Néhány napja az egész ország azt találgatja, hogy mi is az az NDC rendszer, illetve mennyire nyomorítja meg a nyugdíjasokat. Sokféle válasz született már a blogoszférában erre - jobbak is, rosszabbak is. Most megpróbáljuk azt a módszert, hogy a politika által ügyesen megcsavart, és a néphülyítésre kiválóan alkalmas állításokon keresztül ismertetjük a dolgot, hátha segít kicsit jobban tisztába tenni a dolgokat.
1. állítás: Az NDC rendszer azért jó, mert mindenki saját magának takarékoskodik, éljen az öngondoskodás.
Válasz: Hamis.
Magyarázat: Ez a közkeletű butaság azért terjedt el (főiskolai tanároktól is volt szerencsém hallani), mert az NDC rendszer keretében egy virtuális számlán vezetik a befizetett járulékot, és ez azt az "illúziót" kelti, mintha a pénzem tényleg ott kamatozna, valami jó kis befektetésben termelné a hozamot. Valójában azonban az NDC ebből a szempontból pontosan ugyanolyan, mint a mostani rendszer: a mindenkori járulékfizető, dolgozó aktív tömegek befizetései egyből mennek a nyugdíjasoknak, az államkasszán csupán átfolyik a pénz. A különbség épp csak annyi, hogy közben az állam akkurátusan vezeti, hogy ki, mennyit fizetett be.
2. állítás: Az NDC rendszer azért igazságos, mert mindenki annyit kap, amennyit befizetett.
Válasz: Hamis.
Magyarázat: A fentiekből már kitűnt, hogy a nyugdíjrendszer NDC formájában is az a működési alapelv, hogy a mindenkori aktívak befizetései jelentik a mindenkori nyugdíjakat. Vagyis ha az NDC rendszer keretében fizetem be a nyugdíjjárulékot, a nyugdíjam akkor is alapvetően attól függ, hogy per pillanat mennyi járuléktömeg keletkezik. Ez pedig a demográfiai helyzet, a gazdasági fejlődés függvénye, pontosan ugyanaz, mint a mostani nyugdíjrendszerben. Vagyis az NDC rendszerben is ugyanabba fektetünk be: a magyar társadalom több évtizedes járulékfizető képességébe.
3. állítás: Az NDC rendszerben a pénzem magától növekszik, hiszen még kamatozik is.
Válasz: Hamis.
Magyarázat: Ez a fenti két magyarázatból egyenesen következik, nyilván az olvasó is kitalálta már. Az NDC rendszerben igen gondos számítások alapján annyival tudják növelni a virtuális számlán lévő befizetéseket évről évre, amennyire a demográfiai, gazdasági folyamatokból, illetve abból az összefüggésből adódik, hogy a befizetéseknek mindig fedezetet kell nyújtani a kifizetésekre. (A fő sajátosság, hogy ez sok-sok évre előre szóló nyugdíjígéretet jelent, nincs sumákolás, utolsó pillanatban történő korhatáremelés stb. Sokkal korábban kell lépni, ha baj van a rendszerrel.) Vagyis ha egy ország demográfiai kilátásai romlanak, a gazdasági fejlődése gyenge, akkor igen pocsék befektetés az állami nyugdíjrendszer. Így van ez egyébként most is: csak a jelenlegi rendszerben nem egy egyre csökkenő névleges kamatlábbal kell az egyensúlyt biztosítani, hanem korhatáremeléssel, a kezdőnyugdíj-megállapítás szabályainak szigorításával, az inflációkövető indexálás bevezetésével. (Ja, és persze a 13. havi nyugdíj eltörlésével.)
4. állítás: Az NDC bevezetésével 10-20 százalékkal kisebbek lennének a nyugdíjak.
Válasz: Hamis.
