Az elmúlt napokban (órákban) megtudhattuk, hogy igazából halvány sejtelme sincs senkinek, mennyi időre elegendő a gáztartalékunk. A rendkívüli helyzet, illetve a gyenge felkészültség miatt nagyon sok a bizonytalansági tényező, mi azért mégis elkezdtünk számolni.
Kezdjük az egyszerűbb adatokkal!
Tételezzük fel, hogy még elég sokáig nem kapunk Ukrajnából gázt. Ekkor be kell érnünk a hazai 9 millió köbméteres termeléssel, a nyugati forrásokból származó 3 millió köbméterrel, illetve az E.ON tíz napra adott 2,5 millió köbméteres segítségével. (Minden adat egy napra vonatkozik.) A fogyasztás többi részét a gáztartalékból lehet fedezni. A teljes tartalék (kereskedelmi és stratégiai tárolók) 3,5 milliárd köbméter.
A fogyasztásunk a téli napokban általában 70 millió köbméter körül lehet, a már életbe léptetett korlátozások mellett a mai napra becsült fogyasztás 64 millió köbméter.
Innentől adódik egy csúnya egyszerűsítésekkel és csak szembecsukással tolerálható becslés. A kompromisszumentes, szokásos fogyasztás mellett 56-58 millió köbméter, a ma élő korlátozások (mai fogyasztás) mellett 50-52 millió köbméter tűnik el a tárolókból. A két eset nem különbözik nagyban: 60-65 napig lehet elég a gáz a tárólókban. Azért ez elég megnyugtató, ennyi idő alatt valami biztosan történik, a mostani helyzet biztosan nem marad fent.
A fenti számításokat ezer tényező relativizálja, hogy csak néhányat említsünk:
0. Az összes szám hozzávetőleges.
1. Rosszabb idő közeleg, nagyobb fűtési igénnyel. (Ugyanakkor persze tavasz felé közeledve akár enyhülhet is az idő, bár az elmúlt években egyre inkább ez szokott a kemnyebb időszak lenni.)
2. A kettes kategóriájú korlátozás még nem teljesen éles, lehet, hogy ez nagyobb "megtakarítást" jelent annál a 8-9 százaléknál, mint amit most tudhatunk.
3. Ugyanakkor a hírek szerint akár még ma életbe léphet a következő korlátozási kategória.
3. Fogalmunk sincs, lehet-e néhány hét alatt valamelyest növelni a belföldi termelést (érdemlegesen szinte biztosan nem).
4. Az a szerény mértékű nyugati import, ami még él, biztosan elapad, ha az általános gázválság nem enyhül. (Mi a számításnál azzal az optimista feltevéssel éltünk, hogy 40 nap múlva állna le az ausztriai szállítás).
5. A legnagyobb bizonytalanságot azonban nem is a fentiek okozzák, hanem az, hogy nem tudjuk, valóban ki lehet-e nyerni a fent számolt napi mennyiségeket a tározókból. A hírek szerint a napi kivételezhető mennyiség 52 millió köbméter. Ha ez igaz, akkor a szokásos fogyasztás már most sem lehetséges, hiszen ehhez nagyjából 56 millió köbméter tartalékot kellene felhasználni naponta. Nem véletlen tehát, hogy a korlátozó intézkedések megszülettek.
Ezzel a problémák sorának még nincs vége. Egyes szakértői vélemények szerint ahogy a tározókban csökken a nyomás, a kivehető mennyiség is csökken. Nyolc nap után érezhetően. De hogy mennyivel, és utána milyen pályát ír le a kivehető mennyiség, azt senki nem tudja, mert erre még nem volt példa.
Ebből viszont adódik még egy számítási lehetőség, még inkább hasraütésszerűen. Legyünk pesszimisták, tegyük fel, hogy a kinyerhető gáz mennyisége elég gyorsan csökken! Mondjuk hat hét alatt fokozatosan 52 millióról 30 millió köbméterre. (Ennyi idő alatt a fenti számítások szerint gáztartaléknak nagyjából a fele fogyna el.)
Ha tehát a tárolókból kinyerhető gáz kevesebb, akkor a tartalék tovább kitarthat, a fenti paraméterek szerint úgy 100 napig. Persze ez azt is jelenti, hogy jóval erősebb korlátozásokra kell számolni, hiszen a kisebb tartalékfogyás egyben kisebb fogyasztást is tesz lehetővé. Méghozzá a mi hasraütésszerűen csökkenő tartalékkinyerési pályánk szerint jelentősen: a 100 nap végén már alig több mint a fele lehetne a fogyasztás a megszokottnak. Persze ez érthető is: ha a tartalékaink az utolsókat rúgnák, minimum ekkora korlátozás életszerű is. (Kiegészítés: és persze tavasz közepén-végén már a fogyasztás is jóval kisebb.)
Ugyanakkor a kalkuláció erős hozzávetőlesssége mellett is elmondhatjuk: a fentiek azt sugallják, hogy korlátozásokra számítanunk kell, ám ahhoz a válság mai tudásunk szerint hihetetlen mértékű elhúzódása kellene, hogy ezt a lakosság nagyon erősen megérezze.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Reakció - polgári underground 2009.01.07. 16:38:36
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Huffington 2009.01.07. 15:45:15
Tomics 2009.01.07. 15:46:19
smidgen 2009.01.07. 15:47:19
EÖ (törölt) 2009.01.07. 15:47:54
ja éves 68 milliárd dollár bevétel mellett biztos észhez térnek pár százmillió dollártól
ugyan már
egyébként mi ez a 2,5 millió m3 EOn-os gáz a cikkben??
on the other hand 2009.01.07. 15:53:54
egyéves: 13:23-as hír
www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=2&i=108155
smartdrive 2009.01.07. 15:56:48
movhu 2009.01.07. 15:58:21
A gáznál ugyanis nem csak arról van szó, hogy honnét, hanem hogy miként jut el a fogyasztóhoz. Éppen ezért az átviteli kapacitással(csővel) való játék része, hogy nem lehet akármikor elrendelni korlátozást, mert az boríthatja a rendszer stabilitását. Az sem jó, ha hirtelen sok tartalék keletkezik a szállítórétegben...
