Szájer József Fideszes politikus szerint Brüsszel ugyan elutasította a gázolaj jövedéki adójának a csökkentését, ugyanakkor a benzin esetében van kód ezen adónem mérséklésére. Az EU ugyanis ezer literenként 359 euróban maximálja a benzin jövedéki adóját, míg hazánkban ez 412 euró, vagyis 13 Ft-os mérséklés érhető el.
Szájer szerint erre azért lenne szükség, mert a benzin fogyasztás meghaladja a dízelét, s a költségvetés számára a magas üzemanyagárak egyébként is 30 mrd Ft-os extra ÁFA bevételt hoznak, amit a lakosság életének a könnyítésére kellene felhasználni.
Szájer József szavaival több problémánk is van, ezek közül csak a legfontosabbak:
- a kijelentéseknek erőteljesen populista szaguk van: az energiaárak növekedését nem lehet megállítani a határnál, erre az előző rendszerben is történtek kísérletek;
- a gázolaj fogyasztás (a fuvarozók fogyasztását nem számítva!) csak minimális alacsonyabb, mint a benzin fogyasztás, a növekedés üteme azonban előbbinél magasabb, így az idei évben már meghaladhatják a gázolaj értékesítések a benzinét;
- véleményünk szerint sokkal inkább a fogyasztás racionálisabb felhasználása lenne indokolt, mint az adó csökkentése, már csak környezetvédelmi szempontból is;
- a költségvetés számára a 13 Ft-os jövedéki adó csökkentés mintegy 25 mrd Ft-os kiesést jelentene;
- számításaink szerint a költségvetés többlet ÁFA bevétele éves szinten egyébként mindössze 15 mrd Ft, amit azonban a PM szerint a Volán társaságok üzemanyagár növekedés miatti veszteség kompenzációja 5-10 mrd Ft-os nagyságrendet tehet ki (lásd az alábbi blog bejegyzést).
Szárnyaló benzinár: mennyit kaszál az állam?
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Propeller 2008.07.03. 13:28:03
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
M. Laci · http://palferi.blog.hu 2008.07.01. 10:15:34
Aztán amikor nyert, akkor kiderül, hogy kormányzáshoz ért avagy sem.
Ilyenek ezek a politikusok.
stoppard · http://forint.blog.hu 2008.07.01. 10:36:55
Mert ezek a politikusok ilyenek is. :)
M. Laci · http://palferi.blog.hu 2008.07.01. 12:18:36
Az oriens meglehetősen profi reklámkampányt csinált a programjának, igyekeztek nagyon vonzó elemeket beépíteni (20% nettó bérnövekedés az alkalmazottak döntő része számára, köztehercsökkenés a vállalkozóknak stb), és még ezzel sem sikerült felkavarniuk a békalencsét a posvány tetején.
De azért hajrá.
stoppard · http://forint.blog.hu 2008.07.01. 13:31:57
Sőt, ha megnézed, Fletónak két év alatt azért eljutott az agyáig az is, hogy valamit csinálni kell az adórendszerrel. Még fél éve is mást gondolt erről. Szóval lehet, hogy a kommunikációban még nem sok látszik, de a háttérben valami már megmozdult. Aztán majd meglátjuk, hogy mozdul-e tovább.
is 2008.07.02. 11:40:55
Fletó pedig már 2006-ban is megmondta, hogy 2008-ban lesz lehetőség lépni, nem most került bele a fejébe, csak a népítélet környékén kellett valamit mondani a MSZP-nek.
refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.07.03. 12:59:46
Ez viszont pontosításra szorul: "a gázolaj fogyasztás (a fuvarozók fogyasztását nem számítva!) csak minimális alacsonyabb, mint a benzin fogyasztás"
20-30% a különbség, elvi okokból.
Ugyanakkor a dízelmotor előállítása drágább, és ha hülyén vezetik, akkor a szervízelése is jóval költségesebb.