris politika tudja a helyes válaszokat.) A helyzet leginkább arra emlékeztet, amikor az egyszeri ember meglátja, hogy gödör van a lába előtt, és ettől annyira megijed, hogy a másik irányba fordul és becsukott szemmel ugrik be a szakadékba.

A fentiek megértéséhez néhány kérdést teszünk fel (az eredeti érvek sorrendjében), amin érdemes lehet elgondolkodni.

- Mióta újdonság, hogy az államháztartás a sérülékenységénél fogva kényszerűen prociklikus kell hogy legyen?

- Miért meglepő, hogy a sérülékenység mérsékléséhez kiadást kell(ene) csökkenteni?

- Vajon mennyire erős érv a "politikailag nehéz" egy olyan helyzetben, ahol az államháztartás fizetőképességének megőrzése a tét?

- A költségvetési politika féléves átfutása miért hosszabb idő, mint a monetáris politika transzmissziója, aminek teljes kifutása több év?

- A radikális kamatcsökkentést hajlandó-e elfogadni a külföld, amelynek finanszírozására rászorulunk?

- Van-e extra kockázata a kamat radikális mérséklésének erősen egy kockázatkerülő globális tőkepiaci környezetben, amikor nem egyszerűen a kamatprémium mértéke, hanem a likviditás megléte is időnként megkérdőjeleződik?

- Vajon az évek óta erősen árfolyamérzéketlen exportunk milyen sikertörténetet tudna felmutatni erősen gyengülő valuta mellett a súlyos recesszióval küzdő külpiacon?

- Lehet-e olyan kontrollált árfolyamgyengülést végrehajtani a piacon, hogy emellett a jegybank megőrizze a hitelességét, ne fenyegessen árfolyamválság - és vele egy még súlyosabb recesszió?

- Ha ez nem sikerül, vajon emelkedni vagy csökkenni fog az államháztartási bevétel? Hogyan érintené ez az ország pénzügyi stabilitását?

- Az irányadó kamatláb mérséklése mennyire képes befolyásolni az állampapírpiaci hozamokat, és így az államadósság refinanszírozását? A hiteltelen kamatcsökkentés hatásárahogyan viselkednek a hosszú lejáratú hozamok?

- Mekkora ennek a hatása, ha a forintkötvény-kibocsátást érdeklődés hiányában le kellett állítani, és épp csak mostanában próbáljuk meg az újraindítását?

- Figyelembe véve az államadósság lejárati szerkezetét, megújítási igényét, vajon mikortól lenne érdemi hatása egy - a forintpiac által elfogadott, és az állampapírpiacon érvényesülő - kamatcsökkentésnek? Vajon több vagy kevesebb idő, mint a "borzasztó későnek" számító fél év?

- Vajon mennyivel csökkenne a nemzetgazdaság finanszírozási igénye, ha a köz- és magánszektor devizaadósságát tudatosan felértékelve magasabb törlesztőterheket veszünk a nyakunkba?

- Milyen kockázatai vannak a fentieknek a jelzálog-, a lakáspiacra, illetve a bankrendszer stabilitására nézve?

Ha a fenti kérdésekre megvan a válasz, azt javasolnám, hogy nyissuk ki a szemünket, forduljunk szépen el a szakadéktól. Ha már az elmúlt néhány évben sikerült magunkat e cseppet sem irigylésre dilemmába küzdeni, akkor válasszuk inkább a gödröt. Az sem kellemes, de több fokkal jobb, mint az álmodozva ugrás. Utóbbiból elég rossz lehet felébredni.

23 komment

Címkék: válság költségvetés kamat jegybank gazdagság gazdasagpolitika


A bejegyzés trackback címe:

https://forint.blog.hu/api/trackback/id/tr31933635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

is 2009.02.10. 09:58:26

egyetértek, csakúgy mint akkor, amikor a FIDESZ radikális adócsökkentését is elküldtük melegebb vidékre pár hónapja. ebben a cikkben nincsenek számszerű adatok, vagy időtáv mondva az alapkamatra? mert ez a 'radikális ámde fokozatos' annyira gumi, lehet, hogy ő is havi 50bp-ben gondolkodik, csak végig az egész évben (12x0,5=6 -> 4% év végére).

on the other hand 2009.02.10. 10:25:25

persze minden meg lehet magyarázni, azt is, hogy az eddigi tempó pont jó, de akkor miért hívja radikálisnak? eddig ui. pont 50 bp volt a tempó :)