Holnap hajnalban többet lehet tudni.
diktatorikus kleptokrácia 2009.01.07. 15:58:31
bazsi86 2009.01.07. 16:01:51
parasztvakítás (rémisztés az egész)
számoljunk már...
52-t kivesznek naponta +9 a hazai termelés az 61...
a már mostani korlátozással is napi 64-66-ra csökkentették a felhasználást...
ha további korlátozásokat bevezetnek akkor semmi gond nem lesz a lakosságnál és a kisebb ipari felhasználóknál....
és az eszébe jutott valakinek hogy a cikkben számított 60 nap leteltére már MÁRCIUS 7-e lesz....
addigra a lakosság is csak fele/harmadannyit fűt mint -10 fokban
EÖ (törölt) 2009.01.07. 16:02:12
a nyugati forrás nem ugyanaz?
mert a cikkben mindkettő van, nyugati forrás ennyi, Eon annyi.
mert ha nem ugyanaz, akkor már vágom.
on the other hand 2009.01.07. 16:02:41
a visszafelé történő számítás esetén meg ugye azt írtam, hogy mennyit fogyaszthatunk - de a kedvedért ott beleírom ezt is :)
bazsi86 2009.01.07. 16:05:18
sőt ha enyhe tavasz van akkor már egyáltalán nem
enyhe tavasz meg manapság jó eséllyel lesz hála a globalhének :)
Fröhlich 2009.01.07. 16:05:40
Majd nézd csak meg a januári gázszámládat! ;)
1. A korlátozások bevezetésére későn került sor.
2. Az I. kategóriában még csak-csak, de minden továbbiban szinte ellenőrizhetetlen, hogy betartják-e az arra kötelezettek.
3. Előzetes mérési adatok szerint már tegnap is meghaladta a fogyasztás a rendelkezésre álló mennyiségeket, ami csak úgy lehetséges, hogy a rendszerben lévő gáz fűtőértéke jelentősen alacsonyabb a szokásosnál. (ebbe most nem mennék bele) A lényeg, hogy sokkal több gázt használsz el a fűtéshez, mint általában, és mivel mennyiségért fizetsz... Nem lesz finom.
on the other hand 2009.01.07. 16:09:31
egyéves:
a két forrás nem ugyanaz, az egyik egy osztrák megállapodás alapján jön, ez egy folyamatos történet, a másik (E.ON) egy új megállapodás.
fcking dilinyovich 2009.01.07. 16:11:03
Magyarországnak is kell hamarosan gázt kölcsönöznie (asszem Szerbia már kért is)
mindig is mondtam a haveroknak, hogy ne pazaroljátok fingjaitok! az a gáz egyszer még jól jöhet!
kéne egy ilyen fingösszegyüjtő berendezés, és a lakosság saját maga termelné a létszükséglet gázt...
(jól van tudom, az nem ugyanaz. de legalább természetes energia-forrás) :))))
on the other hand 2009.01.07. 16:11:23
amúgy amit a végén állítasz, az miben különbözik attól, amit én állítok a cikk végén?
terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2009.01.07. 16:14:29
magyarán ha 2x annyi, de rosszabb minőségű gázt használsz el januárban, akkor nem pontosan a dupláját fizeted ki érte, hanem valamivel kevesebbet.
mondjuk az egy dolog, hogy a hideg ellen nincs mit tenni, fűteni kell.
borboja 2009.01.07. 16:17:56
Fröhlich 2009.01.07. 16:19:52
birka8 2009.01.07. 16:24:20
Valaki Valahonnan 2009.01.07. 16:25:10
"Szerintem azért sem fog tul sokáig tartani, mert a két csapzárogató emiatti bevételkiesése nekik is érzékeny veszteség lehet!"
Ezt majd nyáron -valamilyen későbbi áron- vissza fogjuk tárolni. Nem hiszem, hogy az oroszokat nagyon megviselné ez a néhány hónapos átütemezés.
Egyébként a lakossági fogyasztást is lehet korlátozni a gáz árának emelésével. Ezzel motiválhatják az alternatív fűtési lehetőségek (olaj, fa, szén) ismételt elterjedését (kémény építés, kandalló vásárlás, cserépkályha visszaépítése...) ott, ahol erre van lehetőség. Sok helyen még áll a régi kályha, csak hát kényelmesebb feltekerni a termosztátot, mint fát hasogatni.
antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2009.01.07. 16:27:26
bazsi86 2009.01.07. 16:31:03
most vettem 1 hónapja egy kis lakást...
december közepén amikor kb 0 fok körül volt az idő napi 2 -2,5 m3 gázt használtam el....
most a minuszokban napi 6 de akár 7 m3 is elmegy.
REDFRED:
ne feledd hogy az oroszoknak is kellemetlen az ukrán fél...
és már erősen tervezik pénzelik a saját vezetéküket ami kikerüli ukrajnát és érinti MO-t is.
tehát pár év és nem lesznek ukrán gázviták :)
de könnyen lehet majd bolgár meg szerb helyette :)
birka8 2009.01.07. 16:31:55
Épp erről írtam az elöbb. Mi is éhesek leszünk, mert az élelmiszer előállításához energia kell ami pedig a földgáz. Szóval sajnos az energia az első láncszem!
anonim222 [semleges néző] (törölt) 2009.01.07. 16:32:03
movhu 2009.01.07. 16:35:17
Valaki Valahonnan 2009.01.07. 16:35:41
"...de míg reggel a kazánom általában 20-30 perc alatt fűti fel a lakást 19-ről 22 fokra, addig ma ez majdnem másfél órát vett igénybe..."
Ez nekem is feltűnt, korábra is programoztam egy órával a felfűtés kezdetét. Viszont én a külső hőmérsékletre fogtam a jelenséget.
