A budapesti dugódíjból a szocialisták által remélt 50 milliárd forintnyi éves bevétel több ok miatt is megalapozatlan, de elég, ha csak kettőre gondolunk: sem az nincs rögzítve, hogy mely területekre (Nagykörúttól, vagy a Hungária körúttól befelé eső területekre) vonatkozna a díjszabás, sem az, hogy mennyi lenne a tényleges díj. Ehhez képest kész tényként számol vele Horváth és így szerinte nem okozna komoly problémát, ha a BKV elesne az éves jegyárbevételtől (amely idei évre 51 milliárd forint, amelyet az állam kiegészít 17 milliárd forinttal a diák- és nyugdíjas bérletek árának támogatásaként).
Ha már a BKV pénzügyi helyzeténél tartunk, nem árt tudni, hogy 2009 végén 90 milliárd forintnyi adósságállománya volt (ebből 70 milliárd forintnyi bankhitel, 20 milliárdnyi szállítói tartozás), amelyből idén várhatóan 25 milliárdot törleszt a cég (újabb hitelekből). A közlekedési cég idén már segítségre szorult: a távozó kormány és a főváros gyorsan tető alá hozott még egy 23 milliárd forintos idei többlettámogatási keretet (készpénz+állami garancia), amelyért cserébe a Fővárosi Közgyűlés majd csak az inflációval megegyező mértékben emelheti évente a BKV jegyek árait. A tavaszi megállapodással a BKV pénzügyi helyzete valamelyest stabilizálódott, de a közel 100 milliárd forintos adósságállomány rendezéséről szó nincs.
Amennyiben a rövidesen megalakuló Orbán-kormány ezt, vagy ennek egy részét valóban át is vállalja (az állam adósságává válik BKV-adósságból), a Nemzetközi Valutaalap és az Európai Bizottság nyomása miatt akkor sem valószínű, hogy engedne bármilyen olyan konstrukciót életbe léptetni majd, ami a rossz finanszírozási struktúrák tovább élését és így az adósság újratermelését támogatná.
Már a fentiek miatt is elmondható, hogy a dugódíjból fedezendő ingyenes budapesti tömegközlekedés ígérete átgondolatlan és a politikai erőviszonyok miatt Horváthék által eleve nem végrehajtható. Nem ártana azonban még az alábbiakba is belegondolnia annak, aki ilyen nagyívű ígéretet nagy nyilvánosság előtt megfogalmaz:
- amennyiben sikerülne is egy jó koncepció mellett bevezetni a dugódíjat, ezzel az autósokat tömegesen a BKV igénybe vételére kényszeríteni, akkor a buszok-trolik-villamosok műszaki állapota és száma bírná-e a többletterhelést? Ha nem, honnan lenne előre többlet finanszírozása a BKV-nak a járatbővítésre? (Örökzöld: mikorra készül-e végre a 4-es metró?)
- hogyan bővítené a parkolókapacitást a külvárosokban (illetve a díjfizetési övezet határán) a főváros? Most a kevés P+R parkoló, illetve a tömegközlekedés minősége miatt az autósokat a magas belvárosi parkolási díjak sem riasztják el.
- mi lesz a belvárosi parkolási díjakkal a dugódíj kapcsán? (Duplán fizet, aki behajt a belvárosba?)
- a dugódíjat eddig jellemzően fejlett európai fővárosokban (pl. London, Stockholm) vezették be, így nincs irányadó tapasztalat a Budapesthez (közlekedésileg, gazdaságilag) hasonló fejlettségű fővárosokról.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
neutro 2010.05.03. 14:50:47
Ezek szerint minden budapesti, akinek lesz ez a kártyája és ingyen használhatja a BKV-t, cserébe dugódíjat fog fizetni, ha van járműve, és azt forgalmi akadályként használja a városban valahol parkolva? (mert ugye az valahol nonszensz, hogy ingyen parkol és ingyen utazik)
És az ilyen vidéki suttyó, mint én is, aki naponta ingázik Bp-re (mert még így is olcsóbb, mint egy BKV bérlet és a távolsági bérlet együtt véve), fizethet az összes tömegközlekedésért, vagy a "dugó"-ért?
Nem vagyok egy alkotmányjogász, de ez tartok tőle, hogy alkotmányos kérdéseket (pl. diszkrimináció - ugye, ha nem vagy pesti, akkor nem is vagy ember...) is felvet.