Magyarázat: Mivel ez a rendszer is a pillanatnyi járulékok és járadékok egyensúlyán alapszik, elvileg pontosan ugyanannyi nyugdíj fizethető ki NDC-ben, mint a mostani rendszerben. Csakhogy a mostani rendszer fenntarthatósága sem egészen biztos. Vagyis azt elmondhatjuk, hogy az NDC annyival csökkenti a nyugdíjakat, amennyivel a mostani rendszerben is kellene, ha éppen nincs fedezet a nyugdíjakra. Különbségek persze lehetnek: például ha az NDC rendszer virtuálisan felhalmozott tőkéje valóban örökölhető lehet, akkor ez megváltoztatja a nyugdíjak megoszlását. Ennél is fontosabb, hogy az NDC egyensúlyra törekvő szigorú szabályai szerint hiába a "felhalmozott" nyugdíjösszeg, a kifizetés évről évre változhat. Ha például épp válság van, és sok a munkanélküli (kevés a járulékfizetés), akkor a nyugdíjasok is kevesebbet kapnak. Ha jobban megy a szekér, akkor meg többet. (Erre mindjárt visszatérünk, de képzeljük el a magyar nyugdíjas-társadalmat, ahogy közlik vele, évről évre változik a nyugdíjának az összege.)
5. állítás: A nyugdíjkorhatár 70 évre emelkedne.
Válasz: Hamis.
Magyarázat: Az NDC rendszerben elvileg bármikor nyugdíjba lehet menni. Épp csak ha valaki korán teszi ezt meg, az kevesebb nyugdíjat fog kapni. Persze ebben a szisztémában is meg lehet határozni egy minimum életkort (vagy ledolgozott éveket) a nyugdíjba vonulásra, de az biztosan nem 70 év lenne, annak semmi oka és értelme.
6. állítás: Az NDC rendszer azért jó, mert automatikusan fenntartható.
Válasz: Hamis.
Magyarázat: Ez egy elég komplikált kérdés, de megpróbálom a nyugdíjszakma zsargonjai nélkül, egyszerűsítve elmagyarázni. Egy nyugdíjrendszer akkor fenntartható, ha abban senki (leggyakrabban az állam) nem állhat elő azzal, hogy bocsánat, már így is nyakig elvagyok adósodva, most már aztán tényleg nem tudom kifizetni a korábban megígért nyugdíjat. E szempontból közgazdasági értelemben a nálunk is ismert, leginkább fentartható modell a magánnyugdíjpénztár (vagy biztosító, esetünkben tökmindegy). Itt nincs kecmec, a pénztár annyi nyugdíjat fog nekünk fizetni, amennyi tőkét befizettünk és amennyi hozamot ő elért rajta. Lehet ez sok vagy kevés, de az biztos, hogy senki nem fog egyszer csak odaállni, és azt mondani: bocsánat, nincs több pénz. (Persze visszaéléseket, csalásokat és egyéb svlindliket leszámítva.)
Az NDC rendszer tulajdonképpen ezt a fenti logikát próbálja szimulálni, így látszólag fenntartható. Valójában azonban pont azért, mert ez csak egy szimuláció, a szabályok felrúghatók. Ha például a politikusok folyamatosan egyre kevesebb nyugdíj kifizetésére kényszerülnek, és ezért népszerűségük csökken, meg lehet tenni, hogy mégis adóforintokból, a költségvetési hiány növelésével fedezik a nyugdíjakat, ahelyett, hogy az ígérvényeket csökkentenék. Ha úgy tetszik, ez a politika visszaélése, csalása, svindlije. És ő sokkal könnyebben teheti meg, bárki más. Vagyis az NDC rendszer politikai értelemben nem sokkal fenntarthatóbb, mint a mostani. Kicsit nehezebb áthágni a szabályait, és az átláthatósága miatt sokkal inkább nyilvánvaló, mint a más rendszerekben való sumákolás, de valójában ennyi.
Összegzés: hat állítás, hat hülyeség. Az NDC rendszer egy szép, letisztult modell, aminek átláthatóságát, látszólagos egyszerűségét a háttérben nagyon sok, nagyon bonyolult és elég drága (előzetes és folyamatos) számítás biztosítja, miközben a fenntarthatósági kockázatokat talán egy hajszállal csökkenti, de semmiképpen sem szünteti meg. Se csodaszer, se átok. Hát ennyi. Te melyiket választanád?
A témáról kicsit (ennél is) komolyabban olvashatsz itt is.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Miért hazudja a Fidesz a nyugdíjról mindig ugyanazt? 2010.01.26. 17:55:35
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
is 2010.01.26. 12:57:43
van ugyanis egy nagyon érdekes adat: a születéskor várható élettartam ugyan alacsonyabb, de a 60 éves korban várható élettartam megegyezik a némettel: 18 év, ha jól emlékszem. tehát a nyugdíjas, az nyugdíjas itt is, sokáig. NDC-ben pedig nem lehet a korán meghaltak pénzével mit csinálni, nincs tőke, amiből a többinek hozamot kifizessünk (és persze amit örökölni akar mindenki, és nem másnak fizetni belőle).