Elvileg egyébként mérik a gáz fűtőértékét az E-ON-nál... Naív legyek?
tevez 2009.01.07. 16:35:56
top_rongy 2009.01.07. 16:37:31
mikulo 2009.01.07. 16:38:20
bazsi86 2009.01.07. 16:38:21
vernarancs 2009.01.07. 16:38:31
on the other hand 2009.01.07. 16:38:38
Lehet, hogy az átlag valamivel kisebb lesz, vagy esetleg zimankó esetén valamivel nagyobb. szerintem a 70 millióból kiindulni nem elvadult ostoba becslés, de legfőképp biztosan nem az a szintű eltérés a realitásoktól, amit parasztvakításnak lehet nevezni.
bazsi86 2009.01.07. 16:41:03
de a tegnapi 64 millió????? hány fok volt tegnap?
Valaki Valahonnan 2009.01.07. 16:41:05
szbszig 2009.01.07. 16:41:27
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.01.07. 16:42:17
bazsi86 2009.01.07. 16:42:20
és javítom a 64-milliót mára becsülték -8 -10 fok körül
demizson bobby 2009.01.07. 16:43:18
Meg megnézném azt is,hogy emiatt hány ember lenne elbocsátva és mekkora adóbevételtől esik el az ország.
Középtávon is káros a jelenlegi korlátozásokat fentartani, vagyis így vagy úgy nincs olyan,hogy ne buknánk,ha elhúzódik ez a vita.
na_most_akkor 2009.01.07. 16:43:59
na_most_akkor 2009.01.07. 16:44:42
hehe
tevez 2009.01.07. 16:45:03
on the other hand 2009.01.07. 16:45:41
de fordítsuk meg: te mennyit tartanál reálisnak átlagosan, normál, egyáltalán nem korlátozott fogyasztás mellett január-februárban?
Valaki Valahonnan 2009.01.07. 16:47:19
diktatorikus kleptokrácia 2009.01.07. 16:50:05
is 2009.01.07. 16:51:29
egyébként idén La Nina van, 5-10 fokkal van hidegebb, mint az előző évek átlaga.
én még legalább egy hetet adok neki, és közben mondom, hogy volt szerencsém 2001-ben decemberben, hóban, Csíkszeredán dolgozni, hivatalban, ahol napi 1,5 óra hivatalos fűtés volt, és 10-12 fokban próbáltam gépelni. egyrészt lehet, másrészt szívás.
Alikam 2009.01.07. 16:52:59
Ja, a mi tartalék készleteinkből adjunk, mikor egyelőre csak homályos feltételezés, hogy a nagy nemzetközi nyomás miatt megoldódik a probléma?
Én nem adnék, nem azért mert ki akarok basznia szerbekkel, hanem mert ha választani lehet, akkor inkább ők "fagyjanak meg, mint mi".
Amúgy meg nem is értem ezt a gázhelyzetet.
Nincs olyan, hogy felállítunk egy nemzetközi hadsereget és szétbasszuk egész Ukrajnát?
Mi az, hogy csak úgy elzárják a gázt?
Az orszok is elmehetnek amúgy a picsába.
Valaki Valahonnan 2009.01.07. 16:55:18
"és 10-12 fokban próbáltam gépelni"
Azért ilyenkor már nem 12 ujjal gépel az ember, legjobb esetben is csak eggyel ;-)
Nem ugyanaz a hatékonyság.
Valaki Valahonnan 2009.01.07. 16:56:40
"Nincs olyan, hogy felállítunk egy nemzetközi hadsereget és szétbasszuk egész Ukrajnát?"
Várjál má'! Épp most akarjuk őket bevenni a NÁTÓba.
86c 2009.01.07. 16:57:48
kino 2009.01.07. 17:00:37
Alikam 2009.01.07. 17:00:44
Pont az ilyen ukrán sült parasztok kellenek az Unióba.
Persze, lehet, hogy politikailag jobban járnánk, de hát milyen egy őrűltek ezek.
Ez a világ már tényleg annyira beteg, hogy atomot kéne neki adni.
Ecsedy Áron 2009.01.07. 17:03:02
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 17:04:11
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 17:07:58
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 17:10:53
Egyébként ez se igaz, csak kifogás. Neki kell szépen állni, aztán építeni.
Szeretem a tejet 2009.01.07. 17:17:42
nem szokásom hozzászólni, de most mázlitok van, kivételt teszek :)
Obamát megválasztották, aki ha mikrofont lát, azonnal elkezdi mantrázni, hogy majd Ő milyen jól átállítja az usa gazdaságát zöldre. Nálunk napok óta folyik az aktuális gázkrízis. És évek óta benyögik, hogy iszonyat milyen nagyon függünk az oroszoktól a gáz miatt.
És nálunk még ilyenkor is csak az folyik a csapból, hogy májusban lesz-e elég gáz fűteni, miközben kb 5 nap alatt úgyis eldől az ukrán-orosz vita. Ahelyett, hogy eszébe jutna valakinek, hogy talán ez egy kiváló apropó lenne arra, hogy elkezdjük legalább előkészíteni az átállást. Alattunk pár méterre itt egy csomó meleg víz, csak le kéne fúrni. -20 fokban is működik a napelem/napkollektor, ha szépen süt a nap. Stb.
A függőségünk is csökkene, olcsóbban jönnénk ki, meg erősödne az öngondoskodás ideája, stb. Ja, csak ezekhez szemléletmód-váltás kéne. Azt meg magyar ember nem.
Ps: arról is kéne már egy felmérés, hogy a 40 évig nevetségesen olcsó gázon szocializálódott magyarok vajon hány fokra fűtik fel a lakásukat? 20 fokra 2 millió, 21-re 1 millió, stb, 25-re másfél? Vagy ki mennyire? Van egy sejtésem, hogy az átlag nem annyi, amennyi itt nálam: 19 fok (+pulóver, termnészetesen). 20 fok fölött minden +1 fok = +6% energia -> +5 fok = +30% gázfogyasztás.