és akkor még marad a kérdés, hogy ez milyen gyorsan hatna (4. pont). biztos nem gyorsabban, mint a fiskális politika átalakítása.

az, hogy nincs benne számszerű érték, nem nehezíti az értelmezést, mert már maguk az összefüggések is csak egy nagy katyvaszt alkotnak.

eszkep 2009.02.10. 10:29:40

"az adóemelés és a kiadáscsökkentés visszafogja a keresletet, és ez a válság időszakában "öngyilkosság"

Márpedig pontosan ezt teszi hőn szeretett kormányunk. Nem zavarja őket, hogy szembe mennek az egész EU-val...

on the other hand 2009.02.10. 10:31:46

@eszkep: és ennek mi lehet az oka?

mondjuk az, hogy a megváltozott környezetben nem találunk elég finanszírozót a jól felduzzasztott adósságállományra (ld. IMF). megpróbálhatunk adót csökkenteni, meg kiadást növelni nyugati módira, de akkor itt kő kövön nem marad.

Dr. Trebitsch 2009.02.10. 10:49:23

Nemtom, ki az a Kertész Krisztián, de laikusként is őszintén remélem, hogy ez nem az MSZP válságstratégiája, csak KK írói munkásságának része...

1) az adóemelés és a kiadáscsökkentés visszafogja a keresletet, és ez a válság időszakában "öngyilkosság";
5) az sem nagy gond, ha a devizahitelesek törlesztőrészlete emelkedik, hiszen ez a lakosságot a fogyasztása visszafogására ösztönzi, és így a nemzetgazdaság finanszírozási igénye csökken.

Ez a kettő pl. hogyan fér meg egyazon érvelésben egymás mellett?! Jó, lehet, hogy az eredetiből kiderülne, de aligha éri meg a fáradságot.

Droopy79 2009.02.10. 10:53:03

Az egész annyira blőd, hogy erre még reagálni sem érdemes. És mindezt a közgáz egy adjunktusa írta? Szégyen... A mai nappal kirúgnám, ilyen tudással még pénztáros sem lehetne a tescoban.

nyugdijas64 2009.02.10. 10:53:19

Nekem az a fő bajom ezzel a cikkel, hogy csodatévő szerepet tulajdonít az MNB-nek, márpedig ők igazat mondanak, amikor azt állítják hogy alig van eszközük. Nem is lehet másként egy olyan országban, ahol a bankrendszer deviza-adóssága több mint kétszerese az (egyébként tűrhetetlenül magas) szuverén államadósságnak. Talán nem kellett volna az utóbbi öt évben ennyi deviza-alapú hitelt kihelyezni! A kormányzat abban sáros, hogy ezt jogi korlátokkal nem akadályozta meg. Így most mi vagyunk Izland legjobb tanítványai és félő, hogy úgy is végezzük!

Themuezzin · https://sites.google.com/site/mybookspages/ 2009.02.10. 10:57:11

Ej, en abban remenykedtem, hogy egy jo kis elemzest olvashatok, de ebbol nem sokat ertettem :)

cba 2009.02.10. 10:58:06

Bár az indolkással nem, a kamatcsökkentéssel egyetértenék (és persze nem a strukt. reformok rovására). Egyrészt megvannak a tagadhatatlan előnyei. Másrészt itt van ez a riogatás a devizahitelesekkel. Ki fogják tudni fizetni. Persze nem mindenki, hát istenem - a bankrendszert szerintem egyelőre nem kell félteni (Elnök úr sem tart az árfolyamtól).
Egyszer kell levágni a kamatokat, alaposan (az a +300bp is hiba volt, az IMF csomag mellett felesleges), gyors korrekció, és túl is vagyunk ezen.

georg 48 2009.02.10. 10:59:01

Mikor jön olyan kormány, aki ezeket felelősségre vonja? Az ilyeneket Kinában a Tienanmen téren nyilvánosan agyonlövik. Csak ennyi kivánkozott ki balőlem. Meg az is rohadt uncsi, hogy elemzők, politológusok, közgazdászok elkezdik jósolgatni, hogy két hete van a kormánynak, mindjárt megbukik, már látszik az alagút vége, meg ilyen baromságok. Boritékolom!!! Ezek fogják megnyerni a következő vélasztásokat, de az is előfordulhat, hogy az utána jövőt is.