Neménvótam 2010.01.26. 13:27:34
Akkor ez tuti így lesz:)
indapass2009 2010.01.26. 14:01:27
Valószínűleg azok gondolják azt, hogy kb. 65 évesen lehet dolgozni akik valamilyen irodai, netán szellemi, munkát végeznek.
Nos, elárulom, hogy nagyon sok munkát nem lehet már 65 évesen végezni. Még előfordul, hogy szellemit sem nagyon. Persze olyan irodai munkákat amik főleg állami területen talalhatóak és nem nagyon kell hozzá gondolkodni lehet.
Ugyhogy, szvsz, ez a nyugdíjkorhatár emelés nem old meg semmit.
Roy 2010.01.26. 14:48:19
Így is a mostani 30-as, 40-es éveikben lévőknek fel fog kopni az álluk nyugdíjas korukban.Természetesen, ha mindezt megérik 70 éves korukban.
A magyarok átlagéletkora kb. 65 év.
labi 2010.01.26. 15:07:08
Nem kéne ezt a már soktízéves adatot pengetni mindenhol (főleg mlm-csodaszer árúsok dobáloznak ezzel az alacsonnyal), hanem utána kéne nézni ugye. :)
A születéskor várható élettartam jelenleg 73.5 év. (férfiak 69 nők 78)
De ugye ez születéskor várható, ami minden egyes megélt év után növekszik, mert az éppen meglévő kor előtt meghalók nem rontják tovább az összesített esélyeket. Így aki túléli az első évét amikor izmosabb a halálozás, valamint a 14 és 18 utáni pár évet amikor a friss jogsis férfiak "hullanak el" akkor máris ennél sokkal többre számíthat.
Keresgélve a neten biztos akad egy friss halálozási tábla, ahol minden egyes életévre meg lehet nézni hogy várhatóan mennyi van még hátra.
Zsotti_31 2010.01.26. 15:34:00
Ha viszont így van, a korosztály nyugdíjba vonulása esetén nem a pénztártól fogják kapni a havi apanázst?
Vagy az államtól még így kapunk majd "zsebpénzt"? Hogy van ez?
Kandabula 2010.01.26. 15:34:53
Tina0611 2010.01.26. 16:01:47
Nagyon sokan rosszul használják.
Én a magánnyugdíjpénztár híve vagyok, bár ezzel szemben is akadnak fenntartásaim.
labi 2010.01.26. 16:05:36
Mint írtam volt már réges rég nem annyi. :)
is 2010.01.26. 16:08:42
@indapass2009: hát ha lehet 80 évig élni, akkor lehet 65-ig dolgozni, ezt nagyon sokan így gondolják szerte a világban. sőt, Hollandiában például már 67-nél tartanak. de írjuk le: bárki, bármikor elmehet nyugdíjba. addig dolgozik mindenki, ameddig akar. csak az állam, azaz a többi ember nem tud 15-20 éven át eltartani egy nyugdíjast. gondolom érthető, hogy NINCS RÁ PÉNZ.
on the other hand 2010.01.26. 16:12:25
beszélő 2010.01.26. 16:13:32
A nyugdíjasok tudják mit kaptak az elmúlt 8 évben.(0)
A nyugdíj rendszer fenntartása, csak komoly családtámogatás útján lehetséges.
Ha nem növekszik a születések száma, akkor a ma aktív munkavállalóknak nem lesz nyugdíja.
Persze van néhány politikus, aki anyagi jóléte miatt nem szorul majd nyugdíjra.
Azt kellene kitalálni, hogy ők se röhögjenek a markukba.
labi 2010.01.26. 16:15:13
Az országban területekre lebontva is igen nagy a szórás, pl Budapest és mondjuk az ország észekkeleti része között 5 év kölönbség van, de ha tovább bontjuk akkor Bp II. kerület 10 évvel vezet a "nyócker" előtt. (mert ugy ezeken a területeken több az olyan aki lefelé húzza a statisztikát)
labi 2010.01.26. 16:18:21
Ez hogy jött ki?
A mannyugdíjpénztárasoknál az "állami" nyugdíjba 1,5% megy, magánba 8%.