Travis_bykle 2009.01.07. 17:21:24
ugyanmár... 2009.01.07. 17:24:23
tóthrét 2009.01.07. 17:25:33
vfk.hu/?oldal=fooldal&id=hirek&art_id=43
magyari 2009.01.07. 17:27:01
pefki 2009.01.07. 17:29:43
Gran Turismo 2009.01.07. 17:30:16
Egyszerűen ki kellene állni az emberek elé és megmondani, hogy mi a teendő a lakosság körében! Nem hülye a magyar nép, de csak szóból ért az istenadta!
magyari 2009.01.07. 17:37:36
Makata 2009.01.07. 17:38:07
lehetetlen,mert pánik törne ki. Ezért minél előbb komoly és szigorú intézkedést kell hozni,de ettől a kormánytól illyent nem várhatunk!
Majd a krach szenvedői mi leszünk,mint mindig. Ne így legyen!
M.László
wiener 2009.01.07. 17:40:50
Árpi a 4-ből 2009.01.07. 17:41:53
Laszlo2 2009.01.07. 17:44:21
Itt adodik a kerdes, hogy vajon az aramtermelesnek hany szazalekat adjak gaz uzemu eromuvek? (es Paks ?%)
Árpi a 4-ből 2009.01.07. 17:47:31
Arról nem beszélve, hogy rengeteg olyan szélcsatorna van Mo.-on, ahol a szélerőművek gazdaságosan termeljenek! De ezt tapasztalatból tudom, hogy sok ellenérdekelt van ebben is....
Árpi a 4-ből 2009.01.07. 17:49:59
nati1 (törölt) 2009.01.07. 17:50:11
Nagyon jó !Egyetértek!
Rengeteg hőforrások, földalatti melegvízek vannak /a világon sehol nincs ennyi/,miért nem tudjuk hasznosítani??
Gázt is találtak.Miért kellett eladni??
Amink van,nem tudjuk kellően kihasználni.Akkor meg megérdemeljük, hogy mástól függjünk!!!
dr. orter 2009.01.07. 17:50:44
Árpi a 4-ből 2009.01.07. 17:50:55
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 17:51:32
Persze, probléma esetén több villamosenergia kéne. :)
Winston Smith 2009.01.07. 17:54:28
A gond az, hogy ha a nagy magyar gyárak 2 hónapig állnak, akkor mi a pék lesz a GDP-vel???
Meg addigra fél Szerbia és Bulgária megfagy.
Ez a ruszkiknak sem érdeke.
Winston Smith 2009.01.07. 17:59:53
Hálistennek a szénhidrogén-tüzelésű erőművek nagy része megy olajjal is (már most is azzal megy). De azt nem tudom, hogy az olajtartalék meddig tart ki.
Warek 2009.01.07. 18:00:55
A másik meglátásom hogy ha az ipari fogyasztók után az iskolákban és a közintézményekben is megszűnik a gáz szolgáltatás akkor az emberek otthon maradnak és ez maga után vonja a lakossági fogyasztás jelentős növekedését.
Tanito 2009.01.07. 18:07:57
A masik, amit nem feszeget senki: a 3 milliard kobmeteres tarolo nem is a magyaroke, hanem megvette mar az E.ON a gazuzletaggal egyutt. Errol mi a velemenyetek? Lehet, hogy nem is mi rendelkezunk a tarolt gaz felett.
érdeklődő 2009.01.07. 18:22:52
smith2008 2009.01.07. 18:23:02
Azonban szerintem nem reális azt feltételezni, hogy ez a vita egy héten belül nem oldódik meg. Ha beengedik a megfigyelőket, akkor az ukránokat le lehet majd kapcsolni úgy, hogy a többiek kapjanak gázt, és az az oroszoknak már elég lesz.
Én ezért az ipari fogyasztóük korlátozását felesleges pánikreakciónak látom, mivel a helyzetet érdemben nem befolyásolja, viszont az adott cégeknek óriási károkat tud okozni.
Én a környező országoknak is adnék gázt, persze kétszeres áron. Szlovákiában például javíthatnánk egy kicsit ezzel a PR-ünket.
kakaobaba 2009.01.07. 18:35:50
Arra lennék kiváncsi, hogy állami szinten miért az Eon-t kell támogatni, miért, nem a környezetet. mert jól hangzik amegújúló energia, csak drága beruházások után hosszú megtérülési idővel.
nekem nincs pénzem befektetni 10 MFt 15 évre( hőszivattyú), vagy 1,5 Mft napkollektor. az alternatívákrol ennyít.
EZ az egész, csak szinház szerintem, az Oroszok, ukránok több pénzt akarnak, és most lehet zsarolni Európát. Szerintem öszejátszanak, ezek ketten.
érdeklődő 2009.01.07. 18:36:01
Rob67 2009.01.07. 18:41:21
Az oroszok minden évben meg akarják mutatni, hogy ők irányítanak.
Én bevállalnám hogy kabátban alszom, ha egész európa ezt csinálná, atombomba nélkül küldhetnénk a halálba tízmillió oroszt.
Oda valók.
érdeklődő 2009.01.07. 18:44:33
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.07. 19:04:15
Csúfy 2009.01.07. 19:07:12
Lova 2009.01.07. 19:38:20
Ha mindenki otthon marad, az akkor növelné a fogyasztást, ha mindenki letekerné a termosztátot amikor elmegy otthonról. Hát ez meg egyáltalán nem így van.
Eszerint a hír szerint kb 10%-kal KEVESEBB gáz fogy amikor mindenki otthon marad (gondolom mert nem kell a középületeket, irodákat fűteni).
Lehet, hogy a "Nagy Katasztrófaelhárítási Tervben" van egy ilyen - mindenki maradjon otthon! - fejezet is.