Rwindx 2009.02.10. 11:02:16

Ezek kormányoznak. Lehet hogy még a szimpla szakadékot is visszasírjuk egyszer.

ChPh 2009.02.10. 11:02:41

érdekes... egy biztos jó megoldást még nálunk nem találták fel, izé ki.... vagy nem propagálták

Wuff 2009.02.10. 11:05:05

Kertész Krisztián egy kretén. Innen üdvözlöm őt.

Csak néhány megjegyzés:

1. Az államadósság 30%-a deviza. Ennek a résznek pont nem használna a forintárfolyam gyengülése.

2. Az export nem nő a forintárfolyam gyengülésétől automatikusan. Ha nincs kereslet, nem bővül. Most pedig nincs kereslet. Ráadásul egyes exportjavak alapját kitevő importjavak esetében megdrágulna a beszerzés.

Most komolyan. Kinyitott egy tankönyvet, és bemásolt két mondatot belőle, ami jól hangzott?

És még néhány önellentmondás:

"visszafogja a keresletet, és ez a válság időszakában öngyilkosság" vs. "devizahitelesek törlesztőrészlete emelkedik, hiszen ez a lakosságot a fogyasztása visszafogására ösztönzi"

Most akkor jó-e a kereslet visszafogása vagy sem?

"az így előálló magasabb infláció és a gyorsabb növekedés segítené a költségvetési bevételek bővülését" vs. "az inflációs cél teljesüléséhez a gyengébb árfolyam is elegendő lenne"

Most magasabb lenne-e az infláció vagy sem?

on the other hand 2009.02.10. 11:09:54

@igazitrebitsch: nem derül ki. valóban van itt ellentmondás, amit legfeljebb azzal lehetne védeni, hogy az egyik exportorientált, a másik meg fogyasztásalapú növekedést érint, de azért ez így sem kerek :)

cato fong 2009.02.10. 11:14:41

Teljesen igaza van a poszt szerzőjének pl. akkor, amikor felteszi a következő kérdést arra a javaslatra vonatkozóan, hogy "(3) az alacsonyabb kamatok önmagukban is kisebb adósságterhet, alacsonyabb hiányt jelentenének;":
"Az irányadó kamatláb mérséklése mennyire képes befolyásolni az állampapírpiaci hozamokat, és így az államadósság refinanszírozását? A kamatcsökkentés hatására hogyan viselkednek a hosszú lejáratú hozamok?"
ki tudok akadni attól, hogy alapvető gazdasági összefüggések ismeretének totális hiányában osztják az észt magukat szakpolitikusnak valló agyatlan zombik. (@ Droopy 79: muhaha! jesszum pepi, a nol-os cikket tényleg adjunktusként is jegyzi)
El kellene magyarázni politikusainknak, hogy az állampapírpiaci hozamok aukciókon dőlnek el, amelyeket az AKK tart. Az irányadó kamat szintjének igencsak áttételesen van köze az államadósság finanszírozási költségéhez. Sőt, itt egy nem túl régi eklatáns ellenpélda: a 2008. októberi brutális kamatemelés tulajdonképpen csak ment a megugrott állampapírpiaci hozamok után.
Nyilatkozataik alapján az a benyomásom, hogy ezt olykor Gyurcsány, Orbán, Veres, Varga sem érti. Persze dehogynem értik, csak cinikusak.

ChPh 2009.02.10. 11:16:36

@on the other hand: megkérdezhetem, hogy miért?

on the other hand 2009.02.10. 11:23:05

@ChPh: mert a befektetők a fenntarthatóságra koncentrálnak. alacsony növekedés, magas adósságállomány, gyenge hitelesség és magas kamat mellett a növekvő költségvetési hiány az utolsó csepp lehet a pohárban és beindul az első generációs valutaválság, jó kis spekulációval. Ahogy most kinéz, az adósságállományunk 2002 és 2010 (2011?) között emelkedni fog - mondezt akkor kell megfinanszírozni, amikor a pénzügyi világban dúl a kockázatkerülés és gyenge a hitelezési likviditás.

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.02.10. 12:04:04

Nálunk már lassan minden „gondolkozás” egysíkú. Ez nem az:

www.kibulizottorszag.net

(Nem konkrétan pénzügyi tárgyú, de nagyon lényeges.)

nemecsekerno_007 2009.02.10. 12:36:11

A tanárszakon kértek tôlünk hasonló "referátumokat" pedagógiából, meg általánosan mûvelô tárgyakból. Rizsa.