Most néztem meg a decemberi fizetési papíromon. :)
on the other hand 2010.01.26. 16:25:39
labi 2010.01.26. 16:29:14
Asidotus 2010.01.26. 16:32:42
Azt is nézd meg, hogy mennyi munkáltató által befizetett nyugdíjjárulék.
De előtte azért üljél le, mert nagy számot fogsz látni.
is 2010.01.26. 16:33:56
fő gondolat:
"A lapnak Józan Péter, az MTA Demográfiai Bizottságának elnöke elmondta, hogy 1994 óta 4,3 évvel nőtt a születéskor várható élettartam, és ezt a folyamatot szerinte a gazdasági válság nem fogja megállítani, legfeljebb lassíthatja."
15 év alatt több mint 4 évvel nőtt az átlag. ezért kell 4 évvel emelni a korhatárt, vagy csökkenteni a nyugdíjat.
Kandabula 2010.01.26. 17:13:37
Zsotti_31 2010.01.26. 17:56:47
Lehet hogy off, de akárhogy alakítják a nyugdíjrendszert, vagy játszanak a korhatárnöveléssel, sehogy sem lesz jobb szerintem, ha a fiatal álláskeresők száma tovább emelkedik (pláne a pályakezdőké) és a szintén állás nélküli középkorúakat sem alkalmazzák sehol.
Más: 'is' kommentjében olvasható Józan Péter gondolatmenetét pedig nem tudom mire vélni. A folyamatot, miszerint a várható élettartam nő, miért kéne megállítani/lassítani? Ja, persze tudom, minél korábban elhalálozik valaki, annál kevesebb kiadás állami szempontból. Normál családi körülmények között ki az, aki a nagyszüleinek a halálát várja? Vagy félreértelmeztem?
Gringo 2010.01.26. 19:25:35
on the other hand 2010.01.26. 19:52:14
is 2010.01.26. 22:26:58
Kenguru 2010.01.26. 23:06:01
-nincs politikától független állami nyugdíjrendszer. A NDC sem az.
-a nyugdíj leginkább DEMOGRÁFIAI kérdés.
Van ez utóbbiról egy jó írás. Sok mindennel nem értek benne egyet, de szvsz jó vitaindító:
zipp.hu/velemeny/2010/01/08/harminc_ev_mulva_nem_lesz_nyugdijunk
Ha helyzet annál is súlyosabb, hogy már meg meg kellett volna születnie azoknak a gyerekeknek akik majd harminc év mulva a ratkó unokák nyugdíját megtermelik.
Volna...
LevyASR 2010.01.27. 18:14:13
Egy ma élő - dolgozó - ember, aki 30 éves 2013 után a bérének kb. 30% kapja majd meg nyugdíj formájában...
Dönthet, a villany-díjat adja fel, vagy a gázt, aztán semmi , csak a nagy nézés!
A magyar életfa egyre magasabb és egyre vékonyodik alulról, a nyugdíjra befizetők száma csökken, a nyugdíjasoké egyre nő. Ergo, egyre kevesebbet lehet kiosztani... Hova ígérgetnek 13. - 14. havi nyugdíjat, mikor pénz valójában az éves nyugdíjak kifizetésének 30%-ra!!!!! elég
De nem érdekes, a nyugdíjas egy hatalmas szavazóbázis, és elég birka is - sajnos-, hogy ezt elhiggye!
A magán és önkéntes pénztárak hozamai a béka valaga alatt vannak, értelme semmi, de ugye egy kötelező. Egy út vezethet előbbre, az öngondoskodás, félre kell tenni, önmagunknak, önmagunktól! Erre nehéz rászokni, mert nem ezt láttuk, látjuk, hanem majd az állam eltart, és a lesz valahogy, esetleg az ugysem érem meg verziót!
De könyörgöm, mi lesz, ha - véletlenül - mégis megéri valaki a nyugdíjas kort?! Akkor már késő lesz... Egy adat, ha valaki megéri a 65 évet ma Mo-on, akkor utána 25(nő) vagy 20(ffi) évig él még a statisztika szerint ... Kenyéren és vizen????
Ennek a nyugdíjrendszernek nincs jövője, de egyik pillanatról a másikra sem lehet megváltoztatni, mert a mostani 50-60 évesek éhenhalnak majd.
LevyASR 2010.01.27. 18:16:19
Megoldást az öngondoskodás jelenthet, egyenlőre más nem...
LevyASR 2010.01.27. 18:17:23