Szeretem a tejet 2009.01.07. 19:45:52
10 misiért hőszivattyú? téged nagyon át akart valaki verni. ennek töredékéből kijön. de pl. ha - az amúgy is elavult, méregdrága - távfűtési rendszert állítaná át az állam a közös pénzből geotermikusra, akkor valszeg a hazai gázkitermelés már jobban fedezné a megmaradt egyéi fűtési rendszerek gázigényeit, erősen csökkenne az orosz függőség, és akkor a tartalékok is nem hónapokra, hanem évekre lennének elegendőek.
Ha a saját kéglidben is szeretnél zöld fűtést, ami olcsóbb is, akkor banki hitelből fedezd az átállást, a havi törlesztést pedig kitermeli a fűtésköltség csökkenése. megy minden csak okosan kell csinálni. felértékelődik a házad is, és főleg nem fagysz meg ha kitör az ukrán-orosz háború.
sfi 2009.01.07. 19:47:37
"ja éves 68 milliárd dollár bevétel mellett biztos észhez térnek pár százmillió dollártól"
Mely bevételnek java része viszont épp most esik ki. GYK: tél van.
nemkretén 2009.01.07. 19:56:19
Befútöttem 24 fokra, most meg megyek szaunázni.
Aki meg akarja az számolgasson.
Mindíg minden megoldódik, minek idegeskedni...:-))
Jomunkasember 2009.01.07. 19:58:17
Így az Ukránokat is megleckéztetik, kicsit a keresletet is ösztönzik, az árat is feltornázhatják, a bizalom meg eddig sem számított nekik, hiszen azt rég eljátszották (már jó ideje nem azért üzletel velük senki, mert korrektebbek a konkurenciánál).
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 20:11:54
A többivel egyetértek.
Najó még talán azzal nem, hogy hova teszik a kitermelt gázt? A hajukra kenik?
á.m 2009.01.07. 20:12:56
viszonylag kevesen gépelnek 12 ujjal.
Szeretem a tejet 2009.01.07. 20:17:12
Dehogynem.
Nem olvastok legalább indexet? A világgazdasági válság nagyon meglegyintette őket, sokkal jobban, mint pl. minket (eddig). És amúgy sem arról híresek, hogy már nem tudják hová tenni a sok pénzüket.
Már nem tudom hány milliárd dolcsit költöttek a rubel védelmére, de az így is leértékelődött egy csomót. És az orosz gazdaság továbbra is a kőolajra éppül, annak az ára pedig hónapok óta zuhanórepülésben. Kell nekik minden fillér.
Nem az oroszok vannak itt nyerő helyzetben, hanem az ukránok, akik hideg fejjel szépen felhalmoztak egy csomó gáztartalékot.
mother.nature 2009.01.07. 20:19:16
Elotte viszont el kellene oda jutni, hogy vegre ugyanolyan erovel uldozzek a zold (terror)szervezeteket, mint az al kaidat. Vilagszerte.
Jomunkasember 2009.01.07. 20:26:45
Ahol nincs tartalék ott meg ugye kénytelenek villannyal fűteni. És annak jó része is az orosz erőművekből jön. Legalább nem kell éjszakánként leterhelni a blokkokat.
A kitermelés költsége pedig annál alacsonyabb, minél egyenletesebb a fogyasztás. Így majd nyáron is azonos tempóban megy a munka (mikor mi nyomjuk vissza a földbe a gázt), és még olcsóbb is lesz nekik.
És ez ellen tartalékolással sem sokat lehet tenni. Szerintem atomerőművet kellene építenünk nem gáztárolót gázerőművel.
Jomunkasember 2009.01.07. 20:35:34
De ennek csökkenése még nem jelent gazdasági hanyatlást. Egyszerűen csak annyi történik, hogy nem a termelés felét osztja szét az állam a saját ideológiája szerint, mint pl. nálunk; hanem csak a negyedét, mint pl. japánban, vagy amerikában. Ami ugye nem biztos, hogy rossz.
És az állam erejének csökkenésével erősödnek az ipari vállalatok vezetői, akik most szakérőként ellátják tanáccsal az orosz vezetést :)
Jomunkasember 2009.01.07. 20:36:44
A hőszivattyús módszer a jelen körülmények között soha nem hozza vissza az árát. Persze látványosak a reklámokban a számolgatások, hogy x év alatt megtérül, csak mindenhol elfelejtik átszámítani a befektetés költségének elmaradt hasznát.
Én pl. arra jöttem rá, hogy ha beteszem a rendszer kiépítéséhez szükséges a pénzt a bankba, még akkor is többet hoz évente, mint az egész gázszámlám.
Marci464 2009.01.07. 20:42:29
Szeretem a tejet 2009.01.07. 21:16:57
Címe:
Az összeomlás szélén a rubel
Idézet:
"Moszkva több mint 150 milliárd dollárt költött eddig az orosz pénz védelmére, úgy tűnik, hiába. Az olcsó olaj és a befektetők által kivont 200 milliárd dollárnyi tőke megrogyaszthatja az orosz gazdaságot."
És ez még dec. közepén volt. A válság java még csak most jön.
Szeretem a tejet 2009.01.07. 21:26:12
"Én pl. arra jöttem rá, hogy ha beteszem a rendszer kiépítéséhez szükséges a pénzt a bankba, még akkor is többet hoz évente, mint az egész gázszámlám"
vagy a gázszámlád pici, vagy a rendszerre költenél fölöslegesen sokat, vagy csak rosszul számolsz :)
1 milla pl. évi 13%-ra az ugyebár 130e ft haszon. Mínusz nyereségadó (20%), mínusz infláció (5%) Marad tehát kb a fele... no meg persze a kiszámíthatalan forintárfolyam.
DeMarco 2009.01.07. 21:36:48
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 21:39:03
DeMarco 2009.01.07. 21:39:59
mikike 2009.01.07. 21:43:26
Jomunkasember 2009.01.07. 21:52:57
Én is nagyon leegyszerűsítettem a dolgot. Nyilván okoz károkat a dolog, de az oroszok nagy „sakkmesterek”, bátran beáldoznak egy-két parasztot (a valóságban néha sajnos milliókat), ha később esetleg szerezhetnek egy tiszt előnyt. Itt is ilyesmi lehet.