Dugódíjat pedig fizessük meg a pezsgőnél és a bornál!
Isten-Isten!
is 2010.05.03. 15:02:44
neutro 2010.05.03. 15:14:32
kispista 2010.05.03. 15:28:00
A hungárián belül lenne fizetős övezet, a budai alsó rakpart kivételével.
A tanulmány szerint a nagykörúton belüli dugódíj kevésbé érné el hatását.
georg 48 2010.05.03. 16:17:37
Nem tanultak az elmúlt nyolc évből.
Nem basztak rá eléggé?! Az egyik kurva nagyokat igérget, a másik elvtársaimoz, megáll az ember esze!
panteon 2010.05.03. 16:28:42
cliffbarnes 2010.05.03. 16:48:03
hát ez az, nem tudom az a 19% mire gondol...
Batávia 2010.05.03. 16:49:57
www.BiSzex.hu · http://bisex.hu 2010.05.03. 16:53:02
a katona fehérben 2010.05.03. 17:23:10
Valaki1 (törölt) 2010.05.03. 17:44:57
nemjópasi 2010.05.03. 17:59:37
epres négercsók 2010.05.03. 18:00:25
Fent élek X éve Budapesten, akkor miért esek én más elbírálás alá??
Vagy miért pont 4 éve kell állandó lakcímmel rendelkezni?
Vagy a vidéki diákoknak miért jár "Budapest polgára" kártya, a vidéki munkavállalónak (akinek adóforintjaiból tartják el a BKV-t), miért nem?
Hát ha egy ilyen javaslat nem alkotmányellenes, akkor megeszem a nemlétező kalapom.
epres négercsók 2010.05.03. 18:02:24
ninimimi 2010.05.03. 18:19:43
De ugyanígy a helyi telefon is ingyen volt, mert nem volt értelme a díjszámlálás okozta a mecerának. Volt telefonja annak, akinek volt elvtársi kapcsolata, telefonálni meg az tudott, aki talált fülkét, túlélte a sorát és még vonalat is kapott.
Micsoda távlatok Horváth elvtárs előtt!
freebiker 2010.05.03. 18:28:48
neutro 2010.05.04. 12:28:27
Szóval az ország 3/4-e (Fidesz-es, Jobbik-os, Munkáspárt-i, és egyéb nem szoclib-os) hányingerrel küszködve olvassa ezeket az igéreteket. Mindenkinek megvan a saját ideológiája, az enyémbe beletartozik az egyenlőség is. És eléggé nem összeegyeztethető vele az, hogy az országot egyes politikai erők csak a közel 2 millió budapestire korlátozzák!
4-es metró HA-HA! Hány megyeszékhelyen van legalább villamos, vagy troli? Na ugye! Vagy hány megyeszékhelyig vezet autópálya?
A "vidéki" Mari néni és Béla bácsi ugyanúgy fizeti a BKV adósságát (IS!!!), mint a pesti Szalainé... :-)
Félre a tréfával, lehet, hogy csak számomra, de úgy tűnik a budapesti városvezetéssel az elmúlt sok év alatt elszaladt a ménes...
Nekem aztán mindegy, hogy a Fidesz, vagy bárki más, de ezt valakiknek meg kell állítaniuk!
neutro 2010.05.04. 12:38:26
De egy ország fejlesztését nem GDP arányosan kell véghezvinni, mert abból lesznek a nyírségi falvak, ahol teljesen normális, ha megölnek egy tanárt a saját gyermekei szeme láttára.
Pedig azok a cigány kisebbségiek is munkára foghatóak lennének, csupán nincs munka a környéken. Lehet, hogy ott is metrót kellene építeni, és lenne munkájuk...
A 4-es metrónak sem volt rendes hatástanulmánya, úgyhogy akár ez alapján is el lehetne kezdeni építkezni a nyírségben. Habár tartok tőle, hogy mivel az nem Bp., a szoclibesek abból kevesebbet tudnának lenyúlni.
Valaki1-nek pedig üzenem, majd akkor tapsoljon így, ha OV beváltotta az igéretét és elszámoltatja ezeket a tolvajokat! Addig meg csendben szorítsunk a választási igéreteinek mielőbbi sikeres teljesítéséért, miközben folyamatosan kérjük számon azokat!!!