Majdnem szabadvers

:)

fokukac 2009.02.10. 12:48:56

Hát ha még tudnátok, hogy KK anno a közgázos órákon milyen szórakoztató jelenség volt... :)))

--Rob-- 2009.02.10. 12:57:48

Azzal mindenképpen egyertértek, hogy a gazdaság nem egy mechanikus szerkezet, ahol n % változtatás szépen a közgázkönyvekben lévő képleteknek megfelelően generálja majd az elvárt hatásokat. Ami itt az egészet problémássá teszi, az a bizalom, ill. annak hiánya. Őrült kamatemelés ősszel, most pedig csökkentgetjük? Esetleg 320 vagy 330 fölött pedig pánik, és újból emelés? Ez a tipikus hiteltelen, kapkodó (pánik)politika.
Legfontosabb (lenne) jelen helyzetben a következetesség, és a stabilitás sugallása. Na ez nincs meg, a külpiac (joggal) nem bízik bennünk.
A lakossági fogyasztás változása az exportra termelő vállalataink többségét aligha érinti relevánsan, ennyit a visszeső kereslet "öngyilkosságáról". Amit pedig a gyenge forint következtében az export "olcsulásával" nyerünk (nem sokat, mert a lefagyott, túlkínálatos világpiacon ez édeskeveset lendít exportcégeinken), azt sokszorosan elveszíthetjük más területeken. És a társadalmi hatásokról (bedőlő hitelek, stb.) még egy szót sem szóltunk...

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2009.02.10. 14:04:15

A cikk vegen: "A szerző a Corvinus Egyetem adjunktusa, az MSZP Ésszerűség és felelősség platformjának elnöke".
Sajat oneletrajzaban: www.efp.hu/?pg=paragraph&id=115
"Emellett a Heller Farkas Főiskolán is tanítok közgazdaságtant főállású adjunktusként."
letezik, hogy adjunktus a corvinuson IS?

neutro 2009.02.11. 16:48:53

Ismerek Heller-es volt diákokat. Nem merném azt mondani, hogy értelmes önálló véleményalkotásra képesek lennének közgazdasági területen. Mindez csak azért roppant nagy baj, mert ami a világban zajlik, az egyáltalán nem a Keynes-i közgazdasági elméletekről szól, hanem a SPEKULÁCIÓRÓL!!!
Addig pedig, amíg az ország külföldi finanszírozásnak van kitéve, szépek lehetünk, de okosak nem!!! Persze lehet szép elméleteket gyártani mindenre, hogy mi a választható legjobb út, csak ez a jelenlegi alternatívák mellett nem vezet sehova.
Szemléletes példával élve, ha a család feléli minden jövedelmét, mert nagylábon élve minden nap étteremben eszik, minden évben Karibi nyaralás és új autó, és mindezek fedezetére újabb és újabb hitelek, akkor attól még nem oldódik meg a családi kassza deficitessége, hogy a Hiltonban a bélszín helyett csirkecombot esznek! Kvázi, amíg a kormányzat szórja/lopja az adóforintjainkat, és látszat intézkedésként adósávokat tologat ide-oda, addig valódi megoldás nem várható.
Természetesen megoldás a kisebb parlament, a kb. 80-100 ezer emberenkénti területi (járási) önkormányzat létrehozása, vagy a kapott IMF hitelből az állami gazdaságok újraindítása (így legalább a segélyesek megdolgoznának a segélyükért, és nem mondhatnák, hogy nincs munka, ráadásul a bevételek talán még fedeznék is a költségeiket...). Csak ugyebár így kevesebb ember férne a húsosfazékhoz, és sokan zokon vennék, hogy dolgozniuk kellene, és nincs már "ingyen pénz" segélyek formájában, amivel sok százezres szavazóbázist veszítenének.
Ja, hogy ennek eredményeként már nem kellene a külföldnek eltartania minket? Kit érdekel?! "Így most kényelmes a siránkozás"!
Kertész K. is pedálozik "szerencsétlen", mert az ÉFP az MSZP mostohagyereke, így neki már csak a szaft marad a lábasban, miután a többiek kiették a húst!
Persze addig, amíg az a 4-5 pártnyi politikai "elit" közül választ a magyar, addig ne is várjunk itt csodát!
süti beállítások módosítása