Persze Európa nyugati részén is van tapasztalat az orosz játékstílusról, így lehet, hogy később ráfaragnak, de most úgy néz ki, hogy az Ukránoktól kisajtolható pénz várhatólag fedezni fogja a veszteségeket.
bp123456 2009.01.07. 22:00:38
Bar lehet, szar a rendszer, s ahhoz, hogy a leghidegebb reszen legyen 20 fok, masutt 30 fole kell futeni, nem tudom. De felteszem, ez nem egyedi eset.
Na jo, megyek, lejjebb veszem en is 21-rol 20-ra a termosztatot...
Igaz, ha uldogel az ember, akkor a pulcsi mar a 21 fokban is kell. De legfeljebb kettot veszek fel :-)
ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2009.01.07. 22:00:50
Nyugtassatok meg, hogy a gázválságot nem sínyli meg a melegházam, amelyben csodás fikuszok és csomornikák virítanak!
Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának negyedéves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon
Rob67 2009.01.07. 22:02:48
Szerintem az amerikaiak megbillentették az első dominót.
Bedöntöttek náhány nagy céget, követte mindenhol a többi.
Mindenki bubkik sokat, a kisenberek meg szívnak.
De...
Az arabok, az oroszok ezt nagyon elcsípték.
Az olajár a béka segge alatt, a kassza kiürült.
Gondolom a térdre kényszerítésük megért egy ilyen iciri-piciri többszázmilliádos válságot.
El is tűnt kasszájukból néhány száz milliárd...
Most meg megpróbálna Európán meg az olaj áronegy kicsit viszahozni.
Európán
Bullett 2009.01.07. 22:03:22
Cold 2009.01.07. 22:10:34
Csak egy dologra kell vigyázni! Gyorsan menni kell vágni, mert különben nem is fogod, mert ugye csak az a tied ami de facto is a tied.
DeMarco 2009.01.07. 22:16:17
Jomunkasember 2009.01.07. 22:19:28
Jó lesz ez. Akkoriban mikor nálam felvetődött 200-250 eFt körül szoktam fizetni, és 2,4 MFt volt az az ajánlat ami passzolt volna a ház adottságaihoz. Így jött ki, hogy a kamatok fedezték volna a költségeket.
Ehhez azért hozzá tartozik, hogy akkor nagy felújításon esett át a ház és szinte minden többe került mint az ajánlatokban szerepelt. Nem átverés miatt, hanem a kivitelezés során nőtt a műszaki tartalom („betesszük ezt, de inkább ezt javasolnánk” stb.), valamint akkoriban nem volt célszerű a bankbetét. Az egyszerűbb befeketedések is simán hozták az akkori kamatok dupláját.
Az infláció meg gyakorlatilag megegyezett a rendszer amortizációs költségével és a hőszivattyú üzemeltetése és karbantartása is pénzbe kerül, ami egyértelműen azt mutatta, hogy ez gazdaságilag veszteséges beruházás lenne.
Ez persze több éves adatokra épül, de valószínűleg most is megállná a helyét. Van még egy korábbi példám. A ház szigetelés, ami szintén hasonló eredményt hozott. Azt egy hő térkép döntötte el. A „hatalmas” megtakarítható hőmennyiség régi rossz panelházaknál nyílászáró cserével biztos kijön, de egy falazóblokkból épült 20 éves háznál már többször kisebb a megtakarítás.
Persze ettől függetlenül én is szeretem a technikai „játékokat”. Mert pl. egy új ablak ugyan nem takarít meg annyit amennyibe került, de szebb, és örömmel tölti el az embert, hogy a most elérhető legkorszerűbb dolgok veszik körül.
Szeretem a tejet 2009.01.07. 22:24:13
Beszélgettem hosszan egy Svédországba emigrált magyarral, aki 3 éve Magyarországon is bérel egy házat, mert újabban megint itt él főleg (vállalkozó). A svéd fűtésszámlája harmada(!!!) az itteninek, pedig ott ugyebár sokkal hidegebb van.
Ott teljesen természetes része már a ház tervezésénél a maximális aktív- és passzív hőszigetelés, a fűtési rendszereik is sokkal hatékonyabbak (pellets- és egyéb kazánok pl.). Lenne mit tanulnunk.
Gázfogyasztó 2009.01.07. 22:24:58
lószúnyog 2009.01.07. 22:33:56
Először a fahulladékot tüzeljük el, utána a parkettát, bútorokat, könyveket (eleinte szennylapokat, végül már a Bibliával gyújtunk tüzet) kóbor macskákat, kutyákat.. És miért? A buzi ukránok miatt, meg a genya oroszok miatt.
Azért nem igazán értem, hogy mi ennek a gáz elzárásnak az értelme/célja, és valszeg nem is fogjuk megtudni.
Ukránok akármennyire is loptak (ha loptak) most azok is fáznak akik nem loptak!
Amerika miért nem pofázik? Ilyenkor hol van a fene nagy igazságérzetük???Haaaaa?
Szeretem a tejet 2009.01.07. 22:33:58
Úgy általában kicsit olyan érzésem van, mint mondjuk 6-8 éve a digitális/analóg fényképezőgépeknél. Mindeni azt számolta megéri-e, ár, minőség, stb. Akkor a mérleg még nagyjából egyensúlyban volt. Aztán elbillent a digit felé a technika fejlődésével és az árak csökkenésével, a múltba taszítva a régi technikát.
A geotermikus energia is valszeg fejlődni fog, olcsóbb is lesz, kiforrottabb, stb. Szerintem ahogy egyre környezet- és energiatudatosabb lesz kis hazánk népe (meg spórolósabb), annál jobban fel fog értékelődni a geotermikus energia (is). Max 10 év, és durván értékcsökkentő szempont lesz egy eladó ingatlannál, ha hagyományos fűtési rendszere van. Elavultnak és drágának fog tűnni.
