Az állam nem kasszíroz a magas üzemanyagárakon – állította Veres János pénzügyminiszter abban a levélben, melyet az egyik fideszes képviselő kérdésére válaszolva írt. Vagy mégis?
Az árnövekedés többletbevételt generáló hatásával kapcsolatban az alábbiakat érdemes tudni:
- a jövedéki adó fix összegű, így nem okoz többletbevételt;
- a benzin esetében a többletbevételt a fogyasztás visszaesés némiképpen kompenzálja;
- a gázolaj esetében a fuvarozók a fogyasztás 90%-át adják, ennek egy része azonban nem jelenik meg a kiskereskedelmi forgalomban, tekintve hogy a nagy szereplők nagykereskedelmi forgalomban szerzik be az üzemanyagot;
- a PM a költségvetés tervezésekor 290 Ft/l-es benzinárat használt.
Az árnövekedés többletbevételt generáló hatásával kapcsolatban az alábbiakat érdemes tudni:
- a jövedéki adó fix összegű, így nem okoz többletbevételt;
- a benzin esetében a többletbevételt a fogyasztás visszaesés némiképpen kompenzálja;
- a gázolaj esetében a fuvarozók a fogyasztás 90%-át adják, ennek egy része azonban nem jelenik meg a kiskereskedelmi forgalomban, tekintve hogy a nagy szereplők nagykereskedelmi forgalomban szerzik be az üzemanyagot;
- a PM a költségvetés tervezésekor 290 Ft/l-es benzinárat használt.
Alábbi számításaink során a következő feltételezésekkel éltünk:
- a MÁSZ kiskereskedelmi adatai a piac kb. 85%-át teszik ki;
- a kisker gázolaj forgalom 70%-ának ÁFA tartalmát nem igénylik vissza (ezen adatra vonatkozóan még nagyságrendi iparági becslés sem áll rendelkezésünkre, így saját becslést alkalmaztunk);
- az idei év első negyedévében tapasztalható forgalom változás lesz jellemző az egész évben;
- számításuk éves költségvetési hatást vesz figyelembe, így az csak a jelenlegi árak egy évig való fennmaradása esetén érvényesek.
A költségvetés többletbevétele tehát éves szinten 15 mrd Ft-ot tehet ki számításaink szerint. Veres szerint a Volán társaságok üzemanyagár növekedés miatti veszteség kompenzációja 5-10 mrd Ft-os nagyságrendet tehet ki, tehát ezen tétellel együtt is keletkezik többletbevétele a költségvetésnek a magas üzemanyagárak hatására - igaz, ennyi pénz valóban nem rázza gatyába a büdzsét.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kaleidoscope 2008.06.17. 18:01:39
Örülök, hogy rátaláltam a portfolio.hu csapatának félhivatalos blogjára, meg erre a cikkre, mert a téma nagyon érdekel, lévén az egyre kevésbé félhivatalos holtankoljak.hu csapatának egyik szerkeszője vagyok.
Volna egy-két felvetésem a számításokkal kapcsolatban:
1.
"a gázolaj esetében a fuvarozók a fogyasztás 90%-át adják, ennek egy része azonban nem jelenik meg a kiskereskedelmi forgalomban, tekintve hogy a nagy szereplők nagykereskedelmi forgalomban szerzik be az üzemanyagot;"
- itt szerintem érdemes lenne definiálni, hogy ki a nagyfogyasztó, a Volán persze igen, de szerintem ez a kör ennél tágabb - és mi van az itt visszaigényelt ÁFÁ-val?
2. A forgalomváltozás kapcsán: a MÁSZ adatait jobban megnézve, a benzin fogyasztásának visszaesése csak a 98-as esetében értelmezhető, 95-ösből +0,2% (fogyasztás változás Q1-ben), ami rosszindulattal is stagnálás.
www.petroleum.hu/q12008.htm
Ennek pedig az az oka, hogy 98-as gyakorlatilag nincs:
www.fn.hu/auto/20070424/megszunik_98_as_benzin/
Gázolajból viszont +4,1% fogyott (fogyasztás változás Q1-ben).
Végül: a kiskerár B=310 GO=330 - írjátok, itt viszont: "szerdától (...) a benzin literje körülbelül 314, a gázolaj literje pedig körülbelül 336 forintba kerül majd."
www.portfolio.hu/cikkek.tdp?hn=1&k=2&i=98243
Jó, a 310/330 meg a 314/336 között nincs nagy eltérés, viszont
a. ez így szerintem nem veszi figyelembe az olajárnövekedésből fakadó további árnövekedés várható hatását, és
b. tévesen veszi figyelembe a forgalomcsökkenési adatot benzinnél (Q1)
És van egy c., de ez már költői, hogy csak a Mol kisker árait számítjátok bele, holott lesz olyan kút az emelés után, ahol 304-ért lehet majd venni benzint, és 323-ért GO-t (ld. a holtankoljak.hu adatait). (Ők nyilván nem a Moltól veszik).
Mindezekkel együtt is mindig nagy kíváncsisággal olvasom/olvassuk az elemzéseiteket, és örülünk, ha néha átveszitek a híreinket (még ha tegnap nem is egyeztünk, mert szerintünk 6 forint lesz az árváltozás; de ez holnap úgyis kiderül).
Sziasztok,
Csaba