De tény, hogy ma még nem éri meg automatikusan mindenhol.
DeMarco 2009.01.07. 22:39:45
reaxol (törölt) 2009.01.07. 22:43:21
Szeretem a tejet 2009.01.07. 22:44:56
Én is gázt használok, csak a vak nem látja hogy össze-vissza hígítják a szemetek a gázt. Magyarul: meglopnak minket.
Nem hiszem el, hogy nincs egy olyan készülék, vagy valamilyen eljárás, amivel ne lehetne ezt pontosan lemérni. A fogyasztóvédőknek ezt folyamatosan kéne mérnie minden városban. Szerintem itt többet lopnak el mint az autópályáknál, de ha mérnénk, akkor lehetne balhézni.
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 22:46:04
higgins1 2009.01.07. 22:47:48
Aspergillus 2009.01.07. 22:57:39
Milyen dolog az,hogy a gáztátrolók többsége az E-on kezében van....illetve a magyar gáz sem magyar gáz...el van adva....lassan az udvaron levő fákat is privatizálják?-megérdemeljük ezt,mert hagytuk,hogy ezt tegyék velünk.
Lehet okolni Ukrajnát,Oroszországot....de ha nem lennénk kiszolgáltatva,akkor ez meg sem történt volna velünk.
A bűnösök ott ülnek a Parlamentben,és gondolom nem 10 fokban.....
Cold 2009.01.07. 23:08:42
DeMarco 2009.01.07. 23:09:28
DMX 2009.01.07. 23:20:44
mivel a nyomásfokozó szivattyúk azzal nyomják tovább.
láttam ilyen szivattyú állomásokat belülről, nyáron mikor pihennek :)
döbbenetesek!
az EU részéről annyit tennék, hogy visszahívnám az összes nagykövetet "moszkvából és kijevből"
kitiltanám az orosz és ukrán kamcsikat az EU-ból és akkor a büdös kurva anyjukba mehetnének a gázukkal mert nem tudnának mit zabálni... ;)
lezárnám a teljes keleti határát az Eu-nak nem meghívnám őket Brüsszelbe tárgyalni f@szt nekik azt!
Barbárok, oda valók sztyeppére!
avirex801 2009.01.07. 23:48:31
Outside 2009.01.08. 00:07:57
Igen a tározók egy része régi kimerült gázmezők. Itt van a bibi, hogy ezek a tározók nagyok, sok gáz fér benne el, de kinyerni azért nem annyira egyszerű. Egy darabig jön magától, lehet utána szivattyúzgatni, és a végén levegővel kihajtani az utolsó cseppeket. Nahh és itt ám a gond, hogy tározók az van szép nagy, csak ott van a sorok között nincs még teljesen kész, amivel kihuncutkodjuk belőle azt nyavalyás gázt. Ugyebár ami nagyon sok az a stratégiai tározó csak ugye feltűnt mindenkinek milyen keveset tudnak kivenni /nap egy részt azért mert nem lehet, másrészt mert nincs még kész teljesen. Nem az egész mennyiséggel lesz a baj hanem a napi maximálisan kivehető mennyiséggel. Kb 7-8 nap után fog majd a nyomás nagyobb gondot okozni. Ja és a kifejtés sem olcsó dolog azt majd az oroszok vagy az ukránok fizetik meg? Gondolom majd mi, mit mindig. Még isteni szerencse 1 vagy 2 éve mondta az EU hogy csináljuk tározókat mert gond lehet, no ezt az egy dolgot sikerül megfontolni és kész is lett…. A többi országnak nem sikerült ezt ennyire, ja de még az Osztrákoknak sikerül, de neki több saját termelés is van. Többiek meg fáznak sajnos. Még azt nem értem miért nem sikerül nekünk is csatlakozni a (tengeren) hajón szállított cseppfolyós gázhoz? Miért kell várni vele 20XX ig? ami jobban kész van mit a többi alternatív útvonal… Jó persze úgy még drágább a gáz, de legalább lenne alternatíva. Amúgy meg aki nagy hő központtól kapja a meleg vizet, ne féljen ott az összes tud masszív kőolajjal is menni, direkt úgy lett tervezve ott minden ami gáz és cseppfolyós és éghető az elég, hogy milyen áron egy jó kérdés. Szóval még mindig a kivehető mennyiséget érzem gyengepontnak, senki nem érzi/tudja mivel soha nem volt rá szükség. Szerintem a vasárnap körül borítékolni lehet, hogy szép lassan helyre áll minden, kell a műdráma, hogy érezzék milyen marha fontosak is ők. Ja és egy jó éles teszt volt, vajon működik e az összes tározó vagy nem, eddig jó a teszt.
jobbbalmind1 2009.01.08. 00:21:11
azt hiszem itt mar minden leirasra kerult ami kell. talan egy kivetellel. miert nem adunk gazt a szerbeknek? azt hiszem europa (es az egesz vilag) igen hasonlo egy kis faluhoz. ami a szomszeddal tortenik hatassal lesz rad. vagy igy, vagy ugy. a szerbek pedig, akar szeretjuk oket akar nem, a szomszedaink. ha jol ertem a hireket ezek a szomszedok, eppen megfagyni keszulnek. egyelore mi meg a szerencsesebb oldalon allunk. van meg tartalek. ha ebbol napi 2millot atadnak, 30 nap alatt jonne ossze a napi fogyasztas 60 millio kobmetere. nem kell hozza nagy bolcsesseg, hogy lassuk, ha nekunk pont az a 60 millio fog hianyozni akkor mar vege. a dolog vagy megoldodik par nap mulva es akkor erkolcsi gyozteskent kerulhetunk ki, vagy ha nem akkor az ukranok es/vagy oroszok ugyis atomot kapnak a szemuk koze ("koltoi" tulzas!!).
es vegul minden egyebe megfontolason tul, adnunk kell, mert azt hiszem ha reggel felkelunk a futott lakasban, ez az egyeduli modja, h a tukorbe tudjunk nezni.......
rexter 2009.01.08. 00:52:37
DeMarco 2009.01.08. 00:55:19
mikike 2009.01.08. 00:56:32
Tim28 2009.01.08. 01:37:24
"miután az oroszok megszüntették az ukrán gázexportot, az ukránok egyszerűen ellopták a nemzetközi tranzitból a szükségleteiket kielégítő mennyiséget. Amit csinálnak, az köztörvényes bűncselekmény (lopás, zsarolás), ráadásul visszaesők is. Kérdem én, hogy először miért nem a probléma rövidtávú megoldására koncentrálunk? Az EU-nak egységesen, határozottan és érdemben kellene fellépnie, ráadásul azonnal. Javaslatok: -- az összes ukrán határ lezárása, -- az európai utakon jelenleg közlekedő összes ukrán kamion és teherautó lefoglalása rakományostól, -- a légiközlekedés leállítása, -- az IMF-mentőcsomag befagyasztása, -- a NATO-csatlakozás bojkottja, -- a foci-EB rendezési jogának elvétele stb."
Tom$ 2009.01.08. 01:46:30
Szeretem a tejet 2009.01.08. 02:39:28
Azért ha belegondoltok milyen lehet otthon fűtés nélkül, -10 fokban... szörnyű.
A gázvita úgyis megoldódik holnap, max holnapután, kizárt, hogy az eu hagyja, hogy megfagyjanak a népei, óriási a politikai nyomás. Valszeg nem is lehetne ténylegesen átadni a gázt, már csak a gesztusra van idő.
Ez nagyon sokat segítene a szomszédainkkal való jó viszonyban is. Ritka, sőt egyedi lehetőség kilépni a szokásos balkáni verkliből, óriási alkalom! Unott piti viták helyett egy igaz tartalmas gesztus. A most fázó ezrek/százezrek gondolnának ránk jó szívvel. Mutassunk példát európaiságból.
pancel 2009.01.08. 03:16:00
Amikor mindenki köttette be a gázt, hogy ezzel fűtsön/vízet melegítsen/tűzhelyet működtessen, akkor leültem számolni, és inkább ugyanezen az áron lett 3x25 Amperes áram, villanybojler, fatüzelésű kazán meg kerámialapos tűzhely, aztán a gáz el lett felejtve.
Akkor stabilan lehülyéztek, mert a gázzal nem kell vacakolni, meg minden évben ismét lehülyéztek, mert két héten keresztül fát döntök/rönkölök/kuglizok/hasogatok meló után.
Most az okos ismerőseim fagyoskodnak, két napig főzik a tiszta gázzal a vasárnapi ebédet, meg fizetnek havi majd százezres tételeket, én meg ülök a 25 fokban és -bár ronda dolog - kicsit kárörvendve lehülyézem őket. :)
Ráadásul amit megspóroltam, abból tavasszal lesz szép új geotermikus fűtésem, 2.1 millióból készre vágják.
Részemről ennyit a gázról.
kroma 2009.01.08. 04:47:10
Kösz jól vagyok! Ne tessék aggódni! · http://tudtad.blog.hu 2009.01.08. 07:06:06
sonance · http://www.sonance.hu 2009.01.08. 07:17:04
0xFFFF 2009.01.08. 07:32:46
0xFFFF 2009.01.08. 07:42:25
Fighter 2009.01.08. 08:28:24
anonim222 [semleges néző] (törölt) 2009.01.08. 08:50:34
kroma 2009.01.08. 08:59:20
huzooka 2009.01.08. 09:15:50
honnan veszed ezt a szeles dolgot?
Mo-nak még normális széltérképe sincsen...
Paks: 40 százalékát adja a HAZAI TERMELÉSNEK, a fogyasztásunknak csak 25.
Mego szvsz.: durva hőszigetelés eszeveszetten hazai gyárak termékeivel paleleket, társasházakat, mindent:) (munkahely), erdősítés és erdőgazdaság még durvábban (tartós munkahely), faelgázosítás/pellettüzelés (előkészítésük/gyártásuk szintén tartós munkahely).
Az oroszok meg bé'kaphatják!
huzooka 2009.01.08. 09:28:58
Nálunk régebben (konvektoros időkben) csupán kétévente voltak leszerelve és kipucolva az égésterek, eszméletlen mennyiségű por és korom jön ki belőlük. Gázszerelő tisztességesen megcsinálja, 4 konvektort (fél nap meló) 20+fa, gázszivárgás, szén[di/mon]oxid méréssel, mindennel.
Amikor jön a (nyári) meleg, lelassul a gázáramlás a vezetékekben. A por szépen le tud rakódni. Aztán mikor ősszel beindítja az ember a készülékét, csak úgy villognak az égő porszemcsék az égőfej felett...
A gáz után meg égéshő alapján fizetünk, én ezért is vagyok nagyon kíváncsi a januári számlákra:)
svejk_a_derék_katona 2009.01.08. 09:45:07
Ő 12 ujjal gépel.
bng · http://emberitisztesseg.blog.hu/ 2009.01.08. 15:15:41
Secnir 2009.01.08. 21:01:46
ott a pont. erre gondoltam én is.
ha most kisegítjük őket (már későn írom, mert adtunk 2millió köbmétert), akkor a szerbek azok nem felejtenek. éveken keresztül, bárhová megyünk, jönnek utánunk, mint a kiskutya, és bólogatnak, hogy a magyarok igen, ha mi azt mondjuk nem, azok ingatják a fejüket, hogy neeeem, neeem.
hogy mondják? bajban ismerszik meg a barát?
a következő huszárvágás számomra az lenne, ha szlovákiának is adnánk el gázt :)
akkor dagadna a májam, és évtizedekig lehetne a szlovákok orra alá dörgölni: haver, megfagytál volna, ha nem segítek!
(és ez minden évben előfordulhat)
ingyenebéd · http://ingyenebed.blog.hu/ 2009.03.11. 17:16:03